3 vraagjes

• Topicstarter Topicstarter DasModel
  • Startdatum Startdatum
D

DasModel

Guest
Ik snap denk ik bijna de basis van modelbouw maar snap nog 3 dingen niet

1)Als voorbeeld mijn 1.5m Extra 330. Het vliegtuig weegt geschat 3KG vliegklaar (opgave fabrikant + 10%) en we nemen de 1/6 verhouding voor het gewicht van de motor. 3000g / 6 = 500g. Ik heb een motor van 460g erin zitten nu omdat deze goed genoeg is een een grotere meteen veel zwaarder is. Ik wil veel vermogen dus probeer rond de 3,5 W per motor gram uit te komen. Dus 460g * 3,5 = 1610W vermogen.

Dit las ik ergens in een FAQ op deze site. Ik snap niet hoe hij aan dat vermogen komt, ik dacht dat vermogen=spanning*stroom was.

2)Ergens anders las ik dit
Propsnelheid wordt dan:
rpm/60 x spoed (in inch) x 0.0254
= rpm x spoed / 2362

Als het vliegtuig een overtreksnelheid = minimale snelheid heeft van 10 m/s:
10.000 toeren met een 8x4 prop:
propspeed = 17 m/s is "maar" 1.7 keer overtreksnelheid.
Neem je een 7x6, dan heb je :
propspeed = 25.2 m/s = 2.5 keer overtreksnelheid. Dat moet dus prima gaan.

Als ik deze berekening maak kom ik respectievelijk aan 14m/s en 18m/s en niet aan 17 en 25.2. Kan iemand mij uitleggen waar ik in de fout ging?

3)Wat is het verschil tussen trekkracht en vermogen?

Hoi,
Ik kan je alleen helpen met vraag 3: wat is het verschil tussen trekkracht en vermogen.
Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Let op.
Je hebt een maximaal vermogen tot je beschikking. Dat ligt vast in de motor/accu combinatie.
Met dat vermogen kun je verschillende dingen doen. Heel hard gaan met weinig kracht of langzaam met veel kracht. Vergelijk het met een auto; in z'n vijf kan hij heel hard maar geen steile berg op, in zijn 1 niet hard maar wel hard trekken. Toch levert de motor steeds hetzelfde topvermogen.
Om bij de vergelijking te blijven; niet ieder motor is geschikt voor beide doelen. Een vrachtwagenmotor trekt goed maar is niet snel. Een sportwagenmotor kan wel hard maar niet zo'n zware last trekken.
Electromotoren zijn in principe hetzelfde. Laag kV levert trekkracht, hoog kV levert snelheid.
Met je prop en/of vertraging kun je wat variëren. Grote prop met niet teveel spoed levert trekkracht bij lage snelheid, kleinere prop met grotere spoed levert meer snelheid ten koste van trekkracht bij lage toeren. Je dient wel altijd op te passen dat de stroom door je motor niet te hoog of te laag wordt. In beide gevallen daalt het rendement en/of gaat je motor kapot.
Als er fouten in dit verhaal zitten hoor je het waarschijnlijk heel snel :D
Groet
Arjan

Klopt Arjan. :)

Verder op vraag 1:
Je rekent nu alleen uit wat het gewenste topvermogen is. Nu weet je dus dat je 1610Watt vermogen moet hebben.
Vermogen=Stroom*spanning gaat nog steeds op. stel je wilt op 10s lipo gaan vliegen. De stroom wordt dan: 1610W/32V=50,3A. Dus de maximale stroom op 10s lipo moet 50A zijn om aan je gewenste vermogen te komen.
Stel je wilt op 5s Lipo gaan vliegen, stroom moet ongeveer 100,6A worden. reken maar na :)

dus als je begint te vliegen dan blijft je vermogen ook dalen? want dat hangt toch samen met stroom/spanning?

Als je bedoelt: doordat je accu leeg raakt daalt de spanning en neemt het vermogen af; ja, dat klopt. De eerste minuten gaat hij als een kogel, daarna wordt het langzaamaan minder. Dat is trouwens zo mooi aan een Lipo accu. Die houdt heel lang dezelfde spanning vast, totdat hij leeg begint te raken. Dan pas zakt hij in.

En het antwoord op vraag 2: de fout zit in jouw gebruik van de rekenmachine denk ik :D Ik krijg wel de juiste getallen....

je vermogen verschilt toch hoe je vliegt? Als ik traag vlieg verbruik ik toch minder energie dan als ik sneller vlieg?
even dit terzijde:
Hangt het van het voltage af oeveel ampère de motor trekt? Ik denk van wel maar wil graag zekerheid. En moet het voltage van de lipo gelijk zijn aan het voltage dat de motor aankan

Ja, bij weinig gas zal je regelaar de stroom naar de motor steeds even uitschakelen (heeeel snel). Er blijft dus als hij "aan" is evenveel stroom lopen alleen wordt het steeds onderbroken. Gemiddeld loopt er dan dus minder stroom.
Daardoor levert je motor minder vermogen en doe je langer met je accu.

