3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 dec 2020.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Mark, Wat bedoel je met extra bladveren? Ik heb per as 1 set. Ik heb ook nog de MAN verhoogd maar zo gaat het prima nu en is toch ook een leuke gimmick.
     
  2. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Rolf,

    Dat heb je netjes ingebouwd die ontvang [LED] diode, maar wat ik me nu afvraag: welke schotel ga jij gebruiken voor de zend [LED] diode, of pas je een bestaande schotel aan?
    Ik wil mijn Scania ook met dit Beier IR systeem voorzien, en ook via de koppelschotel, ik blijf dit volgen, altijd mooi die containers....

    Groetjes Ron.
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hoi Ron, gewoon origineel kun je gebruiken. Gaatje boren door alles heen en beetje secondenlijm. Stangetje onder de schotel vervangen door 2 m3 boutjes met lock nut. Oogjes zitten dan mooi tegenover elkaar en kans op storing is zo goed als nul.

    be3c8dfa-9988-4af9-8c2c-bbdd0ff01024.jpg
     
  4. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Er zitten 3-4 bladveren op elkaar gestapeld. Ik heb 1 bladveer laten zitten en de overige weg.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Rolf,

    Bedankt voor de uitleg, ik dacht dat er een koppelschotel van Carson nodig was, maar ik ga het op jou manier fiksen.
    Succes met de verdere bouw.

    Groetjes Ron
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat is helemaal goed Ron!

    Mark, duidelijk maar nu overbodig op dit moment. Even kijken of ik van de 2 overige assen nog een blad moet verwijderen maar zal meevallen denk ik.

    De trailer moet natuurlijk ook optisch smoelen, ook zonder containers of bomen. Nu ben ik gek op deze traanplaat. Mooi stevig en toch makkelijk te verwerken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En er moet nog wat aan elektronica in. De Beier IM SR 16-2 module samen met een regelaar voor de pootjes. Dat is een € 3,00 Ali apparaatje geworden. Prima voor dit doeleinde. Meestal hebben ze een aan/uit schakelaar die wel door te verbinden is maar ik heb er nu ook gevonden zonder. Deze kunnen ook 3S lipo's aan en dat is voor toekomstige plannen nuttig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kabeltjes naar de juiste plek brengen en op lengte solderen.

    [​IMG]

    De accu had ik achterin gepland maar in 1 van mijn afgelopen slapeloze nachten heb ik besloten dat nog eens te overdenken. Ik wil de aanhanger toch niet te veel laten lijken op al die andere containertrailers die er rondrijden..... Zit er dus aan te denken om kisten te maken aan 1 kant en daar de accu in te doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bumper heb ik ook nog even aangepakt. Hier dus een beetje gerommeld met de onderdelen. De spatlap is een werkexemplaar en zal definitief een ander worden, althans met een opdruk ofzo. Dat witte zal in de kleur van de trailer worden gespoten. Ik denk dat het chassis namelijk in de toekomst wel gespoten zal worden, of deels in ieder geval.
     
    bvdh, ozy, Marker en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Altijd weer creatief die Rolf !!!! smiley leuk.jpg
     
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Spatlap zelf maken zeker. Voor de accu kleine 500mah 3s accu pakken. Pas mooi in een kist.


    Voor de rest mooie build kerel
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Rolf,

    Ziet er zeer netjes uit, vooral doorgaan:yes:.

    Groetjes Ron
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo dan. Paar daagjes niet in dit topic geweest en al weer op pagina 2. We gaan lekker zo met z'n allen!! Trots op u :yes:

    @ Leon, ja ja Crea bea maar daar ben jij ook zeker niet vies van. Dat is juist ook het leuke van onze manier van bouwen. Zo heeft ieder zijn "vakgebied" zullen we maar zeggen en samen zijn we het forum!

    @ Arjan, ja hoor uiteindelijk maak ik hem zelf. Deze is ook zelfgemaakt van rubber. 500mah vind ik net te klein en ik gebruik 2S. 3S heeft ook niet zoveel zin in deze trailer. Vooral als de trailer de hele dag "aan" staat dan is een iets grotere accu handiger. Heb er ook nog genoeg van de MAN over die nu naar grotere accu's gaat.

    @ Dank je Ron, we doen ons best en doorgaan zal ik zeker voorlopig.

    Tja, doorgaan zoals Ron al zei....

