30A Kokam ervaring

Ik wil mijn jetje met Mega 16/15/3 uitrusten met kokam cellen maar kunnen ze kontinu 30A aan? en ik vlieg nu met 12 cellen CP1700 dus 14.4 volt dan kom ik aan 3 tekort en 4 is teveel of zakken ze veel in?

Hey Ben,

Ik heb sinds vorige week in mijn Pyranha exact dezelfde 12xCP1700 aandrijving, zoals je afgelopen weekend gezien hebt. :lol:

Aangezien ik de Pyranha met bijna 1100 gram nogal zwaar vind, zit ik ook te denken om eens wat Lipo's te proberen. Ik zat zelf ook aan 4P4S te denken, maar ben me over het voltage ook nog niet zo zeker. Waarschijnlijk wordt het toch een 4P3S, aangezien de MEGA maar 30 Amps aankan. Of een andere motor kopen, Lehnertje of zo ... :roll:

Het eerste wat ik uit moet zoeken is wat het voltage is na zeg 1 minuut volgas met de Pyranha. Met dat voltage kan ik dan misschien een schatting maken van het Amperage op Lipo's. Ik vlieg zelf nu op zo'n 30-32 Amps met mijn gepushte CP1700 cellen. Dus het voltage van de Lipos moet eigenlijk iets lager worden om de stroom iets lager te houden. De MEGA motor mag in feite niet zo zwaar belast worden, maargoed ... :lol:

Het volgende punt is natuurlijk welke Lipo's wil je erin gaan duwen, om een acceptabele vliegduur te krijgen. De 3 minuten waar ik nu op zit vind ik namelijk te weinig.

Ik zou het liefste 6 tot 7 minuten met mijn Pyranha willen vliegen. Ik ben dus ook wel benieuwd of er misschien al iemand is die het één en ander heeft uitgezocht omtrent deze combinatie of er nuttige info over kan geven?

Grtz,
Emile :P

Emile zei:
Of een andere motor kopen, Lehnertje of zo

Goed plan , denk ik. (Maar je hebt Dirk Wouters er al in Helchteren mee zien vliegen, dus dat wist je al.)

De Mega 16/15/3 is beslist geen slechte motor, maar sluit niet helemaal aan op de typische jet vliegstijl. De gebruikelijke jet vliegstijl voor elektro-jets is een zeer dynamische vorm van reuzachtige mislukte cubaanse achten vliegen waarbij je bij elke passage een keer lekker laag hard voorbij komt scheuren. Bij de keer figuren wordt steeds hoogte en snelheid in elkaar omgezet. De vliegsnelheid, motorstroom en toerental varieren dus behoorlijk. De Mega is een veel "hardere" motor dan de "zachte" Lehner.
(Typische eigenschap van ijzerloze motoren, zoals de Lehner.)

Wat wil dat zeggen?

Bij de gemiddelde horizontale vliegsnelheid zullen beide motoren vrijwel hetzelfde toerental draaien met vrijwel identieke motorstromen. Het rendement is dus vrijwel identiek. (Volgens metingen van JePe draaide de Lehner 2% harder, maar dat rechtvaardigd de investering nauwelijks.)

Wat gebeurt er wanneer we naar beneden duiken?
De Mega gaat bij afname van de belasting iets harder draaien maar gaat vooral in stroom terug.
De Lehner gaat vooral harder draaien maar gaat in stroom maar iets terug.

Beide behouden dus nog steeds een vergelijkbaar hoog rendement alleen de Lehner duikt veel sneller!

Een omgekeerd effekt treed op als we vanuit horizontale vlucht gaan klimmen.
De Mega zakt tijdens de klim nauwelijks in toeren alleen de stroom loopt flink op.
De Lehner zakt flink in toeren, maar de stroom is niet veel hoger.
Ook in de klim is voor beiden het rendement nog steeds vergelijkbaar, maar met een volkomen ander karakter.

Wat is nu het effekt hiervan?

De Lehner komt sneller uit een duik voorbij vliegen.
De Mega ontwikkeld meer stuwkracht in de klim, maar bij een snel ontwerp als een Piranha wordt dit volledig te niet gedaan door de grotere horizontaal uit de duik opgebouwde kinetische energie bij de Lehner. Ze komen ongeveer even hoog uit in de klim en met de zelfde snelheid.

Een en ander is te vergelijken met de lol die skate boarders ondervinden in een "halfpipe" :Je kunt met minder vermogen een grotere snelheid halen dan op een vlak stuk. Deze snelheid gebruik je dan weer om op (bijna) de zelfde hoogte weer uit te komen.

