2x 4S laden als 8S

Ik wil 2 packs van 4S laden als 1 pack van 8S
Heb een verloop gekocht bestaande uit stekker 9pins en 2 van 5 pins.
1e pin van 9 pinsstekker verbonden met 1e pin van 5 pinsstekker (zwart)
2-2 wit
3-3 wit
4-4 wit
5-5 wit
6- 2e pin van de 2e 5 pinsstekker (1e dus ongebruikt) wit
7- 3 wit
8- 4 wit
9- 5 rood

Volgens mij is dit fout. Ik mis de verbinding tussen cel 4-5

Denk dat het zo moet:
Min cel 1 > 1e stekkerpin (kabelkleur zwart)
Cel 1+ - 2- > 2e pin (wit)
Cel 2 - 3 > 3e pin (wit)
cel 3 - 4 > 4e pin (wit)
Plus cel 4 - min cel 5 > verbinden > 5e pin (wit)
cel 5 - 6 > 6e pin (wit)
cel 6 - 7 > 7e pin (wit)
cel 7 - 8 > 8e pin (wit)
Plus cel 8 > 9e stekkerpin (rood)

dat klopt toch ?
Maar hoe kan ik nu het beste de verbinding tussen cel 4-5 maken ?

Hoi,

Belangrijk is dat als je de 2 pakketten in serie op de balancer aansluit
En vervolgens de kabels op de lader aansluit
De - van de balancer overeen komt met de - van de lader en dus ook de + van de balancer met de + van de lader.

gr Twan

Ik denk dat je het goed hebt, het is allen lastig om zonder tenkening te beschrijven.
Ik noem het even accu A en B.

1 - A1 (min van A)
2 - A2
3 - A3
4 - A4
5 - A5 en ook B1 (plus van A en de min van B)
6 - B2
7 - B3
8 - B4
9 - B5 (plus van B)

Pootje 5 van de grote stekker is met 2 accu's verbonden. De plus van A en de min van B.

Ik onderschrijf de opmerking van Emil. 8S laden doe je alleen als je 8S nodig hebt als accu. Anders beter apart laden.

Tja dat beter zijn van niet serieel laden is een beetje oude koe hoor, als je een geïntegreerde lader hebt zal die niet batterijen kapot laten gaan (daar is dat ding voor gemaakt om dat expliciet niet te doen). Als je nog aan een lader met losse balancer zit, dan kan het wel fout gaan. De balanceerstroom is meestal niet al te groot, die van mij kan geloof ik 200 millis lekken, met een 8s lader kan dat wat meer zijn. Is het verschil in lading dus groter dan dat, dan zal je laden op het laatst wat langzamer gaan (nl met die balanceerstroom). Maar 2x 4S los laden gaat langzamer dan 1x 8s in onbalans.
(en zij die beweren dat LiPos gevaarlijk! zijn mogen niet met de auto naar het vliegveld komen...)

Ja, zoals Harold omschrijft bedoel ik het. Ga het dus zo maar maken.

De lader heeft een interne equalizer voor 8S dus volgens mij maakt het helemaal niets uit of ik 2x een pack van 4S laad of meteen 1 8S pack. De lader zit echt geen verschil tussen 2 in serie packs van 4S of 1 pack van 8S. De equalizer aansluiting is immers ook dezelfde.

Ik gebruik de packs als 12S dus 3 packs van 4S. een lader kan max 8S laden en de andere 6S. Ik rouleer de packs over de laders , dus niet steeds dezelfde 2 gekoppeld. Volgens mij kan het zo allemaal geen kwaad.

Ja ik heb ook 2 packs van 6S, gaat wat makkelijker maar die 3x4S heb ik nu eenmaal en om daar 2x 6S van te gaan maken ...... nee, dat is me te link. Lipo solderen laat ik aan andere over.

bedankt voor de reactie.

Back