3,5 cc wat word e motor

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door ilioSS, 31 aug 2020.

  1. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hallo modelbouwer,

    De 3D printer print de ribben voor de Robbe rassant. Kijken of dat wat word.
    De originele Rassant had een 3,5 cc motor brandstof. Nu zou ik graag met e willen vliegen. Ik heb geen flauw idee welke e motor ik kan gebruiken. Liefst een set van accu snelheidsregeling en e motor.
    Elk idee is welkom.

    In freecad middels de plugin airoplanes kan ik een rib profiel naca2412 printen en body,s aan de rib fusioneren. Nu mijn vraag is het mogelijk bv gaten in de rib te maken krijgen? Een om gewicht te besparen.
    Graag lees ik uw opmerking ideen.
    Met vlieg groet,
    ilioSS
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "Vroegah" had een 3,5 cc motor ongeveer 200 Watt bij 10~12K toeren, maar dan praat je over de simpele kamzuiger motortjes. Rasantjes kregen meestal toch wat meer "oempfh" met een mooi Schnuerle gespoeld torretje, en dan moet je realistisch uitgaan van ongeveer 500 W bij 15~16K, dan zit je ongeveer in het gebied waarvoor dat ding ontworpen is en tot zijn recht komt.
    Een Rasant met een grote, langzaam draaiende prop, dat wordt niet erg spannend.

    Een set samenstellen, tsja, hangt ook een beetje af van wat je reeds hebt liggen aan LiPo's natuurlijk, maar voor 3S zou ik uitgaan van om en nabij de 1500 kV en geschikt voor 50 a 60A
    voor 4S zou je dan in de buurt van de 1100 kV moeten zitten en pak hem beet 40A

    Schat ik zo...
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Electro heeft veel meer vermogen bij een lager gewicht alleen kan je een electro aandrijving makkelijker slopen.
    Allereerst, wat voor maat spinner moet erop, met andere woorden, welke diameter motor kan erin.
    Hoeveel herrie mag je op je club maken, kan ie janken (30000+ toeren)?
    Hoeveel ruimte heb je ongeveer voor een lipo?
    En hoe hard moet ie gaan?

    GJ
     
  4. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Brutus en GJVO,

    Hartelijk dank voor de reactie.
    Nu heb ik iets om van uit te gaan.
    De rassant gaat de gewone worden. Niet de speed. Wat ik mij kan herinneren is dat de 3,5cc lekker pruttelde geen nitro in de brandstof. Dus blerren hoeft niet. De maat van de prop hangt af van het eerste spant van de romp.
    Echt hard ook niet. Het is meeer een combinatie van 3D printen met nostalgie van de rassant. Kijken of ik dat nog de lucht in krijg en boven kan houden.
    Ik print nu de ribben. Ondertussen de romp 3D tekenen dus nog een hele weg te gaan.
    Groet,
    ilioSS
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de Rasant even bekeken.
    Ze zeggen een 45mm spinner.
    Je motorkeuze kan dan een 35 serie worden, dat past makkelijk.
    Het meest gangbaar is een 4s accu.
    4s is beter dan 3s omdat de stroom lager blijft.
    Ik zou gaan voor een 1450kv motor, dan jankt ie niet, ongeveer 20000 rpm op 4s.
    Dit motortje voldoet prima.
    https://m.banggood.com/de/SURPASS-H...MfK5gyeUpPwkL26veChwzOEauLBh3afwaArd0EALw_wcB

    Zet er een klappropje op, anders breekt de prop bij de landing.
    8*6 of zo dan zal ie leuk vliegen.
    Evht hard zal ie noiit gaan.
    Profiel is daar niet goed voor en hij heeft een veel te groot frontaal oppervlak.

    GJ
     
  6. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Beste GJ,
    Hartelijk dank voor je tips.
    Nu ik steeds verder in de materie kom is mij een ding opgevallen.
    Ik print met de Creatily ender 3 pro mooi ding print lekker.
    Nu ben ik zelf van start gegaan met het downloaden van een plugin om rib profielen te printen en rompen te maken. Ik dus de naca2412 voor de Rassant op maat gemaakt 210mm ok. Deze als rib 2mm dik. Printen ok.
    Deze rib verdikt tot 64mm en een bus aan de trailing edge en een box op het dikte deel van de rib eea om verbinding stukken ertussen te lijmen ten einde een gehele vleugel te bouwen en die middels foli bekleden.
    Zu zag ik echter de mogelijkheden van eclipson maar dat ziet er even anders uit. Constructie zeer licht.
    Mijn geprinte vleugel delen gaan alles tezamen toch heel wat wegen.
    Wat zijn jou vlieg ervaring met eclipson ?

    Voor die 10 euro koop je veel kennis toch?

    Ik ga bestellen.
    Word vervolgt.

    Met vriendelijke groet ilioSS
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog geen Eclipson gevlogen.
    Maar als ik die in balsa zou bouwen dan zou hij lichter zijn.
    Zelf geen ik de voorkeur aan de vleugel snijden uit piepschuim en bekleden met balsa of abachi.
    Mijn ervaring met PLA is dat het toch wat vervormt dus zal het profiel niet meer het profiel zijn dat je wilt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina