3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 dec 2020.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Gaan we hier maar weer eens mee verder......

    [​IMG]

    Deze velgen waren mij toch wel een doorn in het oog. Naar mijn mening toch wel een van de lelijkste in zijn soort van Tamiya/Hercules. Zo plastic chroom dat het pijn doet. Was al bezig met een naafdop om te printen maar had nog niets echt passend. De vorm is ook een beetje raar voor een wat grotere naafdop.

    Ontchromen en spuiten is een optie maar de vorm blijft dan. Ik had ook een mooie set velgen van Lesu gespot. Echter € 36,00 per 2 stuks.....Duurder dan de trailer zelf bijna..... Dus mijn chineze vrienden bij Ali maar eens lastig gevallen. € 8,00 per 2 is wel een wat vriendelijker prijskaartje. Over de naafdoppen/kappen ben ik nog een beetje in dubio.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De velgen zijn verder mooi en alu. Geeft toch een meerwaarde voor mij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gemonteerd. Had nog wat voetjes in de aarde want de assen staken te ver uit en de standaard M4 locknuts zijn te hoog. Dremel en zoeken in bakje en dat is ook weer opgelost. Toch wel handig als je een beetje spul op voorraad hebt.

    Ook handig vind ik nu dat naast de werkbank een volledig (bijna dan) uitgeruste spuitcabine staat. Ik hoef nu niet te wachten tot april/mei om te kunnen spuiten en dan met een motip spuitbus die dopjes van tafel blazen. Hierom dus...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het staat zo in de grondverf en 2 uurtjes later....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen blanke lak erover en klaar. Spuitje weer schoongemaakt..... Gaan we zien hoe mooi, of niet, het staat.
     
    huenenbedden, bvdh, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Goe bezig Rolf...

    Een spuitcabine in house is wel handig in dit seizoen, ik begin vast te lopen met mijn bouw daardoor.
    Toch een aandachts puntje voor wanneer we gaan verhuizen
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Even een opmerking, geen kritiek hoor !

    Tja, smaken verschillen, maar ik vind de Tamiya-Hercules toch mooier/realistischer staan onder trailer, zeker als je ze over spuit in de kleur van de trailer.
    Zelf even wielnaaf doppen printen, dan zijn de velgen "helemaal af"
    Inderdaad hebben de velgen nu wel erg een verchroomde plastic look.

    De velgen die je nu gebruikt, vind ik de koelgaten iets te groot en de wielnaaf doppen ook iets te groot

    Maar het is jouw trailer, jij moet doen wat jij mooi vindt.

    Succes met de (af)bouw van de trailer.
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk Leon, ook voor inspiratie kun je bij mij terecht. En als je er rekening mee kunt houden......zeker doen al koop je de spullen niet direct. Jouw manier van bouwen is daar zeker geschikt voor. Jij gaat ook het hele jaar door en dan is tussendoor iets in de primer of lak zetten ideaal.

    Dank je voor je feed back Pieter. Als al aangegeven was ik met naafkapjes bezig. Dat lijkt eenvoudiger dan het is wil je het ook mooi krijgen. Op kleur spuiten doe ik zeker niet. Heb ik in het verleden wel een keer gedaan en het circus Renz gehalte was mij te hoog. De velgen zijn niet weg en zullen op een toekomstig project wel een plek krijgen maar niet in deze vorm. Ik heb "gelukkig" niet het 1:1 dilemma ;)

    [​IMG]

    En met gespoten kapjes met alu boutjes vind ik het zo gek nog niet. Misschien nog iets van een logo erop zien te krijgen......

    [​IMG]

    Even totaalbeeld van de trailer met de MAN ervoor.

    De voorlopig laatste multifunctie-functie is de flatbed. Deze plaat had ik nog liggen van mijn vorige flatbed die ik toen geheel uit aluminium heb gemaakt.

    [​IMG]

    Het kopschot was er ook nog!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moeten de container grendels gewoon blijven zitten dus dat moet afgetekend worden en met de hand worden gefreesd denk ik......

    Daarna nog een klein detail voor de achterbumper. Die maak ik meteen met de demontage. Daarna geheel demonteren, spuiten en weer opbouwen!
     
    huenenbedden, Truckie, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Circus Renz gehalte ?

    SMILEY LACHEN - kopie (2).jpg

    Ik kan je mede delen dat heel vaak de velgen van trailers de in de 1:1 ook gewoon in kleur zijn gespoten, zeker als het stalen velgen zijn.
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat weet ik Pieter maar ik vond mijn trailer destijds in rood met blauw en witte velgen een hoog Circus Renz gehalte hebben..... Vind alu toch mooier.
    Kan ze ook in alu spuiten natuurlijk maar op dit moment vind ik dit voor deze trailer de mooiere oplossing. Die velgen kan ik in de toekomst goed gebruiken voor een ander 3D print project......
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf,
    Tja witte velgen, dat is inderdaad Circus Renz.
    SMILEY LACHEN - kopie.jpg

    De velgen zijn meestal in de kleur gespoten van de opbouw van de trailer of in de bedrijfskleuren.
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik vind alu eigenlijk zelf het mooist. Heb nog meer trailerplannen dus zullen ze wel een keertje gespoten worden denk ik.

