3 punts swaschplate programmeren op een profi mc3010

• Topicstarter Topicstarter Bosje
  • Startdatum Startdatum
B

Bosje

Guest
Wie kan mij vertellen hoe ik een 3 punts swaschplate moet programmeren
op een MPX profi 3010.
Welke mixers moet ik hier gebruiken.
De heli is een trainer E nr1297.e van graupner.
Rotorkop is van vario.
Weet van welke kan alleen zeggen da aan een kant van de paddelstang
een messingcontragewichtje zit.

Handboek van de zender heb ik niet.
Aan sturing is 120 graden.

Als het goed is gaat het om dit mechaniek.

1297.M.jpg

Welke rotorkop je erop schroeft maakt niet zoveel uit, zolang het maar geen '45 graden' kop is van een Robbe Futura, aangezien die een 45 graden fase verdraai-ing heeft t.o.v. de tuimelschijf.

Het is dus een 3 punts 120 graden aansturing. De 3 tuimelschijf-servo's moet je definieren als "Kopfmix" servo's. Bij Servo, Weg+Rev, Geom kun je dan resp. de waardes 60, 180, 300 invullen. Ik heb ooit in de Multiplex newsgroup een 'korte' handleiding geschreven hoe een 30xx te proggen voor 120 graden, jammer genoeg geen kopie bewaard. En aangezien ik de laatste jaren een 4000 en momenteel zelfs een 9Z gebruik, ben ik de fijne kneepjes ff kwijt. Om het af te maken staat de 3010 hier langs het toetsenbord met een lege accu.
Misschien kom je al wat verder, laat maar weten waar je nog meer tegen aanloopt.

Rick

P.S.: kijk eens halverwege deze pagina, is misschien interresant als onderdelen voorraad http://www.hoellein.com/websites_neu/angebot/sonderangebot/site/diverses_eu.htm

Geprogrammeerd heb ik hem nu.
Moet nu alleen nog de uitslagen instellen.
Wat doet die geom eigenlijk.
Want zonder die waardes werkt die ook kwam ik met programmeren achter.

Hoi, die geometrie kun je beter vanafblijven, daarmee kun je de aansturing verdraaien en dat is niet de bedoeling bij jou.

Met die kopfmix kun je 3 of 4 servo`s onder de swash aansturen en elke servo zijn aandeel roll,pitch en nick geven, van de pitch zullen de waardes dus gelijk moeten zijn.

Let er op dat je met nick en roll geen pitchveranderingen krijgt.

Ik had de 3030 en kon hem perfect afstellen.

@RHelie,

Met de Geometrie stel je de juiste mix-verhoudingen (Nick & Roll) in. Je hebt ook nog de optie Phase, deze 'verdraaid' de aansturing. Dat is meestal alleen nodig voor een meerblads kop, dus die moet op nul blijven staan.

Als ik het mij goed herinner gaat het als volgt: Definieer de 3 servo's van de tuimelschijf als 'Kopfmix'. Zorg dat je bij de 'Geber' instellingen van je Pitch-knuppel de juiste positieve pitch richting instelt, Kurve menu linksonder staat Vh5P of Vv5P, met de "R" toets kun je hier tussen wisselen. De kleine letter "h" staat voor "hinten" oftwel positieve pitch met de knuppel naar je toe, "v" voor "vorn" => positieve pitch met de knuppel van je af.
Dan stel je voor iedere servo de juiste pitch-richting in. Als je nu de juiste Geom-hoek invult per servo en deze optie in menu "Schalten" activeert dan zal voor iedere servo de juiste mix-instellingen worden gedaan voor de Nick & Roll aandeel. Hierna kun je de Geom optie gewoon weer uitschakelen, de instellingen zullen dan niet veranderen.
Mocht dit niet werken dan kun je ook handmatig de Nick en Roll aandeel per servo instellen. Zorg er dan wel voor dat het nick-aandeel van de servo's aan de zijkant de helft is van het nick-aandeel van de servo in het midden (voor of achter).

Rick

P.S.: Ships de volgende keer eerst ff alle posts lezen voordat je iets schrijft. Bosje jij hebt dus de laatste optie gebruikt.

Back