Het zal duidelijk zijn dat het voordeel alleen te halen is met zo'n typische dynamische electro-jet vliegstijl, waarbij door het voortdurend in elkaar omzetten van kinetische en potentiële energie een "zachtere" motor in het voordeel is.

Accu's? Kokam 350 UHD 4s6p. ( 240gram, 2100mAh, max cont. 42Amp, piek(10sec) 66Amp.

Wedden dat ie er dan aan de andere kant van het transformatorhuisje weer uitkomt! (Liever niet proberen hoor!)

Bert zei:
Wedden dat ie er dan aan de andere kant van het transformatorhuisje weer uitkomt!

Nee, want dan blijven de platte kokam pakketjes "splotz" tegen het beton hangen..
ipv er doorheen te slaan.. Geen doordringbaar vermogen..
En met kokam heb je minder gewicht om even "door te rammen"..

Emile, AHT almelo heeft de 340 nog in ruime voorraad, 9,75 p/s.
4x6 -> 24(0) duro, Au auw..!
En maar 240 gr totaal..

Bert, de 640 of 1200 zijn toch tot 5 amp continue belastbaar?

Dan kan Emile voor 30 amp belasting toch beter de 640 mA 4s6p nemen,
dan 3800 mA capaciteit, zodat ook de gevaagde 6 tot 7 minuten gehaald kunnen worden.
En maar 13 gr, dus 24x = 312 gr..
Auwa, 24 x 11,75 --> 282 duros..

Opm op 1e post:
een belaste kokam geeft ca 3,6 a 3,7 v.. x4 = 14,4 a 14,8 V

Voldoet ook aan de eisen.

Kinetische energie is kwadratisch afhankelijk van snelheid en slechts linear van massa. Transformatorhuisje is met Lehner uit duik dus kansloos.

640 6p kan maar 24 Amp continue aan en is dus te weinig. 1200 6p kan wel 36 Amp aan maar in 4s6p weegt het bijna zo zwaar als een NiCad pack. Bovendien is het niet netjes tegenover de medefreqeuntie gebruikers om een Piranha met 7200 mAh de lucht in te schieten :D

Bert zei:
Wedden dat ie er dan aan de andere kant van het transformatorhuisje weer uitkomt! (Liever niet proberen hoor!)
Maar het is helemaal niet de bedoeling om helemaal door een Transformatorhuisje (muur, stuk ijzer en nog een muur) heen te kunnen vliegen. Het enige waar ik doorheen wens te vliegen is lucht. :lol:

Maar Bert wat jou uitbundig antwoord en theoretische onderbouwing betreft, daar kan ik mij zeer zeker in vinden. Compliment voor de uitgebreide benadering van dit "Duik" fenomeen. :wink:

Vergelijken met Dirk Wouters is eigenlijk niet helemaal fair, hij vliegt toch op een aanmerkelijk hoger Amperage en dat bij dezelfde spanning? Of trekt hij met zijn Lehnertje ook maar 30-32 amps? :?

Wat ik tevens heb gemerkt is dat een Pyranha met een hogere massa de snelheid Horizontaal ook nog eens lekker lang vast blijft houden, althans dat ondervind ik sinds kort aan den lijve. Ik vloog eerst op 11x1700AUP met een vlieggewicht van 895 gram en sinds vorige week op 12xCP1700 met een vlieggewicht van 1090 gram.

Wat levert mij deze nieuwe configuratie op? Hij gaat vertikaal net iets verder door ondanks het vele hogere gewicht, hij gaat stukken harder en houdt die snelheid horizontaal aardig vast. Het enige wat nu flink teruguit gegaan is, is mijn vliegduur, van 4,25min naar 3 minuten. M.a.w. ik denk dat je voor de Pyranha de juiste balans tussen massa en motorisering moet zien te vinden? Ik vraag me dan ook af of je met een te lichte Pyranha echt in het voordeel bent met al dat geduik. Hmmm....

Bert zei:
640 6p kan maar 24 Amp continue aan en is dus te weinig. 1200 6p kan wel 36 Amp aan maar in 4s6p weegt het bijna zo zwaar als een NiCad pack. Bovendien is het niet netjes tegenover de medefreqeuntie gebruikers om een Piranha met 7200 mAh de lucht in te schieten
Het is toch ook niet netjes om voorbij gescheurd te worden door een Pyranha met een afwijkende (niet MEGA) motorisering ... haha :evil:

Ik heb blijkbaar nog niet goed genoeg opgelet wat betreft het toegestane continu amperage per LIPO cel. 6p pffffff ... zijn inderdaad dure geintjes, maargoed je kunt zo'n pakket natuurlijk ook voor meerdere doeleinden inzetten, een Kabriolinneke of zo. 4s ... dat gaat de MEGA 16/15/3 waarschijnlijk dus niet trekken.