Je andere vraag; ik onthou het zo, al weet ik niet zeker of het allemaal klopt.
Prop en motor kun je zien als een weerstand. Als je hem blokkeert is de weerstand heel laag en loopt er veel stroom. Onbelast heeft hij de meeste weerstand en loopt er de minste stroom. Met een bepaald voltage en prop draait hij bij vol gas een bepaald (constant) toerental en heeft daarmee ook een bepaalde (constante) weerstand.
Nu is V=I*R ofwel I=V/R. Dus als je een hogere spanning op je motor zet zal de stroom, als je verder niks verandert, evenredig toenemen. Daarom moet je een kleinere prop zetten als je een accu met hoger voltage neemt; daardoor neemt de weerstand toe en wordt de stroom minder. Als je daardoor de stroom weer gelijk maakt als met de accu met minder voltage heb je nog steeds meer vermogen. Want vermogen is p=V*I

Je vraag over de Lipo/motor; de bedoeling is om niet meer vermogen uit je motor te persen dan waar hij voor bedoeld is. Dan wordt hij namelijk te warm en gaat kapot. Ook niet te weinig want dan werkt hij niet efficënt.
Iedere electromotor kan met heel veel verschillende voltages werken, als de stroom maar niet te hoog of te laag wordt. Daarom staat er bij de technische gegevens altijd welke prop met welk voltage je bij een motor kunt gebruiken. Je zult zien dat dat met een hoger voltage een kleinere, en met een lager voltage een grotere prop is. Het is slim om die gegevens aan te houden. Zomaar een grotere prop zetten betekent vaak overbelasting van je motor. Met veel minder spanning dan waar de motor voor ontworpen is red je het ook niet omdat hij dan niet efficiënt meer werkt.

PH_AJH zei:
Je andere vraag; ik onthou het zo, al weet ik niet zeker of het allemaal klopt.
Prop en motor kun je zien als een weerstand. Als je hem blokkeert is de weerstand heel laag en loopt er veel stroom. Onbelast heeft hij de meeste weerstand en loopt er de minste stroom. Met een bepaald voltage en prop draait hij bij vol gas een bepaald (constant) toerental en heeft daarmee ook een bepaalde (constante) weerstand.
Nu is V=I*R ofwel I=V/R. Dus als je een hogere spanning op je motor zet zal de stroom, als je verder niks verandert, evenredig toenemen. Daarom moet je een kleinere prop zetten als je een accu met hoger voltage neemt; daardoor neemt de weerstand toe en wordt de stroom minder. Als je daardoor de stroom weer gelijk maakt als met de accu met minder voltage heb je nog steeds meer vermogen. Want vermogen is p=V*I

Daar snap ik niets van: wat bedoel je met V=I*R? En wat bedoel je precies met de weerstand die laag is als je de motor blokkeert: dan is de weerstand toch het grootst?Is het niet hoe hoger het voltage van de lipo is hoe meer stroom de motor neemt?

O okay mijn fout. Ik zie nu dat je misschien te jong bent om dit op school te hebben geleerd....het is natuurkunde. Weerstand is elektrische weerstand (R), I is de aanduiding voor stroom en V is de aanduiding voor spanning. Als je deze begrippen niet kent en begrijpt wat ze met elkaar te maken hebben is het verhaal niet te volgen maar voor mij ook niet uit te leggen. Sorry :cry:
Wat hopelijk wel duidelijk is, is dat het allemaal niet zo eenvoudig is als je denkt. En voor je wat probeert moet je dus deskundig advies inwinnen. Of extra lessen natuurkunde/elektro gaan volgen :? . Je kunt niet zomaar een ander voltage of andere prop zetten als je niet begrijpt wat er dan gebeurt. Of eigenlijk, het kan wel maar de kans is klein dat het er beter van wordt.
Groeten
Arjan

DasModel zei:
2)Ergens anders las ik dit
Propsnelheid wordt dan:
rpm/60 x spoed (in inch) x 0.0254
= rpm x spoed / 2362

Als het vliegtuig een overtreksnelheid = minimale snelheid heeft van 10 m/s:
10.000 toeren met een 8x4 prop:
propspeed = 17 m/s is "maar" 1.7 keer overtreksnelheid.
Neem je een 7x6, dan heb je :
propspeed = 25.2 m/s = 2.5 keer overtreksnelheid. Dat moet dus prima gaan.

Als ik deze berekening maak kom ik respectievelijk aan 14m/s en 18m/s en niet aan 17 en 25.2. Kan iemand mij uitleggen waar ik in de fout ging?

3)Wat is het verschil tussen trekkracht en vermogen?

2) 6 is 1.5 keer zoveel als 4.
18 is niet 1.5 keer zoveel als 14, dus je hebt een fout gemaakt (en die 14 klopt ook niet)
10000 rpm = 10000/60 = 166.66...
166 x 4 x 0.0245 = 16.86... Dus 17 m/s

3) Dat verhaal van de vrachtwagen en sportauto moet wel duidelijk zijn. Vergelijk het anders met de versnellingen op een fiets.

Algemeen: Vermogen = iets van kracht x iets van snelheid.
Bij draaien noem je dat koppel ("draaikracht") en toerental ("draaisnelheid")
Bij een propellor heb je trekkracht en uitstroomsnelheid van de lucht.
Heel veel trekkracht is zinloos als je niet voldoende snelheid hebt om in de lucht te blijven.
Heb je zowel meer trekkracht als snelheid nodig, dan werkt een andere vertraging of prop gewoon niet meer. Meer vermogen is wat je nodig hebt.

Fiets voorbeeld: Je kan met voldoende vertraging op je fiets een trein voortrekken. Dan wel zijsteuntjes nodig, want je snelheid zal bijna nul zijn.
Wil je die trein ook nog een beetje op snelheid brengen dan heb je meer vermogen nodig. Vandaar dat locomotieven iets grotere zijn dan fietsen.

Back