    Inmiddels zitten de gatjes ook in de plaat.

    [​IMG]

    Moet nog wel wat bedenken om de plaat te "vergrendelen" op het chassis. Dit komt bij de eindmontage wel in orde. Heb wel een idee.

    Nu kan dus de hele trailert weer bijna uit elkaar en na een avond staat de trailer verdeeld over de hobbykamer.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel voor het spuiten nog 2 klusjes....

    [​IMG]

    Gaten boren voor de zijverlichting. Hiervoor heb ik al een boormal gemaakt met de 3D printer. Zitten ze zoveel mogelijk gelijk.

    [​IMG]

    En de adapterplaatjes voor de pootjes. Ik dacht dat 3 MM styreen wel voldoende zou moeten zijn maar blijkt toch een wankele bedoeling als de trailer staat. Ben ook bang dat ie met zwaardere lading er ook niet beter op gaat worden. Dus die moet ik nog op een andere manier zien te fabrieken van aluminium. Beetje dremelen en vijlen moet ik er wel mee komen toch?
     
    bvdh, ozy, Schots en Scheef en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Tijd dat we de trailer eens langzaamaan weer op gaan bouwen. Basis is het chassis. Bij Hercules is het mooi zwart. Spuiten is dus geen echte noodzaak maar ik wilde het toch wat sprekender hebben allemaal. Verf heb ik zat en het was een uitdaging voor de airbrush..... Inderdaad. Die framedelen zijn toch wel erg lang en groot zelfs voor mijn spuitcabine.

    Dan dient zich ook nog mooi weer aan en is het achter het huis 18 graden.....tja

    Spuitbussen ook nog zat dus binnen 2 dagen gronden, lakken en blanke lak!

    [​IMG]

    en uitharden dan maar....
     
    ozy, arm1948, Hans2020 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Mijn kortste update....

    [​IMG]

    Opbouw begonnen...
     
    raoul00123, JamesDavis, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik had dus een andere achterbumper voor de trailer gekocht bij onze Ali. Deze werkt op max 5v zoals veel lichtspul daar doet. Schijnbaar in Azie gebruikelijk omdat ze alles op de ontvanger moeten kunnen aansluiten?! Wee nie hoor!

    Daarnaast voeg ik natuurlijk ook nog wat toe met een ander voltage. Wat ben ik blij met mijn labvoeding en bak vol met weerstanden. Gewoon opzetje maken en testen. Kijk op het oog....ja fel genoeg of nee, niet fel genoeg. Heb er verder niet zoveel kaas van gegeten. Maar als je gewoon logisch nadenkt en wat spullekes hebt liggen dan kom je er wel.... Ook gij!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De zelfgemaakte bumperverlichting. Hierboven het fellere knipperlicht.

    [​IMG]

    En hier de contourverlichting. Lijkt nog aardig fel maar dat is fotografisch bedrog.

    [​IMG]

    Boel beetje aan elkaar bakken en bij elkaar voegen en dan per kabel naar voren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook krimpkous is bij mij een voorraadartikel....En dit is alleen de werkvoorraad.

    [​IMG]

    Mochten jullie het nog niet weten ik ben gek op panieklampen oftewel zwaailichten. Aangezien ik ze niet meer van Pistenking (blijven de mooiste stiekum) koop maar per 5 bij Ali kan ik ze ook te pas en te onpas plaatsen. Niet omdat het moet.......

    Die zwaailampies doen het echter ook maar op maximaal 5 volt. Een weerstand ertussen is geen optie dus heb ik daarvoor step downs op voorraad. Deze verlagen de spanning en zijn instelbaar. Deze maakt van 7,8 volt labvoeding nu 4,6 volt draaispanning.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerder wikkelde ik die dingen in duct tape en plakte ze ergens in het chassis ofzo. Nu had ik net zwart op de printer zitten en even tijd en heb ik een bakje gemaakt. Koelsleufjes erin en 2 druppels secondenlijm en deksel erop. Hoef je in principe toch nooit meer bij en als je wat wilt is ie ook zo open. Geen zin om scharnieren etc aan te spanderen.

    [​IMG]

    En klaar voor montage......
     
    huenenbedden, ozy, Ro-tje en 13 anderen vinden dit leuk.
  12. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er weer gelikt uit Rolf
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    En maar roepen ik doe te weinig !
    SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg


    Zo te zien nogal "druk" bezig geweest.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Daar gaat verdomd veel tijd in zitten inderdaad, je bent zo een paar uur verder en als je het niet meteen goed doet nog langer ;) ...... Ik heb maar 1 misser gemaakt en kwam er snel achter dus viel mee dit keer.
     
