3100 of 3900 Kv motor voor HBK 3

• Topicstarter Topicstarter blade tracker
  • Startdatum Startdatum
B

blade tracker

Guest
Hallo,

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een motor van 3100 Kv en een van 3900 Kv voor mijn HBK3?

Ze staan namelijk alle twee als optie bij verschillende sites.

Ik heb nu een 3100 besteld maar nu wil de rotor met bladen niet goed opspinnen zonder bladen wel. Hij gaat alleen een beetje staan brommen en piepen. Lijkt wel of de rem erop gaat ofzo.

Hierna heb ik dus een andere ESC(geen Esky) besteld en die wil ook niet langzaam starten maar alleen beginnen bij half gas, en als deze eenmaal draait blijft het wel goed gaan en is deze ook goed te regelen.

alvast bedankt!

Groeten Arie

Aantal Kv's heeft niet veel met de esc te maken, wel met de vertanding.

3100 kv betekend 3100 toeren per volt, dus als jij met 3 cel lipo vliegt zal hij 12,6 * 3100 = 39060 toeren draaien maximaal. dit moet je zodanig vertanden dat je het gewenste toerental op de kop krijgt.

dat de motor niet lekker start kan te maken hebben met de timing instelling of met het aantal polen, wat regelmatig ook iongesteld kan worden. staat dat niet goed, kan de esc de motor niet goed aansturen, dus start hij niet goed/loopt niet goed/esc wordt warm.

Dus in de handleiding van de esc kijken hoe je dat aanpast (en of het aan te passen is) en in de handleiding van de motor wat de waarden voor polen en timing horen te zijn.

Soms heb je trouwens ook wel eens regelaars waar je echt in moet stellen wat de volgas en geengas stand van de stick is. is die stap overgeslagen, gaat ie ook rare dingen doen.

Thanks,

Ga gelijk in de handleiding van de oude ESC kijken dan is die misschien niet kapot.
Bij die nieuwe kan het volgens mij niet ingesteld worden.

En moet dus ook even kijken wat voor motor er orgineel in deze heli zit.

Groeten Arie

En moet dus ook even kijken wat voor motor er orgineel in deze heli zit.
Ik heb een 3900kv esky motor met een tandwiel van 10 tanden op de king 3, pas vervangen omdat bij de vorige(origineel geleverde) motor een lager kapot was. Ik denk dat die kapot is gelopen omdat ik 'm een tijd strak op het tandwiel had en er iets speling tussen moet zitten. Verder heb ik de standaard 25a esc er op.

... dus als jij met 3 cel lipo vliegt zal hij 12,6 * 3100 = 39060 toeren draaien maximaal. ...
Met 'maximaal' heb je het goed omschreven want de motor 'ziet/voelt' niet de volle onbelaste accuspanning. Dit t.g.v. spanningsverliezen in de accu, bedrading en regelaar. De motor zal daardoor nooit op dat berekende toerental draaien, altijd wat lager.

Aantal Kv's heeft niet veel met de esc te maken, wel met de vertanding. ...
En Kv (in toeren/Volt) zegt ook niets over kwaliteit, koppel (wel over koppel per Ampère), rendement, temperatuur, magneten, vermogen, weerstand.

... 3100 kv betekend 3100 toeren per volt ...
3100Kv is onjiuiste uitdrukking, dit is hetzelfde als schrijven dat een reis 300tijd duurde, of dat ik 105massa weeg. Kv = 3100toeren/Volt is de juiste schrijfwijze.. Kv is geen eenheid zoals meter, kilogram, seconde, het is een grootheid (lengte, massa, tijd). De eenheid die hoort bij de grootheid Kv is toeren/Volt.