    [​IMG]

    Voor de accu had ik dus een kist gepland. Vannacht kon ik weer eens niet slapen en om 5:30 uur was dit bakkie geboren zeg maar.
    Wilde eerst iets printen en had al wat getekend maar dat is voor zo'n kistje niet zo handig als je het uit 1 stuk wilt maken. Dus weer styreen erbij gepakt.

    [​IMG]

    Hier moet hij hangen!

    [​IMG]

    De fietsenvanger die daar zit in stukken gezaagd want ik dacht handig te wezen.....

    [​IMG]

    Tja, gelukkig een doos met van alles en wat ligt daarin?

    [​IMG]

    Kijk als je wat bewaard heb je wat. Ik had beide rails door gezaagd maar zo diep komt de kist helemaal niet. Maar al snel...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Staat nog los allemaal maar dit gaat het worden. De kist behoeft nog gaten en sluiting en beetje versierselen....Moek nog efkes kieken.

    Deze trailer moet 2021 beroemd worden om zijn multifunctionaliteit :koud: Naast containers moet hij bijvoorbeeld ook met hout en buizen en ander gestrekt materiaal overweg kunnen. Op Thingiverse (ja, jullie moeten ook echt een (s)printer hebben hoor) vond ik wat modellen en ik heb die van Niepelt Modellbau (ja die van dat 3D print en laser spul) genomen. Wel wat aangepast qua maat onderzijde en er eentje geprint. Ruim 13 uur.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had juist deze uitgekozen vanwege die tandjes en de verdere vormgeving. Die tandjes konden echter de eerste test met de worstvingers niet doorstaan. Ze braken meteen af. Zijn veel te dun zo. Een stammetje erop gooien met de kraan en weg. Verder wel mooi maar ook de tekst die erop stond is nu gesneuveld in versie 2.0

    [​IMG]

    Die staat nu op de printer en doet er 14 uur over......per stuk en ik heb er 5 a 6 nodig.
     
    ozy, Catwoman, Hans2020 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    multifunctionaliteit daar hou ik wel van.
    ik heb bij de actros ook een setje hout rongen van scale-parts uit polen zijn in de aan bieding 15 euro volgens mij ook met tandjes.

    lekker bezig rolf hoop hem volgend jaar te kunnen bewonderen
     
    arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Inderdaad €15 en dat is een scherpe prijs maar als je er 6 moet hebben is dat met verzenden €100. En daar zit hem de kneep toch een beetje. Vandaar dat ik ze toch maar print;)
     
    Hans2020 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  13. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Rolf,

    Met een 3d printer, is het net of je een eigen fabriekje hebt, je maak je eigen onderdelen.
    Dat is echt een geweldig concept dat 3d printen, het ziet er strak uit Rolf....

    Groetjes Ron
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Het is inderdaad je eigen plastic fantastic fabriek!

    En verder met de opbouw. De rongen zijn inmiddels allemaal geprint.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al duurde het wel even..... 14 uur per stuk totaal dus....

    Daarnaast moest er natuurlijk ook het een en ander aan aluminium worden gezaagd. Ook dat doe ik tegenwoordig machinaal. Als ik dat allemaal met de hand moet zagen.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondanks de 1mm doorslijpschijf voor aluminium krijg je toch nog wel wat vijlwerk. Mogelijk zou een toerental wijziging helpen? Maar dar kan deze niet. Wel geprobeerd wat langzamer er door heen te drukken maar dan is het nog erger. Dan smelt het als het ware en worden de kokers gloeiend heet.
    Ach, dat vijlen moest ook toen ik het met de ijzerzaag deed dus....

    [​IMG]

    Ik had ook al jaren 2 staven messing liggen. Beetje lomp maar moet ook een keertje op. Meteen bij lege trailer wat gewicht op de schotel

    [​IMG]

    Het eigenmakelij kopschot/rek/dinges......je kunt er ook je handdoeken op drogen :hammer:

    Nu weer naar de multifunctionele kant. De 3D printer kan ook heel handig kleine hulpstukkies maken. Gewoon blokjes met een gat....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En daar maak je dan weer dwarsverbindingen mee. In die dwarsverbindingen komen dan weer gaatjes.....

    [​IMG]

    En wat steek je in een gaatje? juist ja........Arjan, jjij mag niet meer raden ;)

    [​IMG]

    Draadeind Arjan, draadeind.