Wordt het niet eens hoog tijd voor een Pyranha meeting, zodat we dit DUIK fenomeen nog wat meer van een praktische kant kunnen benaderen? Over 2 weken is in Helmond een electro fly inn, komt er toevallig iemand met een Pyranha+Lehner?

Grtz,
Emile :)

ik moet nog steeds een beetje lachen om paketten van ongeveer 250 euro :-(
beetje te radicaal nog allemaal naar mijn zin.
tel daar even de brushless aandrijving en het toestelletje zelf bij op, zit je op 700 euro ofzo vliegklaar.

Als het gewicht geen bezwaar is kun je i.p.v. 12xRC1600 cellen (540 gram) ook met 4s13p Kokam 350 UHD vliegen (520 gram). Dan kun je 3 minuten met 91! Amp CONTINUE! vliegen. Het enige wat dan nog ontbreekt is een kerosine luchtje......

@Gerard: Ik moet altijd lachen om mensen die brandstof moeten kopen.

In de Kabriolin thread heb ik al eens voorgerekend dat als de cellen 100 cycles mee gaan (bij mij is er nog nooit een stuk gegaan terwijl er al enkele packs veel meer dan 100 cycles hebben.) je goedkoper uit bent dan met een brandstof motor.....

Euh ... ho effe, nu komt er toch echt een financieel probleem bij. Ik mag dan wel een modelgek wezen, maar toch niet zo gek. 8O

Het probleem in de combinatie MEGA 16/15/3 + Minifan 480 en Lipo's zit hem meer in het probleem dat 3s net te weinig is en 4s net teveel, zoals Ben Vlieggraag zelf al aangaf.

Vliegduur van 3 minuten is echt te kort, daar ga ik geen smak geld voor neerleggen. Uitgangspunt: min. dubbele vliegduur, lichter dan die 1090 gram van nu en net zoveel vermogen, dan loont het zich.

Met die 340'ers ga ik het voor ogen doel dus niet bereiken. Zit dan toch aan die E-Tech 1200 te denken. 3s4p zou volgens mij moeten kunnen, aangezien ik met mijn 11x1700AUP op een gemiddelde stroom van 24 amps zat. Probleem, ik zit niet op het maximum van de motor te draaien, dus het zal geen topspeed worden. Hmmm...

Tja, ik kan natuurlijk ervoor kiezen om die MEGA 16/15/3 boven de 30 amps te gaan belasten en dus een 4s6p kopen. Dit ligt echter niet zo in mijn aard.

Kortom ... Lipo's betekend in mijn geval ... Lehner.

Waarom? Aangezien een ander groot voordeel van een Lehner motor is dat hun een veel groter assortiment hebben, waardoor je een optimale afstemming kunt kiezen. Simpelweg door een winding meer / minder te kiezen.

Ennuh ... natuurlijk heb ik ook liever een superlichte jet. :wink:
Ik had alleen nooit verwacht dat mijn Pyranha ondanks het feit dat ie 195 gram zwaarder was geworden, beter zou presteren met die 1 cel meer.

Conclusie .... nog effe doorbrainstormen, nu eerst effe wat gaan vliegen. :wink:

Grtz,
Emile

allen de aanschaf is nog steeds belachelijk hoog, maar je hebt gelijk, aan brandstof geef je het ook uit alleen voel je dat wat minder, 5 liter brandstof van 20 euro per maand ofzo is nog steeds minder heavy in de portomonnaie dan 250 euro aan accus ineens voor de meeste mensen.

@Gerard: Daar ben ik het mee eens. (Misschien kunnen we bij de bank een Lipo hypotheek regelen voor 20Euro/maand? :D )

@Emile: Maak je geen zorgen, ik geef alleen de hypothetische grenzen aan van wat mogelijk is.

Ja, een Lehner op 3s Lipo's lijkt de beste weg met behoud van BEC systeem. Bij deze wat lagere spanning moet de stroom natuurlijk wel wat toenemen om aan de benodigde Watt's te komen.

