heb iets gevonden, moest idd 90graden zijn:
Auteur: Elwin
Datum: 05-14-03 09:09
Hallo
Ik kan het wel proberen,
Een verschil is er eigenlijk niet. Een beetje gelijk aan de links/rechts draaiend discussie. Maar beide heeft zo zijn voordelen.
Boven wil zeggen dat de paddelstang niet door de rotorkop heen hoeft. Geeft een eenvoudigere constructie van de rotorkop.
Onder wil zeggen dat de aanstuurstangen korter kunnen zijn. Dit geeft een stijvere aansturing.
Het idee van de paddels is inderdaad meer beturing en meer stabiliteit.
Een rotor die ronddraaid heeft het principe van een tol in zich. Een grote massa die ronddraaid stabiliseerd zichzelf (heet giroscopisch effect, aangrijpende kracht werkt 90 graden tegen draairichting in)
Echter de aerodynamische krachten op het profiel van het rotorblad verpesten het principe enorm, door het geven van demping.
Een slimme man, Bell, is er met vliegproeven achtergekomen (uiteraart met een model

)
Dat als je bij een twee bladerige rotor 90 graden verder een as met gewichtjes hangt (dus zonder de aerodinamische demping), je een veel stabieler vliegend toestel krijgt. Echter in real life bleek het TE stabiel en bleek het toestel niet meer vooruit te branden. Met mechanische dempers op de 'paddel stang' is dit probleem opgelost voor de Bell 212.
Nu heeft een andere slimme man ons geholpen door het probleem verder te ontwikkelen. Meneer Hiller had bedacht dat de paddelstang ook anders gebruikt kan worden. Door er een klein profieltje op te zetten kan de paddel de rotorbladen aansturen.
Een kleine paddel draaien in de luchtstroom gaat namenlijk eenvoudiger en met minder kracht dan een lang groot rotorblad.
Als de padelstang omhoog of omlaag beweegt door de hoek verdraaing, kan deze het daadwerkelijke rotorblad aansturen.
Van dit principe maakt de modelbouw al jaren dankbaar gebruik.
Dus;
meer gewicht op paddelstang => meer stabiliteit
meer profiel/ minder gewicht geeft fellere reacties paddelstang => meer besturing
Ik hoop dat dit wat heeft opgehelderd, anders was het zonde van mijn tijd
Vriendelijke Groeten,