3000 mAh of 5000 mAh

• Topicstarter Topicstarter arend2309
  • Startdatum Startdatum
A

arend2309

Guest
Ik ben van plan een nieuwe RC boot te kopen, en nu krijg ik de optie om een extra accu erbij te bestellen. Keuze uit een 3000 & 5000 mAh accu

standaard bijgeleverd:
7,2V 1800 mAh Ni-Cd Power accu
Laadtijd 4 h
Vaartijd ca. 10 min.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel,
wat is het verschil en wat levert het mij op...

Graag hoor ik van jullie

Meer mAh = meer capaciteit = meer vaartijd.
Met een computerlader maakt de laadtijd niet uit. Je kan ze gewoon op 1C laden en dus heb je gewoon een accu vol in 1 uur.
Maar die computerlader zul je dan dus wel extra moeten kopen ;)

Ik gok dat je een ladertje er bij krijgt om de 1800mAh te laden, en die doet er 4 uur over. Laten we dan zeggen dat de lader ongeveer laad met 500mA.
Een 5000mAh accu zou er dan iets meer dan 10 uur over doen om vol te geraken. De 3000mAh maar 6 uur.
Ik zeg niet dat dit zo is, maar dit is een beredenatie.

Laatst bewerkt:
wat levert het op?
bij =aantal cellen: hoe meer mah, hoe zwaarder de lipo
dus meer gewicht, kan je boot dat aan?

Li-Po's???

Er staat 1800 mAh Ni-Cd.

In het algemeen kan je er van uit gaan dat een grotere accucapaciteit een langere vaartijd oplevert. Maarrrr een grote capaciteit betekent meer gewicht dus meer diepgang en minder snelheid.

Als de lader een simpel type is, zonder verdere instellingen betekent een grotere capaciteit een evenredig langere laadtijd.

Hallo Arend,

Als de boot in de categorie valt, die ik in gedachten heb, dan zal een accu met een grotere capaciteit je, naast een langere vaartijd, ook de mogelijkheid bieden om je motor(en) binnen een tiental vaarten op te roken, als je de tien keer al haalt...

Het 'probleem' met een boot waarbij een 1800mAh NiCad wordt geleverd is, dat de spullen in de boot, de electronica, de schroef en met name de motoren en hun (gebrek aan) koeling hierop afgestemd zijn.
De motor(en) zal/zullen na het leegvaren van de 1800mAh accu al behoorlijk heet zijn, zeker als je aan één stuk hebt door gevaren.

Zorg je nu met een grotere capaciteit voor een véél langere vaartijd, dan gaat het opwarmen van de motor(en) gewoon door tot de magneten zó heet zijn geworden, dat ze demagnetiseren, óf dat de koolborstels en de collector verbranden.
In beide gevallen is de aandrijving naar de gallemiezen.

Een grotere capaciteit moet je dus niet in één keer willen leegvaren als je de motoren niet van waterkoeling wilt voorzien.

Bouw na vier-vijf minuten varen een flinke afkoelpauze in vóór je weer verder vaart.

Wil je weten hoe lang je achter elkaar kunt varen én hoe lang die afkoelpauze moet zijn, houd dan (voorzichtig!) je vinger op de motor, als je die tien seconden kunt vasthouden zonder je vinger te branden is de motor nog niet oververhit, doet het gelijk zeer, dan ben je te lang door gevaren.
De motor moet weer afgekoeld zijn tot omgevingstemperatuur voordat je weer verder kunt.

Groeten, Jan.

Back