Kinetische energie is kwadratisch afhankelijk van snelheid en slechts linear van massa.
:?:

Mag ik hierover een vraag stellen? Dit mislukte cubaanse 8 gedrag is ook wat erg leuk is met een hotliner. Ik vroeg mij hierbij ook af wat nu meer snelheid in het horizontale stuk op zou leveren, een ´zware´ of ´lichte´ accu?

Met de lichte accu klimt hij beter en komt waarschijnlijk sneller en hoger uit dan met de zware. Maar zet de zware accu de hoogte niet beter om in snelheid waardoor het horizontale deel sneller is. Daarna zal het stijgen met een zware accu (zonder motorloop) misschien ook weer hoger uitpakken? Is dat zo?

Mag ik de Thunder Power LiPo's in overweging geven, op het forum van de Ezone is men hier zeer over te spreken en www.espritmodels.com stuurt ze voor een tientje naar Europa...
Groot voordeel is dat j deze packs al in een ...S...P config kant en klaar koopt....

Peter

@Eelco: Leuke vraag, beetje lastig om een helemaal 100% correct antwoord te geven.

Het gaat hierbij om 2 vormen van energie die je beurtelings in elkaar omzet. Na de klim heb je vooral potentiële energie (hoogte) en nog een klein beetje kinetische energie (snelheid).
Bij het aanduiken zet je bijna alle hoogte in snelheid om en als je up geeft gaat deze weer over in hoogte.

De potentiële energie = Massa x hoogte x gravitatie(9,8m/sec kwadraat)
De kinetische energie =1/2 x Massa x snelheid kwadraat.

Je ziet dat de Massa in beide vergelijkingen de zelfde rol speelt en dus zal de duik snelheid van lichte en zware modellen hetzelfde zijn MITS JE IN VACUUM duikt.

Omdat we nu eenmaal in lucht vliegen treden er 2 andere invloeden op.

1)Ten gevolge van de luchtverplaatsing treed er bij zowel een licht model als een zwaar model een zeer geringe opwaartse drijfkracht op die voor beide modellen weliswaar even groot is maar relatief dus meer van invloed is op het lichte model.

Omdat het soortelijk gewicht van modelvliegtuigen doorgaans veel hoger is dan lucht kunnen we deze paar grammen verschil wel buiten beschouwing laten.

2)Lucht wrijving: Beide modellen verliezen onderweg energie aan luchtwrijving. Omdat het zware model veel meer energie bevat is het energie verlies door luchtwrijving minder van invloed op de totale energie voorraad dan bij het lichte model.

Ga je echter veel "G's trekken in de bochten, dan moet de vleugel van het zware model veel meer lift leveren waardoor de verliezen aan geïnduceerde weerstand sterk oplopen.

Dus: Bij mooi strak vliegwerk is de zware kist in het voordeel, als je onderweg een soort 3D programma gaat vliegen kun je beter een lichte hebben.

Echte zwevers lossen het dilemma "wat is beter, licht of zwaar" op door watertanks met dump mogelijkheid te gebruiken om van beide toestanden te kunnen profiteren.

@Pjotrrr: De Thunder power Lipo's zijn relatief minder goed belastbaar en spelen pas een rol bij een gewenste vliegduur van meer dan 10 minuten.
Het voordeel van een kant en klaar pack is tegelijkertijd ook weer een nadeel omdat je de parallel gesoldeerde onderdelen niet meer los kunt gebruiken voor een kleiner model.

De opstuur kosten zijn natuurlijk nog wel 5x! zo hoog als van "Nippon dave"( Japan) naar Europa.

Echte zwevers
Je bedoeld natuurlijk ´grote zwevers´ :wink:

Interessant antwoord, Lijkt erop als of de zware accu in het voordeel is. Het mooie aan hotlineren is juist de souplesse en snelheid waarmee het model vliegt. Zou je dus een hotliner willen lipoviseren (nieuw woord?) dan doe je dit om langere vliegtijden te krijgen en niet om gewicht te besparen.

Omdat een Lipo accu van een gewicht vergelijkbaar aan een NiCad of Nimh pack veel meer vermogen kan leveren kun je natuurlijk ook veel sneller klimmen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, dus als de Ariane V10 o.i.d. ooit van mijn verlanglijstje af gaat en gaat vliegen kan ik een aandrijving zoeken die nog meer Watt verwerkt. Dat zal er dan lelijk :wink: aan toe gaan.

Voorlopig is mijn hotliner (FVK Absolute) al gemotoriseerd. Deze motor zou een toename in vermogen (nu 900W) niet kunnen verwerken. :D

Back