3 zwarte draden uit brushless motor

Hallo,

Ik ben bekend met brushless motoren die 3 draden bevatten. Rood, zwart en geel. (+ / - / signaal) Maar nu heb ik een brushless motor voor me liggen die 3 zwarte draden heeft. Er word ook niet aangegeven welk draadje waar voor dient. Hoe kan ik toch achterhalen welk draadje waar voor is? (op de site staat niks...)

Het is een TP 450-Size 2415-07T Brushless Heli Motor 3850kv van HobbyKing.

Wie kan mij helpen?
(ik heb wel degelijk gezocht hier op het forum, maar niks gevonden)

Dit is een 3 fase motor, heeft geen +/-/signaal

gewoon aansluiten op je brushless esc en indien hij de verkeerde kant omdraait dan moet je 2 van de 3 draden verwisselen tussen je esc (regelaar) en motor.

Wel eerst de spanning uitschakelen !!

Oke, bedankt voor de uitleg! Een 3 fasen motor, werkt die met alle snelheidsregelaars? Of moet je daar een speciale voor aanschaffen? (afgezien van brushless regelaar, want die heb ik gekocht: TURNIGY Plush 30amp Speed Controller)

Nee, de meeste brushles regelaars zijn universeel.

Wel is het meestal nodig om een aantal variabelen in te stellen, die per motortype verschillend zijn, b.v. de timing.

In de handleiding van de regelaar is beschreven hoe dit te doen. Kan meestal met de zender, tellen van piepjes, of en dat is veel handiger, met een speciaal programmeerapparaat.

Eigenlijk moeten ze op elke motor gewoon zwarte draadjes maken... Heeft dus idd niks met + of - ofzo te maken. Wat jij bedoeld geld voor de draadjes naar de ontvanger (servodraadjes).
De motor bestaat uit 3 fases zoals gezegd. 3 spoelen die om en om aangestuurd worden. (bijna) elke brushless motor kan met (bijna) elke brushless regelaar.

Met borstelmotoren was het trouwens ook al zo, had je ook vaak een rode en een zwarte draad. Ook die kan je gewoon omdraaien en dan draait de motor de andere kant op. Bij een 3 fasen motor moet je dus 2 van de 3 verwisselen om de draairichting om te gooien.

Voor de duidelijkheid: De rode en zwarte naar de accu zijn wel belangrijk natuurlijk. Doe je die verkeerd, dan heb je grote kans dat de rook uit je regelaar gaat...

Oh ja, mocht je in de toekomst meer Turnigy regelaars aanschaffen, koop er dan gelijk zo'n programmeerkaartje bij. Lekker makkelijk :)

Laatst bewerkt:
Uit mijn CB100 komen 3 draadjes uit de motortjes, terwijl het ook brushless motoren zijn. Daarom dacht ik dus dat het anders was o.i.d....
Maar bedankt voor de uitleg! Het maakt dus helemaal niet uit, als ik maar gewoon de brushless regelaar gebruik.

Trouwens, ik heb zo'n kaartje erbij gekocht. Leek mij wel meteen zo handig. :D Daar kan ik ook de timing mee aanpassen (low middle high) dus dat moet wel goed komen denk ik?

Back