3-punts hydroplane unlimited (nu met bericht)

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Hallo,

Ik ben Leo, 34 jaar, alweer een jaar of 17 "actief" bezig met RC en wil al jaren iets zelf bouwen. Een vliegtuigje is na de romp gebouwd te hebben na een jaar of 6 de container in gegaan en een auto is te ingewikkeld om zelf te maken. Voor een auto heb je zo'n beetje een ingerichte werkplaats nodig. Bovendien is mijn eerste RC liefde een bootje geweest.

Gisteren heb ik PDF bestanden van een hydroplane (Atlas Van Lines, 1977) kunnen downloaden en tot mijn genoegen heb ik ook een programma kunnen downloaden waarmee ik hiervan een dwg bestand kon maken (ik wist niet dat dat kan en heb ik Google maar iets geprobeerd). Nu heb ik dus het bouwplan in Acad en kan deze bematen, verschalen noem maar op.

Eerst wil ik de 1/14 versie maken om te oefenen en omdat het plan hiervoor panklaar is. Als dit lukt wil ik een 1/8 versie maken met een xCC nitro motortje.

Hierover heb ik al een aantal vragen, t.w.:
- Kan ik een 1/8 uitvoering maken met alleen tri-/multiplex of wordt het geheel dan te zwaar?
- Als dit kan hoe dik moet ik dan de verschillende onderdelen kiezen?
- Hoeveel CC moet ik minimaal gebruiken, hij moet echt snel kunnen gaan want daarvoor gaat hij evt gebouwd worden. Ik hoop hierbij ver over de 100 km/h te komen.

O ja, nog een vraagje in het algemeen. Bij verschillende onderdelen staat dat er ply (triplex?) over het balsa gelamineerd moet worden. Moet dit voordat het hout gebogen wordt of erna? Ik denk ervoor maar heb geen ervaring met het maken van dubbel gebogen vlakken.

En wat is Birch? Berkenhout?

Voor nu genoeg vragen, hopen dat jullie mij aan antwoorden kunnen helpen, maar er zullen er zeker nog meer volgen.

Alvast bedankt en mvg,

Leo

Je zou de eerste zijn die met zijn eerste zelfbouwbootje over de 100 km/h gaat......dat kan je rustig vergeten.
Tevens zou ik eens gaan *neuzen* op dit forum http://www.xtremercboats.com/phpBB/index.php
Hier huizen alle mannen met ballen en zeer snelle boten.....en een paar enkelingen die tot de club van 100 (100 km/h of harder) behoren.

Ik ben een poosje geleden begonnen met de Miss Circus Circus (moet eigenlijk weer verder ermee :D)

het houtskeletbouw heb ik gemaakt van 3mm tripex, en wilde deze bekleden met epoxy + matten.

Voor de motor zo ik adviseren een .90 (15CC) marine motor. Bij voorkeur een CMB.

waar je wel heel goed op moet letten is de tunnel, die moet haaks zijn, en de sponsors evenwijdig gemaakt + geplaatst.

Groetjes,

John

Ik heb de plannen verschaald naar 1op8 en heb een MDF plaat als mal laten zagen.

De lengte van de boot wordt 1067mm.

Nu wijkt de breedte van de plaat ongeveer een halve mm af in breedte over deze lengte wat neerkomt op ongeveer 0,03 graden.

Dit betekent dat aan de voorzijde tussen de sponsonformer een halve mm meer of minder ruimte zit dan aan de achterzijde.
Is dit nauwkeurig genoeg of moet ik een nieuwe plaat laten zagen? Wat is de toelaatbare afwijking en waar kan het breedste deel het beste zitten, aan de voor- of achterzijde van de boot?

die halve mm is peanuts, mooi zo laten dus.
En als je er toch mee zit, dan de brede kant aan voorkant.
Als het überhaupt al invloed zou hebben, dan krijg je drukopbouw aan achterkant in tunnel.
Dat is dus lift genereren, en dat kan geen kwaad.

Ok, dan is de mal af.

Ik ben de hardware aan het uittekenen en vraag me af of je aluminium kunt hardsolderen??? Iemand ervaring mee of moet ik de delen van messing gaan maken? De turn fin en de hoekjes van het roer en de houder voor de aandrijving wil ik uit aluminium kokerprofiel gaan maken met een dikte van 3mm. De buis waarin de roerkoning (zo heet dat volgens mij) gaat draaien wil ik op het hoekje solderen en zo zijn er nog enige dingen die gesoldeerd moeten worden.

Gaan aluminium, messing en water trouwens samen of heb ik dan een batterij gemaakt?

Schroefjes wilde ik sowieso van RVS nemen ivm het alu.

Voor de hardware zou ik even rondkijken, er is zat in de aanbieding en gelijk goed ;)

MTL

Kijk hier eens rond...

Groetjes,

john

Dit is ff offtopic.
maar jij zegt dat je een programma hept waar mee je het kan omzetten kan jij mij die mailen?

Ik heb een 15CC nitromotortje gekregen welke 15 jaar in "de schuur" heeft gelegen. Inwendig ziet hij er als nieuw uit maar uitwendig is het een vies ding.

Hij ligt al uit elkaar en heeft ongeveer een jaar in de nitro brandstof en nu alleen nog in de olie gelegen (nitro is verdampt ondertussen).

Waarmee kan ik het best de motor gaan reinigen? Ik denk zelf aan diesel maar dat is zo'n geweldige troep, zijn er nog wat schonere/gezondere alternatieven of is diesel het middel?

Ok, was ik al bang voor. Spul heb ik ook. Dan maar niet aan de gezondheid denken 8O Is nog erger dan diesel.

Komende tijd heb ik wel iets te doen in ieder geval :cry: :cry: :cry:

Gewoon in een emmertje doen en gewoon buiten laten staan ( uiteraard wel waar geen kinderen of dieren bij kunnen komen ).

Back