    [​IMG]

    Een moertje erop en het sleuteltje krijgt een plekje op of aan de trailer. Later leg ik beter uit waarom ik dat zo doe....

    [​IMG]

    Het voorste deel is op wat aankleding klaar. In de toekomst kan ik me dan voorstellen dat er ook een chassis komt voor de tractoren die deze opbouw kan gebruiken. Apropos tractor.....Daar ga ik ook gauw weer mee verder!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker, ozy, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Wa heb ik nou weer gedaan....


    Discriminatie dat ik niet mag raden.....


    Vin het niet meer leuk...... PIETER!!!!!! HIJ DOE UT WEER!!!!:koud:
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik


    Ehm rolf

    tractor-of-trekker-trekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ik-ihe-64561397.png


    Het is TREKKERRRRRRRRRR
     
    bvdh, trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk Rof, creatief en mooi. Wat kunnen we nog meer wensen?.....keep on going!!!!!
     
    VOLVO FH 16 750, bvdh en trialrolf vinden dit leuk.
  18. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Mooije hout rongen , en leuk verslag
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie wel weer...... Gelukkig kan Arjan tegen stootje en hebben we de "boerenruzie" bijgelegd. Het mag allebei!!! Maar trekker is mooier he Arjan!! Hoop dat we er snel een bakkie koffie op kunnen drinken ;)

    Ok, alle gekheid weer op een stokje en Rolf weer achter zijn werkbank.

    We nemen even een eindspurtje wat betreft deze trailer en opbouw tot het volgende punt....

    [​IMG]

    De achterste houtcontainer moest nog klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb nu in plaats van inbus eens deze boutjes gebruikt. Had ik nog liggen van de velgen van de Globe Liner. Vind het wel wat hebben ook omdat deze containers waarschijnlijk niet worden gespoten. Wel wat bestickering maar denk dat ze van spuiten niet perse mooier gaan worden.

    [​IMG]

    Gezien de bespreking van het aantal rongen in het topic van Raoul even mijn verklaring van deze opstelling. Het is hetzelfde aantal als het "origineel" van Hercules. Mijn ervaring inmiddels op verschillende banen is dat het hout niet alleen van boven geladen of gelost wordt maar ook van de zijkant. Ik zelf wil dat ook gaan doen. Als de rongen dan kort op elkaar zitten dan maakt dit het er niet makkelijker op. Ik moet namelijk met mijn baggerbak tussen de rongen door kunnen en ook nog wat manoeuvreren. Vandaar mijn keuze. Ik wil op mijn bagger een soort grijpmogelijkheid maken..... Ja genoeg te doen!

    [​IMG]

    Zo de boel een beetje opgeruimd. Deze trailer gaat even op de kast. Heb zin verder te gaan met een ander lopend project.......
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Deze is toch nog even van de kast geweest. Wil eigenlijk het chassis zover klaar hebben met alle details. Ik heb besloten dat ie toch deels gespoten gaat worden en zodra dat kan.....Moet ie zover ook klaar zijn en uit elkaar liggen.....

    [​IMG]

    De printer heeft weer even gedraaid. Ik wil graag zijverlichting of markeringsverlichting of hoe dat heet. Ik word gelukkig niet gehinderd door kennis van zaken maar ik vond een stuk of 6 aan iedere kant wel leuk. Thingiverse is dan je vriend en de sport is de daar gevonden zaken dan nog een beetje aan te passen.
    Dat kan dan met Tinkercad heel goed.

    [​IMG]

    Omdat je natuurlijk geen laadvloer oid hebt moeten de lampen aan het chassis. Dit is dan de oplossing leek mij. De wielkeggen zijn natuurlijk ook weer zelf gemaakt.

    Ook de achterbumper was nog niet naar mijn smaak....ik miste nog iets.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een beetje body...... Ik denk dat ik dan de koker onder de bumper wit spuit en een paar mm ruimte ertussen ga laten.

    [​IMG]

    Tja, en deze gaten schreeuwen ook om enige vorm van verlichting...... Dat zal ook nog een uitdaging worden maar kump goe.

    Denk dat de trailer er dan wel zo'n beetje is wat chassis betreft. De velgen blijven niet verchroomd. Mogelijk komen daar nog hele andere op of worden deze ontchroomd en gespoten.
     
    ozy, Mark300, raoul00123 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina