30CC elektro setup stits skybaby

Hallo,
ik ben de stits skybaby aan het bouwen op schaal 1/2. doordat dit een zeer klein model in het echt is kom ik nu op een span uit van 1,1 meter ongeveer...

Echter ben ik op zoek naar een passende elektro setup.
in amerika zijn er 2 vliegend 1 met een saito 180 de andere met een mintor 33cc benzine, beiden rond de 7,5kg.

Ikzelf vermoed/hoop om lichter uit te komen, al heb ik wel mn neusgewicht nodig door de afmetingen.

ik zou graag op 6cellen vliegen, maar indien nodig moet ik dit plan aanpassen.
gewicht romp en staartdelen (ongecoverd) ongeveer 14OOgram
vleugels 2x800 gram ongecoverd(een schatting)
landingsgestel,400gram

ik vermoed 4 a 4,5kg zonder setup haalbaar??
wel neusgewicht nodig en een serieuze weerstand van het model( niet bepaald een gestroomlijnd model) komt bij te kijken dat een 16 inch prop net 1 cm links en rechts naast de motorkap uitkomt. dus liever iets groter qua prop

eerst dacht ik an de xoar titan t 5000 brushless dronemotor, maar wellicht net niet voldoende, en ook nergens verkrijgbaar.
iemand suggesties, bedenkingen,.... met grotere elektro setuppen?

STITS-SA2A.jpg

bouwfoto's van mijn model kun je hier vinden
https://www.modelbouwforum.nl/threads/stits-skybaby-schaal-1-2.177179/#post-4300696

qua vermogen: mijn 35cc DA draait een 20x8 mejzlik, trekt op een 3d toestel 6 a 6,5 kilo met gemak.
ook aan de prop hangend, en dan heeft ie nog een leuke climbout.
Ding draait rond de 7500 rpm dacht ik op de grond.

richt daar je vermogen een beetje op af..
kun je nooit ver mis zitten.

maar een toestel van 1,1 meter (dubbeldekker) en 7,5 kilo..
dat zal best een hoge stall hebben?
alle gewicht dat eruit kan, is dan erg welkom..

Dit toestel was een behoorlijke handvol om te vliegen.
De snelheden lagen hoog, topsnelheid ongeveer 300km/uur.
Kruissnelheid ongeveer 240km/uur. Landingssnelheid ongeveer 130km/uur.
De motor was een 4 cilinder Continental van rond de 85pk.
De tankinhoud was maar 15 liter (4 gallons). Het toestel kon daarom niet veel langer vliegen dan krap 3 kwartier.
Het maximum startgewicht was ongeveer 300kg.
De piloot zat in het zwaartepunt en mocht niet meer dan 80kg wegen. Als de piloot te ver uit het zwaartepunt bewoog dan reageerde het toestel daar goed merkbaar op. Je kon het haast door zwaartepuntverplaatsing besturen. Veel ruimte om te bewegen had de piloot overigens niet in de krappe cockpit.
In de onderste vleugel zitten de rolroeren en in de bovenste vleugel zitten de flaps.
De pedalen voor het richtingsroer zitten onder de motor dus de piloot zit met zijn voeten onder de motor.

Door de kleine afmetingen zijn alle besturingen heel direct. Het toestel reageert fel en direct op de input van de piloot.
Ook modellen reageren zo, dus weest daar op voorbereid. Probeer voorzichtig te sturen, ook als je ergens van "schrikt" moet je proberen om je in te houden en niet in één keer vol up trekken. Hij maakt dan een loop voor je er erg in hebt.
Het origineel heeft van mei 1952 tot oktober 1952 ongeveer 25 vlieguren gemaakt met twee piloten die niet te zwaar waren en het aandurfde om er mee te vliegen.
Van 1952 tot 1980 was dit het kleinste bemande vliegtuigje dat gevlogen heeft.

Een leuk "spannend" model. Je zal je handen er vol aan hebben maar dat is volgens mij nu net de uitdaging. Veel succes met de bouw en natuurlijk met het vliegen. :thumbsup:

Op de site van sunnysky staan ook leuke motoren. Uit ervaring weet ik dat de kwaliteit goed is en wat er op papier staat ook klopt. Zag dat ze equivalent 30cc en 35cc hebben.

Oke bedankt! Zal ik eens bekijken. Over het vlieggedrag valt idd veel te vertellen. Toch heb ik de 1/4 al eens gevlogen en veel zien vliegen en ging vrij goed...
Ondetussen zijn er op youtube nog varianten te vinden.

2stuks schaal 1/2 7,5kg. Ik hoop toch lichter uit te komen.
1 versie op wingspan 150cm. 22 kg stond erbij... Onbegrijpelijk.
En dan een 1/1 schal op 12,5kg. Maar extreem licht gebouwd. De zwaardere vliegen idd een pak sneller.
Dual rates zullen idd een noodzaak zijn en wellicht een reserve onderbroek kan van pas komen de maidenvlucht?? Hehe

Back