Hallo Arend,
Als de boot in de categorie valt, die ik in gedachten heb, dan zal een accu met een grotere capaciteit je, naast een langere vaartijd, ook de mogelijkheid bieden om je motor(en) binnen een tiental vaarten op te roken, als je de tien keer al haalt...
Het 'probleem' met een boot waarbij een 1800mAh NiCad wordt geleverd is, dat de spullen in de boot, de electronica, de schroef en met name de motoren en hun (gebrek aan) koeling hierop afgestemd zijn.
De motor(en) zal/zullen na het leegvaren van de 1800mAh accu al behoorlijk heet zijn, zeker als je aan één stuk hebt door gevaren.
Zorg je nu met een grotere capaciteit voor een véél langere vaartijd, dan gaat het opwarmen van de motor(en) gewoon door tot de magneten zó heet zijn geworden, dat ze demagnetiseren, óf dat de koolborstels en de collector verbranden.
In beide gevallen is de aandrijving naar de gallemiezen.
Een grotere capaciteit moet je dus niet in één keer willen leegvaren als je de motoren niet van waterkoeling wilt voorzien.
Bouw na vier-vijf minuten varen een flinke afkoelpauze in vóór je weer verder vaart.
Wil je weten hoe lang je achter elkaar kunt varen én hoe lang die afkoelpauze moet zijn, houd dan (voorzichtig!) je vinger op de motor, als je die tien seconden kunt vasthouden zonder je vinger te branden is de motor nog niet oververhit, doet het gelijk zeer, dan ben je te lang door gevaren.
De motor moet weer afgekoeld zijn tot omgevingstemperatuur voordat je weer verder kunt.
Groeten, Jan.