Bedenk ook dat het max. toerental van een motor wordt begrensd door het aantal magneetpolen en het merk/type regelaar. Bij verdubbeling van het aantal magneetpolen, kan de regelaar nog maar het halve toerental aansturen. Een tabel met maximum toerentallen per regelaar merk/type, per aantal mageetpolen:
Home-built Brushless Motors and Models
-> Motor building Info
-> ESC Max. RPM Limits (pdf bestand)

Laatst bewerkt:
Dank ron voor de verbetering, ik had het niet beter kunnen zeggen

Ik schrijf vaak meer in "spreektaal"dan in de correcte schrijfwijzen, dan vergeet ik meestal wat dingen :mrgreen:

Iedereen weet wat bedoelt wordt met 3100Kv. Ik heb dat deel van mijn bericht dan ook geschreven onder het motto 'ter leringhe ende vermaek'. Het is niet meer dan logisch dat veel mensen het zo schrijven, per slot van rekening doen de meeste fabrikanten/shops het ook zo.

Hierna heb ik dus een andere ESC(geen Esky) besteld en die wil ook niet langzaam starten maar alleen beginnen bij half gas, en als deze eenmaal draait blijft het wel goed gaan en is deze ook goed te regelen.

Goed te regelen? Je bedoelt dat je vervolgens wel tot 0% throttle kunt zakken door je stick volledig naar z'n minimale stand te sturen?

Klinkt als moet je nog de ESC programmeren middels een programming card, want dan staat er vast nog iets niet goed (soft-start, throttle curve etc.).

Gebruik je de standaard Esky zender?

Het kan ook zijn dat de gas start- en eindpunten niet goed ingesteld staan (throttle end points, dus zowel 0% gas en 100% gas). Dat kun je meestal instellen door de zender op vol gas te zetten, zender aan, lipo aansluiten en vervolgens gas tot nul terug te sturen op je zender. Dan hoor je normaalgesproken een paar beeps en zou het goed ingesteld moeten zijn.

Bedankt voor de vele reacties,

Mijn standaard motor is ook in de soep gelopen op dezelfde manier als die van chrisdv.

Maar ben ondertussen nog niet veel wijzer!
Ik heb nu een GXH 30A ESC met de Esky 3100Kv motor met een 10T pinion.

Aan deze ESC valt niet veel in te stellen heb ik gevonden.

Het volgende gebeurt:

Doe de throttle iets omhoog motor begint te piepen en kraken en wil draaien maar lijkt of dat niet lukt.
Dan bij 50 % springt de motor ineens aan maar dan ook gelijk met 50% vermogen!!!!

Als deze eenmaal draait kan ik het vermogen helemaal mooi te regelen van zeg maar net boven o% tot maximaal.

Maar als de motor ook maar even stil staat wil die niet meer beginnen en doet weer zoals een paar regels terug.

Wie weet hier raad mee?

Groeten Arie

Je zult echt de gas start- en eindpunten moeten gaan instellen.

Kortom, de stappen volgen die ik al genoemd had, want dat soort dingen staan niet automatisch al goed...

In dit geval is het eind punt wel goed ingesteld, maar het start punt niet als het goed heb.

Aan deze ESC valt niet veel in te stellen heb ik gevonden.

Niet zonder een programmerings kaart nee, maar dat is normaal.

Doe eens wat simpele testjes met je motor, 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors WattFlyer RC Electric Flight Forums
cd-rom tricks - RC Groups

For a rainy day ...

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC

Hoi Quasti,

Ik denk dat ik gewoon geen cheapo regelaar had moeten bestellen maar een duurdere.
Deze heb ik nu:
GXH 30A Brushless Heli ESC + Ubec
Heb de handleiding naar beneden geladen daar zie ik dat deze alleen met de zender is in te stellen.

Het komt er dus op neer dat je niet alle regelaars en motoren kunt mixen??!!??

Groeten Arie

Nee, je moet op de zender slechts de sticks bewegen op bepaalde momenten om de zaken in te kunnen stellen. (Eerst snel van vol gas naar geen gas en vervolgens weer omhoog naar vol gas... zorg dat je heli niet weg kan vliegen! )

Vervolgens moet je zorgen dat de ESC flink gaat piepen, want volgens mij staat de BRAKE instelling verkeerd en remt deze tot 50%.

