3 of 4 blads schroef

Beste forumleden,

ik ben bezig met het opkanappen va een oude haven politieboot. Nu ben ik wat aan het experimeteren geweest met motoren en heb een geschikte gevonden. De volgende stap is de juiste schroef motor combinatie, en zoekende over het forum ben ik wel iets wijzer geworden maar heb nog niet antwoord kunnen vinden op an mijn vragen. De volgende situatie heb ik:
motor: Maxxon, trekt onbelast ongeveer 0,7 A (dwz met schroefas, koppelin etc maar zonder water)
schroef: 3 blads kunststof 40 mm of 45 mm.
de 40 mm laat de motor voluit in het water (zgn badkuip meting) ongeveer 2,5 tot 3 A trekken, de 45 mm max 4,5 A. Waardes waar ik goed mee kan leven; echter het vaarbeeld met een 40 mm is niet geheel zoals gewenst (net te langzaam) en de 45 mm is een beetje overpowered. Ik heb gelezen dan een messing schroef al een beter rendement geeft, en dus waarschijnlijk wel het gewenste vaarbeeld geeft. Maar een overstap naar een 40 mm 4 bladsschroef (messing), mag ik dat vergelijken met een 45 3 blads of ga ik de vergelijking dan volledig mis..?

grt Tony

Zijn formules voor

Ik gok dat hoe meer bladen top lager word en koppel meer of hoe je dat noemt
Correct me if im wrong

Ik heb nu 2 x 65 mm 3 blads plastic maar wil straks over op 75mm 5 blad hoop dat dat een flinke vooruit gang boekt... De motoren kunnen schroeven vn 10 cm aan ( buhler)

Ik gok dat hoe meer bladen top lager word en koppel meer of hoe je dat noemt

Volgens mij is het : Hoe meer bladen, hoe meer waterverplaatsing je hebt,

Meeste snellere boten hebben een 2 of 5 blads eronder, 2 is voor zo snel mogelijk en 5 blads is ook voor snelheid en meer kracht, Volgens mij zijn tegenwoordig de snellere schepen zelfs 7 blads,

Kan zijn dat ik me eigen ook vergis hoor, maar dit is puur op basis wat ik weet...

Grtz Vincent,

PS: Messing is altijd beter als kunststof, Kunststof vervormd als het waren op hoge toeren....

Mijn gevoel zegt ook: meer bladen meer waterverplaatsing maar ik ben met de kunststof versies de groottes aan het proberen, en een plastic 4 blads ben ik nog niet tegengekomen...voordat ik nu een heel arsenaal aan messing schroeven ga kopen (ze zijn nu niet bepaald goedkoop) hoop ik dat er een beetje licht op deze zaak kan schijnen. Als je bij Raboesch in de omschrijving kijkt wordt er bij 4 blads aangegeven dat deze ook voor snellere schepen zijn waarbij trillingen een grotere rol spelen, maar niks over meer kracht/snelheid etc. Ook verwacht ik dat mijn stroomverbruik omhoog gaat bij meer waterverplaatsing en dat wil ik wel binnen de perken houden. 2blads speedschroeven geven niet het gewenste resultaat (heb al een 32,5mm getest)

Tony:
Lees mijn artikel over schroeven in de laatste Modelbouw Aktueel er eens op na.
Daar staan wat antwoorden op de vragen die je stelt.

op zich maakt het niet zoveel uit of je 2 blads of 5 blads hebt, het oppervlak is van belang. 1:1 speedboten die voor een "high five" gaan willen kunnen skieen en meer kracht onderin.

verschil zit em er in dat je met 1:1 boten met sterndrive gelimiteerd zit aan de maximale diameter van je prop en dus voor meer bladen moet gaan om een groter oppervlak te krijgen.

resultaat: meer power, minder top speed.

Back