3 pos schakelaar f-14 zender

• Topicstarter Topicstarter Ghost_Whiper
  • Startdatum Startdatum
G

Ghost_Whiper

Guest
waar kan ik goedkoop een 3 positie schakelaar kopen voor de f-14 zender alleen de losse schakelaar
want ik kan wel solderen en om nu 20 euro voor een nieuwe te gaan neertellen heb ik niet zo veel zin in :?
als iemand nog een gesoldeerde heeft liggen heb ik ook wel belang

alvast bedankt

een futaba schakelkanaal is gewoon een SPDT schakelaar met "centre off":
swabc.gif

aan de center pin (COM) komt dan een weerstand van 82kOhm (kleurcode grijs-rood-oranje). Dan neem je een servosnoertje en je soldeert de twee uiterste draadjes aan A en B en het middenste aan de weerstand.
Presto switcho.

Als je er geen zin in hebt kan ik je wel eentje maken en opsturen, maar moeilijk is het niet echt.

mvg,
Maarten

Zo werkt het prima, ik doe met mijn F-14 ook niet anders (dat geldboompje in m'n tuin wil maar niet gaan bloeien ..... :wink: )

Je kunt verder elke soort schakelaar gebruiken, twee of drie standen, tiptoets of schakelend, of elke combinatie hiervan. Zo kun je het kanaal mooi op de gewenste functie afstemmen.

Groeten, Lex.

en hoe doe je dat dan op de ontvanger? ... ik heb dit namelijk ook geprobeerd en dat werkt wel zodra ik er een servo op aansluit .. servo draait wel.. maar verlichting bijvoorbeeld gaat niet aan..

waar kan ik zon schakelaar kopen??
bij de conrad werd ik er niet wijzer op

@LP
misschien heb je een schakelaar die schakelt tussen halfweg en één uiterste zodat je net niet over de grens van je lichtschakelaar gaat... Is er op je schakelaar van het licht geen draaiknopje waarmee je het schakelpunt kan instellen?
Als de servo draait moet je eens zien welk hoekbereik hij heeft..

@Ghost_Whiper
zoeken op 'tuimelschakelaar'
bvb art.nr. 700932-8b (> dit is wel type aan-aan en niet aan-uit-aan!)

ik kwam er een tegen bij conrad art. 700365 - 8A kan ik deze gebruiken??
de weerstanden bestel ik daar dan ook meteen wel waarom zit die weerstand er eigenlijk aan en deze is goed toch WEERSTAND 0.25W 1% 82K Artikelnr.: 418480 - 8A bij conrad
(wat ben ik blij met die winkel) ik ben trouwens vandaag :new-bday:

yup, weerstand en schakelaar zijn ok
die weerstand is er om de encoder in je zender een beetje te foppen zodat hij denkt dat er een potmeter aan hangt (ik moet het opzoeken, maar als je de weersand weg laat kan de encoder dit kanaal in de uiterste posities als kortgesloten zien en dus een standaardwaarde uitsturen of helemaal niets)

iig is dit de manier wat Futaba bij de originele schakelaars ook gebruikt, dus veiligheidshalve zou ik het zo houden.

grtz,
Maarten

*edit*
en proficiat! :D

Ja, dat gaat helemaal lukken. De 7009xx serie waar Maarten het over heeft heeft mooie moderne platte hendel, die jij noemt is rond chroom maar doet het net zo goed en is aan-uit-aan. Als je toch gaat bestellen neem dan meteen dit ook mee: SERVOKABEL JR 0,08MM 150MM
Artikelnr.: 227272 - 8A

Kun je de boel meteen aansluiten.

Groeten, Lex.

En van mij ook gefeliciteerd!!! :music:

het maakt mij niet uit wat voor hendeltje als die maar schakeld
en een servo kabel had ik er al bij

kheb naar mijn iedee niet genoeg aan een 6 kanaals ontvanger toch maar de winkel weer raadplegen :lol:

Ik heb nog even rondgesnuffeld en kwam dit tegen.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9373

olivier zei:
Hallo,

Voor een schakelaar voor een extra kanaal bij de FX18 soldeer je een kabel (bestaande uit 3 draden) met servofiche aan de schakelaar.
De middelste draad soldeer je aan het middelste kontakt van de schakelaar, de linkse en rechtse draad aan het linkse en rechtse kontakt van de schakelaar (dus rechtoe-rechtuit, zo simpel is het). Mooi is het natuurlijk om een krimpkous rond elke draad t.h.v. het soldeersel aan te brengen ter versteviging/isolatie van het geheel. Verder heeft het geen belang hoe de servofiche op het extra kanaal is aangesloten (2 posities mogelijk).
De schakelaar kan een 2 of 3 stand-schakelaar zijn. Indien het een potmeter moet zijn, daarvan ken ik de waarde niet. Bij een FC18V3 is dit 5K, heb ooit eens een 22K op aangesloten en het bleek ook mooi te werken (en minder verbruik?).
Succes ermee,
Olivier

en dit lijkt mij toch ook recht toe recht aan

afb16275.jpg

Back