3 Cells batterij wil niet opladen.

• Topicstarter Topicstarter Kaylian
  • Startdatum Startdatum
K

Kaylian

Guest
Hallo

Ik ben zojuist al een paar dagen eigenaar (en dus nieuw in outdoors helikopters) van een Align trex 450 met een graupner mc 12 afstandbediening. Als ik het pakket gekocht had was de daarbij geleverde 3-Cells batterij al opgeladen en heeft de winkel mij instructies gegeven hoe de deze op te laden. Na talloze keer geprobeerd te hebben deze op te laden zonder resultaat wou ik het hier eens vragen. Om de batterij op te laden beschik ik over een Graupner Main Powe Supply 13,8V\20A, een Graupner Li-Po Charger 4 en een LCB-6C Cell Balancer. Het probleem is nu dat de lipo charger mijn batterij niet detecteert als ik hem aansluit en mijn balancer niet de gewenste lichtjes aangeeft zoals ze in de handleiding aangeven. Ik heb nagekeken of de polen niet waren omgedraaid en dat de balancer connector correct was aangesloten, die bestaat uit 7 draden waarvan 4 grijze, 1 zwarte en een rode en gele (de zwarte kabel van de batterij wordt aangesloten op de zwarte van de connector), op de batterij, maar helaas hij laadt nog altijd niet op.
Iemand enige raad? :)

Niet direct maar ik kan er aan een geraken vanavond. Zou er een oorzaak zijn waarom de spanning te laag is?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Te lang gevlogen

De regelaar slaat ook af bij een te lage spanning, maar dat is eigenlijk veel te laat

per cel moet er minimaal 3,3 volt in zitten, dus ong 10 volt in totaal op de stekker gemeten

Als er 1 cel onder de 2.4 volt komt, gaan de laders van slag af

Anders ff op nicad programma laden om de lipo een boost te geven maar raad het je niet aan. 3 cellen lipo is nog wel betaalbaar om te vervangen... mijn advies vervang die accu als de spanning te laag is.

Dus de enige oplossing is een nieuwe batterij kopen?
Kun je tijdens het vliegen zelf achterhalen wanneer je moet stoppen? Ik heb nochtans de accu niet volledig opgebruikt want de heli kon nog altijd opstijgen.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Te lang gevlogen

De regelaar slaat ook af bij een te lage spanning, maar dat is eigenlijk veel te laat

per cel moet er minimaal 3,3 volt in zitten, dus ong 10 volt in totaal op de stekker gemeten

Als er 1 cel onder de 2.4 volt komt, gaan de laders van slag af

dit is niet waar.

de accu mag in totaal niet onder de 3volt per cell komen en belast 2,5 volt per cell voor de accu niet meer te laden is, en dat is ook nog eens verschillend met welke lader.

dus ik weet niet hoe je aan die gevens komt?

mvg Hans

Dus de enige oplossing is een nieuwe batterij kopen?
Kun je tijdens het vliegen zelf achterhalen wanneer je moet stoppen? Ik heb nochtans de accu niet volledig opgebruikt want de heli kon nog altijd opstijgen.
Bedankt voor jullie antwoorden.

je regelaar moet staan ingesteld op een voltage afslag voor lipo

3cell is is dat normaal 9 volt (kan instelbaar zijn in de regelaar), maar dan gaat hij al eerder met minder power draaien om te laten zien dat je moet stoppen.

dus even de instellingen nazien

Kan je mij concreet uitleggen hoe ik deze kan instellen?
Zou de winkel deze normaal niet al ingesteld hebben aangezien ik nieuw ben op dit domein en gevraagd daar heb om alles in te stellen?

Kan je mij concreet uitleggen hoe ik deze kan instellen?
Zou de winkel deze normaal niet al ingesteld hebben aangezien ik nieuw ben op dit domein en gevraagd daar heb om alles in te stellen?

Wat zegt de handleiding?:confused:

We willen je zeker helpen maar er moet ook wat initiatief van jou kant komen natuurlijk.

Stevo

dit is niet waar.

de accu mag in totaal niet onder de 3volt per cell komen en belast 2,5 volt per cell voor de accu niet meer te laden is, en dat is ook nog eens verschillend met welke lader.

dus ik weet niet hoe je aan die gevens komt?

mvg Hans

Ik vlieg al 4 jaar met lipo
Mijn eerste lipo had zelfs nog geen balanceeraansluiting (en ja, het was een 3cel)
Daar stond het gewoon op..

Mijn set flightpowers die ik 3 jaar geleden kocht, stond het ook op (dat 2,4 de onderspanning is, en 4,2 de hoogste, meer ook niet..)

Waarschijnlijk zijn de fabrikanten erachter dat mensen iets teveel naar de waarden op de batterij leven, en hebben ze gewoon een hogere waarde op de batterij geplakt.

Maar voor lipo, UITERST minimum voltage is 2,4V, wat je er ook mee doet
Tijdens gebruik onder belasting zou je hem eigenlijk niet onder de 3,3 moeten laten komen..
Let op, onder belasting... Na de landing gaat het voltage weer een stuk omhoog...
vlieg je ze leeg tot 2,5 belast gaan je lipo's er waarschijnlijk redelijk snel aan...

Mijn laders Ultramat 16 en een swallow (geen idee welk type) gaan allebei moeilijk doen als een accu eens een cel onder de 2,4 heeft. Dit gebeurt meestal met oude pakketten, waarvan 1 cel eigenlijk een beetje dood is.
soms kun je nog een beetje laten herleven door wat noodgrepen,maar das meer om de wachttijd tot de nieuwe accus's er zijn te overleven :mrgreen:

Weet je 100% zeker dat je accu onder de 2,4 volt/cel zit (of 1 cel), en dat dit je probleem is, kun je bij een nieuwe batterij met 1 minuut nimh laden weer wat leven erin krijgen. Zodra die ene cel bijven de 2,4 zit, kun je weer op lipo menu laden.

In het geval van de topicstarter, AUB eerst uitzoeken of het in je lader zit of in je batterij
Niet zomaar noodgrepen zoals hierboven uit gaan proberen, terwijl je lader misschien niet goed ingesteld is, of er misschien een stekker verkeerd om zit.
Liefst eigenlijk nog even terug naar de winkel als het met meten niet duidelijk wordt.

Voor het vervolg
op je lader kun je (hopelijk) zien hoeveel mah er in geladen is als de lader afslaat.
Vlieg 5 minuten op je normale manier, en laad de accu. je moet dus wel even een timer hebben, en vast op je zender zetten.
stel, hij heeft 1000 mah teruggeladen, heb je dus 200 mah per minuut verbruikt.
dus, stel je hebt een 2200 mah batterij, je mag maar 80 % max ontladen = 1760 mah
1760/200 = 8,8 minuten vliegtijd.
Voor de noodgevalletjes en eventuele rare landingen afronden op 8,5 of 8 minuten.

Laatst bewerkt:
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers, bespaart een keer een accu, motor of regelaar. Vastgeprikt bovenaan in het accu- en laad-techniek subforum:
Wat is een LiPo en hoe gebruik je die?

Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt:
Bedankt aan allen voor de antwoorden. Ik zal de topic grondig doornemen. Nog een laatste vraagje; hoeveel moet je rekenen voor een lader die de capaciteit weergeeft?

Veel laders met een schermpje kunnen het al, alleen moet je soms even wat door het menu bladeren om het te zien

Verder, een beetje serieuze lader zal je redelijk snel een euro of 90 achteruit zetten

Back