2V Modulator

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
Jacques,

Wat wil je ermee? Hoeveel ampere moet de schakeling kunnen leveren?

Conrad verkoopt bijvoorbeeld de 78L02 (a € 0,49 / stuk Bestelnummer 147109-02), die 2V / 0,1A kan leveren, maar daar kan je (denk ik) geen gloeiplug o.i.d. mee voeden.

kijk op www.delemarre.cistron.nl en je vind een goed antwoord inclusief printontwerp. Je hoeft maar één weerstand aan te passen om het gewenste voltage te krijgen.

Hans Delemarre

op pagina 22 van de halfgeleidergids 2003, elektuur, staat een schema van gloeiplugconverter, 12V naar 1,5V.
groetjes piet kuiper

Exact het is voor de gloeiplug.

Ik heb inderdaad het schema gevonden, het ziet er goed uit.
Nu nog de componenten zien te vinden.
Zou ik het ook kunnen gebruiken voor een 6 volt accu?
Met wat aanpassingen uiteraard

Bedankt. :D

Jacques,

Bedoel je het schema zoals op mijn website staat? Dan is het antwoord: Ja, en zonder dat je onderdelen hoeft aan te passen. Deze schakeling werkt vanaf 4 volt tot 40 volt! HET grote voordeel van deze regelaar is dat hij geen stroom regelt maar spanning! De uitgang is altijd de ingestelde spanning onafhankelijk van het feit hoeveel stroom de plug nodig heeft. Stroom regelaars bezorgden mij juist problemen doordat bij het gebruik van verschillende pluggen ik wel eens vergat de regelknop eerst terug te draaien als ik een ander motortje wilde starten. resultaat: kapotte plug.
Sedert ik deze regelaar die op mijn site staat gebruik (een ontwerp van Ken Hewitt) heb ik nooit meer een plug opgeblazen en nooit meer een probleem gehad dat een plug te zwak gloeide. Ik heb een schakelaar gemaakt om verschillende spanningen in te kunnen stellen maar dat kan je gerust vergeten. Ik gebruik die nooit en start alle motoren met 1.5 volt op de plug. Wel goede kabels gebruiken naar de plugstekker!

MVrGr Hans Delemarre

.....alle componenten zijn te verkrijgen bij Farnell, even bellen en de volgende dag staat de bezorger voor je deur...

Hans Delemarre

Delcam zei:
.....alle componenten zijn te verkrijgen bij Farnell, even bellen en de volgende dag staat de bezorger voor je deur...

Hans Delemarre
helaas als particulier zijnde volgens mij niet. :(

...weet ik eigenlijk niet zeker....ik heb nl 27 jaar geleden wel een bedrijfje opgericht, Micro Avionics, speciaal voor dit doel: ontwikkeling en maken van prototype RC electronica. Je mag raden wie mijn spullen uittest...

Hans Delemarre

:D

Het ziet er cool uit, ik moet het nog ff inkopen en in elkaar solderen.
Maar dat gaat wel lukken.
Lijkt mij ook geen overbodige luxe om er een blikken doosje omheen te solderen (EMP).

Ps.

Kan ik het ook gebruiken voor andere voltages bv 4.8 ofzo , lijkt mij wel he als ik de weestand verander.
En als je er twee parallel schakelt kun je er dan meer Amp uit trekken?

Gr.

Jacques

:rolling:

nee..en nee..en ja. Je hoeft er geen blikken doosje omheen te doen. Ik heb nooit een probleem gemerkt met interferentie o.i.d.
Twee parallel schakelen werkt want dan komt de regeling in de knoop. De ene wil dan de output aanspassen aan wat de ander levert en dat werkt niet....
Als je een probleem hebt met de componenten (m.n. de spoel en de diode MBR1045, dit zijn de belangrijkste onderdelen om een goede stroom te kunnen leveren) laat het dan even weten via een PBtje. Dan kan ik je wel helpen....
Ik neem aan dat je op mijn site hebt gekeken hoe ik het gemaakt heb. Ik gebruik dit al een paar jaar en heb er nooit een probleem mee gehad. Dit doosje wordt ook frequent geleend door andere clubleden als ze weer eens niet weten wat hun regelaar doet met de plug.....
Ja, je kan het output voltage aanpassen door de weerstands deler aan de uitgang aan te passen. Het IC regelt de spanning dusdanig dat op de feedback ingang (het punt tussen de twee weerstanden met de verbinding terug naar het IC) 1,23 volt staat. Als je de weerstand tussen de uitgang en dit punt vergroot wordt de uitgangs spanning hoger. De uitgangs spanning kan nooit lager worden dan 1.23 volt...om begrijpelijke redenen.

Hans Delemarre

:idea: Aha duidelijk verhaal.

Maar hoe kan je uitrekenen wat de weestand moet zijn voor een bepaald Voltage? :?:

Jacques,

Als je er van uitgaat dat tussen het knooppunt van de weerstanden en de 0 volt altijd 1.23 volt staat dan wordt de outputspanning bepaald ddor de volgende formule Vout=1.23(1+R1/R2) ofwel R1=R2((Vout/1.23)-1) waarbij R2 1 tot 5 Kohm moet zijn voor een goede regeling. R2 is dus de weerstand van het knooppunt tussen de beide weerstanden en de 0 volt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat het anders nog even weten.

Hans Delemarre

Ok

Het uitgangs Voltage is dus de begin spanning maal de weerstand plus een.
Waar staat die een voor?

Jacques,

één = 1 = getal waar mee gerekend wordt zonder eenheid.
Niets meer en niets minder. De formule is niets anders dan de uitwerking van de wet van Ohm in een spanningsdeler.

Hans delemarre

Jacques,

Nog even...De ingangsspaaning heeft NIETS te maken met de uitgangsspanning zolang die maar hoog genoeg is zodat het IC als switcher de output kan regelen. De uitgangsspanning wordt berekend aan de hand van boven gegeven formule waarin de INgangsspanning NIET voorkomt. De uitgangsspanning wordt bepaald door een weerstands verhouding waarbij de uitgangsspanning zo wordt geregeld door het IC en de spoel (en de diode) dat op het knooppunt van die twee weerstanden, waar ook de feedback ingang van het IC aangesloten is, 1.23 volt staat. Ik ben hier niet schuldig aan: de fabriek heeft het IC zo gemaakt....Het is dus geen lineaire regelaar want dat is in dit soort applicaties een weg gooien van energie. Het rendement van deze schakeling ligt rond de 80%.
Kijk eens via Google naar de datasheet van dit onderdeel en je kan de "innerworkings" bekijken waarbij alles duidelijk wordt.
Ik vlieg o.a. bij de GMVC en als ik het goed begrijp woon jij in Zoetermeer. Dat is zo dicht bij ekaar dat je mijn regelaar eens in werkelijkheid kan zien. Het is wel veel te zwaar om mee te vliegen.....
Hans Delemarre

Back