2xservo in staart, hoe aansluiten?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Hallo
Ik heb storing ondervonden nadat ik het rudderservo heb verplaatst naar de staart, waar het hoogteroerservo reeds zat.
Wat is de beste manier om beide servo's van spanning en puls te voorzien?
Momenteel krijgen beide stekkers (.....kanalen) een plus en min en beiden apart een puls. Kort na de ontvanger komen plus en min VAN BEIDE stekkers samen, om met de 2 pulsdraden (vanaf hier dus 4draden, +&min en 2xpuls) naar de staart te lopen. (4xsnoer getwist)
Hier splitten de snoeren weer naar de beide servo's.

De ontv-antenne loopt buiten de gfk romp langs->Pas op ca.70mtr hoogte begint de storing.
Dito met loshangende antenne, nog steeds storing.

De ontvanger (fut. FP-R115f) wordt gevoed door een waypoint superbec. Regelaar HackerM 70opto, die zijn beiden voorin geplaatst, 30cm vd de ontvanger verwijderd. De ontvanger ligt vrij dicht achter het lipopack.
De ontvanger is nooit gecrashed, en heeft nog nooit storing gegeven.

rara, waarvandaan ineens die storing :roll:

groeten, robert :(

Ferriet kernen om de kabel naar de servo (bij je ontvanger), deze draden pikken storing op en zorgen ervoor dat je ontvanger over zijn nek gaat (overstuurd).

Hallo
Op de 5 uitgangen van de ontvanger- staan op de rode- en zwarte snoeren dezelfde 'prik'?? Zo niet, dan kan het probleem onstaan zijn doordat ik die snoeren van 2 kanalen samen gevoegd heb. (uiteraard niet de witte puls-)

Iemand een idee?

bedankt, r :)

Robert,
De kans dat je problemen hebt door het samenvoegen van de 2 kanalen is heel erg klein. De kans is veel groter dat je lange draad de oorzaak is. Door de snoeren vlakbij je ontvanger te ontstoren zoals Buc beschreven heeft kan de problemen oplossen.
Ook kan je het beste ervoor zorgen dat je ontvanger (en ontvanger accu) zo ver mogelijk bij de motor, regelaar en de motor accu vandaan ligt. Wanneer je een opto regelaar gebruikt wordt het voordeel van die optische scheiding weer teniet gedaan als de ontvanger en wat erbij hoort (te) dichtbij de motor, de motor accu en de regelaar ligt.

Robert, ontstoren is nummer 1 oplossing.
Wat ik een tijdje geleden gelezen heb klonk ook zeer logisch: Als de servokabel van de ene servo langs de onderkant van de andere servo loopt is er ook meer kans op storing. Onderkant servo = achterkant servomotor ==> kleine vonken generator ==> storing !!!.

Zelf ontstoor ik alles wat een lengte van meer dan 40 cm heeft met ferrietkernen. Die paar duppie's op kisten van 300++(-500++) Euro maakt dan ook niet meer uit.

Hans

Hans,
Ik heb nog nooit storingen gehad van de motortjes in servo's. In de servo's zijn ze allemaal ontstoord dus de kans dat je er wel last van krijgt is heel erg klein.

Met mijn zwever had ik met lange snoeren 100 meter bereik met uitgeschoven antenne.
Na onstoringsringen 1.5 kilometer op 1 meter hoogte.
En het maakt ook niet uit zoals sommige beweren, dat als je getwist snoer neemt het niet hoeft.
Dat maakt namelijk niets uit.
Hoe het komt weet ik niet maar de praktijk wees het mij uit.
En inderdaad voor die paar centen geen problemen op je hals halen.
Ik doe mijn draad 5 keer door de ringen heen.
Zijn van die paarse ringen (tenminste die ik heb)

hallo
Bedankt voor de reacties. Zodra m'n salaris weer binnen is doe ik mij zelf die ferrietringen kado :mrgreen:
En m'n vriendin schuif ik ook meteen zo'n ring aan, stoort die me ook niet meer :wink:

Binnenkort laat ik weten of het gelukt is! (of haar vinger er 5 keer doorkan)

groeten, robert :)

Heren, bedankt! Nu beide servo's achterin met een eigen kabel (3ad) voorzien, en beide snoeren hebben net voor de rx een ferrietring.

......en vliegen die kist!!! Niet meer normaal. (zie binnenkort het draadje "hotliner, maar welke")

:D robert

Back