    VOLVO FH 16 750, raoul00123 en Mark300 vinden dit leuk.
  15. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi gemaakt Rolf ! :thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, de trailer is weer in de opbouwfase.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De contourverlichting aanbrengen en de draden trekken. Omdat het solderen in het chassis met mijn dikke vingers onmogelijk is trek ik per lamp een draad naar voren en ga ze daar bundelen.

    [​IMG]

    De assen liggen weer klaar. Deze heb ik verder niet gespoten. Wel heb ik de veren uit de schokdempers gehaald en het middelste blad uit de bladveren van de 2 vaste assen. Omdat de voorste as een liftas is geworden heb ik deze losgekoppeld van de andere assen. Ik heb echter aan de bevestiging niets aangepast. Had ik achteraf misschien wel beter kunnen doen door er een soort 2+1 van de te maken. Nu gezien het spuitwerk te laat. Door de vering aan te passen is het ook opgeslot. Het probleem was dat de assen ieder eigenlijk een andere stand wilden aannemen. Nu staan ze weer gelijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu verder met de kabels trekken en verbinden. Daarna alles netjes vastzetten. Moet wel uitkijken met de beugels van de contourverlichting. Ze zijn op het boutgat niet echt sterk. Heb er eentje aangestoten en deze is dus nu afgebroken. Ik heb ze niet zo gemaakt dat ik ze per stuk kan vervangen zonder veel moeite. Dat is nog een dingetje. Wel aan denken met transport etc. Even aankijken anders moet het toch nog allemaal weer anders......Hoop van niet!
     
    Marker, ozy, huenenbedden en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Je schrijft : Er is een beugel afgebroken van de contourverlichting.
    Betekent dit dat een 3 D print beugel niet echt sterk is ?
    Moeten er misschien 2 boutjes in d beugel op het chassis wordt gemonteerden moet misschien de flensplaat niet breder worden dan de beugel zelf, zodat de beugel niet zo makkelijk afbreekt ?
    Of misschien een aluminium stripje haaks omzetten en vastschroeven op de beugel en het chassis, zodat de beugel versterkt wordt ?

    Zo als het nu is, lijkt het mij kwetsbaar, zeker tijdens het transport van de trailer naar een rij-demo.

    Wordt de liftas permanent gelift, of komt er nog een servo op voor het liften en zakken van de liftas.

    De trailer ziet er wel mooi uit, je eigen draai aan de trailer gegeven, zodat deze niet meer standaard is, Top !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  18. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk verslag om te volgen Rolf! Vindt de kleur de trailer goed staan. Hopelijk is de verlichting makkelijk op te lossen. Succes!
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Inderdaad Pieter, de beugels zijn van deels hol plastic in feite. 3D geprint materiaal is niet zo sterk als gegoten resin of aluminium. Het is met name kwetsbaar nu ik er aan sleutel en niet oplet. Hanteren en aanrijdingen. Tijdens transport komt ie in een soort draagbak wat ik in de planning heb en nu ook al voor de Goldhofer gebruik. Of een bredere plaat beter was geweest zou kunnen. Ik heb hem juist kleiner gemaakt omdat het originele ontwerp met 2 gaten veel te groot was voor de voorkant van het chassis.

    Ik neem toch de gok en laat het zo. Nu nog weer alles ombouwen en opnieuw maken kan ik momenteel mentaal niet aan. Ben net weer in een goede flow.
    Het zit nu allemaal weer goed en voelt voldoende stevig aan.

    Zoals in het verslag al eerder vermeld komt er een servo op de liftas. Deze kan ik dus bedienen.

    Een ander zwak punt bij de mock up bleken de adapterplaten van de poten. Deze had ik van 3 mm styreen gemaakt maar op de versmalling veerden ze wel stevig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb dus de styreen versie op een stuk alu strip van 3mm gelijmd en zo de gaten "over" getrokken cq geboord. Daarna de alu plaat op maat gezaagd en gevijld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En bij het verwijderen van het styreen brak deze dus ook meteen op de veerplek. Nu nog een 2e maken en afwerken en spuiten.

    Tot slot staan nu ook de laatste spatborden in de grondverf. Ik doe ze steeds per 2 ivm de klemmen die ik heb.

    [​IMG]

    Zo, we gaan richting finish voor het chassis.
     
    Marker, ozy, Hans2020 en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. huenenbedden

    huenenbedden

    Lid geworden:
    9 sep 2017
    Berichten:
    142
    Locatie:
    zetten
    Gaaf Rolf. Leuke details.

    Groeten Peter.:beer:
     

Deel Deze Pagina