Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 23 jul 2021.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je Ralf! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. Leen de Vries

    Leen de Vries

    Lid geworden:
    6 jun 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Limmen
     
  3. Leen de Vries

    Leen de Vries

    Lid geworden:
    6 jun 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Limmen
    Hoi Ramses,
    Triest om de verbrande Sorch te zien, maar er is hoop.
    Zelf heb ik in mijn bezit een Svenson Storch die voor een klein deel, de romp, is gebouwd door een onlangs overleden clublid waar ik de doos van heb gekregen.
    Ik wilde zelf de Storch afbouwen maar nu blijkt dat al het hout aanwezig is maar niet de hardware voor onder meer de vleugelkleppen. Helaas is het mij niet gelukt om die hardware alsnog te verkrijgen.
    Wanneer jij wilt mag je bij mij , uiteraard gratis, de doos met al het hout en de half afgebouwde romp op komen halen. Je kunt dan de hardware van jouw verbrande kist gebruiken.

    vr.gr.
    Leen de Vries (Limmen Noord Holland)
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik lees dit nu pas, maar...

    Ja, 100% zeker. "natte" spanlak (in de pot dus) is al vreselijk brandbaar vanwege de verdunningsmiddelen (ethanol en/of isopropanol, meestal de laatste), maar geloof het of niet, die twee oplosmiddelen vertragen de brand alleen maar, en stabiliseren de lak qua ontstekingseigenschappen, m.a.w: het natte spul is lastiger te ontsteken dan de droge lak. En dat is best wel opmerkelijk als je bedenkt hoe makkelijk ethanol en IPA tot ontbranding te krijgen zijn.

    Nitrocellulose als droge stof, is echt AFSCHUWELIJK makkelijk te ontsteken (direct zonlicht kan in extremere gevallen al voldoende zijn, en de gevoeligheid voor harde klappen was de reden achter het gebruik als explosief), en vreselijk onbetrouwbaar. Het spul had vroeger de naam "schietkatoen" en werd gebruikt als kruitvervanger en explosief in de mijnbouw. Pas met een of meer gewone laklagen er overheen is het veilig (of in ieder geval veiliger).

    Mischien is dat wel even iets om bij stil te staan voor diegenen die nog fervent met spanlak in de weer gaan. Het is en blijft een stikstofverbinding, en die zijn gewoon vaak ronduit levensgevaarlijk in combinatie met brandbare materialen.
     
    Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .

    Inderdaad Bert :thumbsup:
    Ik ben extra voorzichtig met spanlak tegenwoordig! ;)

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina