3 cellen lipo accu's

Beste mensen,

Ik heb laatst 2 lipo accu's bij conrad besteld met een capaciteit van 1500 mah en 15C ( 3 cellen ). Bij deze accu's zit een balance kabel aan. moet ik hem via deze kabel opladen? Of kan ik ook via de zwarte en rode draad laden?

m.v.g. Mark

kan beide, als je een lader met balancer hebt kun je hem opladen met de balancer kabel, heb je die niet kan het gewoon met de normale stekker.
die conrad accu's zijn wel achterlijk duur trouwens, ik weet niet wat de kwaliteit is, maar je kan er veel goedkoper aan komen.

Laden gebeurd altijd via de plus/min kabel, controle op het laden (balanceren) gaat daarnaast via de balanceerstekker.

Fred Pfeijffer zei:
Laden gebeurd altijd via de plus/min kabel, controle op het laden (balanceren) gaat daarnaast via de balanceerstekker.

ben ik nou zo scheel, of laden veel mensen van lader > blancer > accu, niet rechtstreeks dus. :oops:
hoe kan een balancer ook acties verichten als hij niet in verbinding met de accu en lader staat.

Dit hangt van je balancer af.

Vooral goedkopere of meer eenvoudige balancers sluit je aan op de balancer-stekker van je lipo pakket, zonder verdere aansluitingen.

Hoe zo'n balancer toch kan werken? Vrij eenvoudig.. als hij meet dat een bepaalde cel voller zit dan de rest, zal hij over die cell een weerstandje bijplaatsen, zodat die cell minder geladen wordt.

je kan dus beide doen, bij gebalanceerd laden blijft de spanning van je cellen onderling gelijk, terwijl bij gewoon laden(via de rode en zwarte kabel) de spanning na verloop van tijd kan gaan verschillen. Hierdoor blijven je lipo's minder lang goed(hoewel hier veel discussie over is op sommige draadjes op het forum). Het kan geen kwaad om ze gewoon te laden, maar gebalanceerd vind ik persoonlijk beter.

Groeten

Hallo Mark,

Er zijn ook laders die elke cel uit het pak apart laden via de
balancer-stekker van het pak.

Een voorbeeld hiervan is de Graupner Lipomat 4 plus.

Omdat elke cel apart geladen wordt totdat een bepaalde, vaste, spanning
wordt bereikt werken deze laders ook als een soort balancer.

Genoemde Graupner kan tot 4 cellen maar ik weet dat bijv. Robbe een
lader heeft die tot 5 cellen kan.
Vaak hebben deze laders een laadstroom die vrij hoog is en niet ingesteld kan worden. De Graupner bijvoorbeeld heeft een laadstroom van 1 Ampere. Waarschijnlijk kunnen jouw accupacks daar goed mee overweg want voor 1500mAh geldt normaalgesproken een max. laadstroom van
1,5 Ampere.

Groet,
Hans

Back