2x overladen met mc-ultra duo profi lader van graupner

Hallo,

ik had zo'n lader "mc-ultra duo profi lader van graupner" op de kop kunnen tikken van iemand op de club.
vooreerst had ik dus mijn 7.2v batterijeen galaden van mijn starter omdat deze niet zo duur zijn.
Ik zet deze dus op 1.5A (manuele laadstroom)... na een tijdje steeds te gaan controleren van de batterij (warmte en controle op lader)
zie ik bij de volgende controle dat er 2200mah inzit... de batterij was een 2ah toen ik aan de batterij wou voelen "hoorde" ik dat het al te laat was.

toen dacht ik ok de laadstroom was mss te veel... ik kocht 2 andere packs en heb deze geladen op het entladen - laden programma.. (3x om de batterijeen klaar te maken voor het echte werk)

nu heb een nieuwe 4.2V 3600mah in mijn fury zitten die ik nu wel eens wou controleren op de capaciteit...
ik stel het laden-entladen programma in... na een 45 minuten was deze ook aan het sissen... weer eentje voor de vuilbak. :cry:

ik heb inmiddels mijn 4200mah batterij in de fury gezet maar ik zou nu graag weten wat er verkeerd is...

ik heb dus 1 batterij overladen met het manuele programma
en 1 battery overladen met het automatische programma.

de andere 2 heb ik dus elk 3x maal geladen met succes.
en ik heb nogthans het zelfde ingesteld... vreemd...

kan het zijn dat er een defect in de lader zit zodat ie soms het "voll" bericht niet weergeeft en maar blijft laden?

Ik hoop op een verklaring.
het er iemand toevallig zo een lader en heeft daar nog een handleiding van? (liefst engels)

Had je de lader wel ingeteld op NiMh?
Dan kan het zijn dat je de accu's geladen meteen Nicad-programma i.p.v. een NiMh-programma. Dan is er een verkeerd Delta-piek-waarde genomen voor de afslag van het laden.
Maar ik ken de lader niet. Bij mijn lader ( Simprop Intelli Control ) mag het automatische programma niet gebruikt worden voor NiMh-accu's.

Maar ongetwijdeld reageert er nog wel iemand die deze lader wel kent en gebruikt, die kan je dan beter antwoord geven.

Hans

het type batterij kan ik niet instellen, enkel
manuele entladen van 0.50mah tot 2ah; Entladen - Laden, 3Entladen-laden, Laden - Entladen, Laden, manuele laden van 50mah tot 6Ah en dit voor batterijeen van 4-30 cellen.

ik heb gezien dat mijn bron voeding 11.6V levert in onbelaste toestand. Ik heb daar vandaag want aan geregeld zodat ie 12.1V geeft.

Mss ligt daar het probleem? een te lage bronspanning? maar zou dat wel raar vinden... om te testen heb ik eens een oude batterij héél kort laten
laden op 3ah en daar gaf de lader direct lage bronspanning....

ik vind het een rare kwestie...

blijkbaar kan de charger enkel NC batterijeen behandelen... alle tot nu toe gebruikte batterijeen waren NC's

Zou het kwaad kunnen om bvb een ontlaadstroom van 1ah in te stellen op een MH? (dus niet laden want hij zal de MH dan toch overladen)

Nihmn vraagt toch om een specefieke lader.De delta peak afslag moet bij nihm een stuk gevoeliger worden ingesteld als bij ncad.Als je dus een lader gebruikt die ingesteld is voor Ni-Cad,dan kun je er op wachten dat het niet goed gaat.Ik zou echt overwegen om een andere lader aan te schaffen,met deze lader verniel je je nihm packs.

akkoord met deze lader verniel ik men MH packs, dit was dan ook een bijkomende vraag...

mijn topic vraag was waarom ie eigenlijk 2 NC er door heeft gejaagd :s

Vraag het voor de zekerheid na bij je club.
Ongetwijfeld zijn daar mensen die met dit probleem ook kunnen helpen.
Als het hier om Nicads gaat, gaat het verhaal over een andere deltapiekwaarde niet op. Dan zou het iets anders moeten zijn.

Helaas kan ik je niet gericht verder helpen, dus dan wordt het giswerk van mijnkant en daar heb je niets aan. Toen ik mij vorige post postte heb ik op het internet gezocht of ik een manual kon vinden: ik vond alleen een Spaanstalige.
Maar als ik de strekking van de overige verhalen begrijp, dan is deze lader opgenomen in het Schulze-programma.
Misschien dat iemand van de overeenkomstige Schulze-lader een manual weet, of je vragen kan beantwoorden.
Anders even een PB naar Corrien.

Hans.

Back