Dat kun je ook zonder zo'n programmeringskaart instellen als ik de extreem kale handleiding mag geloven, maar zo'n ding is vaak wat makkelijker te begrijpen. Ik kan je helaas niet vertellen welke programmeringskaart hierop past en werkt.

In principe heeft deze ESC wel alles wat je nodig hebt en er is niets mis met goedkoop. Het heeft gewoon een safe start, brake instelling, overheating protectie etc. etc.

Nogmaals, je moet erachter zien te komen hoe je deze ESC moet instellen. De handleiding is nogal karig en onbegrijpelijk, maar wanneer je de brake instelling veranderd, zal deze gewoon werken! Volgens de handleiding stelt deze ESC automatisch de throttle range (gas bereik), dus je hoeft start en eind punten niet handmatig in te stellen.

Dan blijft dus maar 1 ding over wat het probleem kan zijn en dat is de BRAKE instelling. :)
(edit:)
In principe zegt de handleiding letterlijk dit:

1. zender aan, met gas op de maximale stand omhoog
2. met de ontvanger en motor aangesloten..
3. sluit je vervolgens de accu aan.

Dan gaat de ESC een hele boel pieptonen laten horen;

1. BI BI voor de Lipo protectie ( hier doe je niets, gewoon wachten op de volgende tonen )
2. BI BI (korte pauze) BI BI voor de NIMH / NICD protectie ( ook hier doe je niets, gewoon wachten op de volgende tonen )
3. BI BI BI (korte pauze) BI BI BI voor de BRAKE instelling ( hier moet je je zender stick even snel omhoog en naar beneden doen bij de 1ste toon van deze reeks om de instelling te veranderen!! Een felle pieptoon geeft dan aan of er wat veranderd is )
4. BI BI BI BI (korte pauze) BI BI BI BI voor het resetten naar fabrieksinstellingen ( niet nodig te gebruiken denk ik, want brake zal wel aan staan vanuit de fabriek en dit is wat zorgt voor jouw probleem ).

Hierna 2 seconde wachten en de ESC is weer normaal te gebruiken ( het is uit de 'instel' modus).

Kortom, je zult dit uit moeten gaan proberen. :)

Laatst bewerkt:
Quasti, thanks voor je research!

ben even aan het proberen geweest maar ik krijg geen verschillen!
Alleen het piepen wordt anders (bevestiging van je instellingen)

De motor blijft dus piepen en kraken voor deze aangaat.
De motor heb ik eruit gehaald nu ziet het er dus uit dat als de motor aanslaat dat de toeren niet eens veranderen! Constant toeren dus over de hele range van de stick!
het mooie regelen wat eerst leek is dus gewoon werk van de collective pitch.

Ik heb deze motor ook even aan de oude ESC gehad voor ik de nieuwe ESC bestelde.
Kan het zijn dat de oude ESC beschadigd is door de doorgebrande (orginele) motor,
en zo de nieuwe motor ook beschadigd heeft?? En zo dus raar reageert op deze nieuwe ESC??

Is zo maar een gedachtegang, ik heb nog geen ervaring met dit materiaal.

het komt door de motor de 3100kv geeft snel problemen met starten de 3900kv is al veel beter toch is de 3800kv van de belt, deze heb ik al een jaar op de king zitten en nooit problemen, wat je aan geeft met slcht draaien van de 3100kv komt door de motor zelf

Kan het zijn dat de oude ESC beschadigd is door de doorgebrande (orginele) motor,
en zo de nieuwe motor ook beschadigd heeft?? En zo dus raar reageert op deze nieuwe ESC??

Uhm, dat is vrij onwaarschijnlijk eigenlijk. Ik zou proberen de ESC te resetten naar fabrieksinstellingen, wederom middels de methode zoals boven beschreven.

Misschien heb je de stappen niet geheel correct gevolgd, maar het kan ook zijn dat de ESC gewoon stuk is ofzo.

Het is uiteraard nogal lastig slechts op grond van een beschrijving uit te vinden wat er mis is.

Ik ben het overigens niet helemaal met fappie eens, die motor zou opzich het probleem niet moeten zijn. Maar het kán natuurlijk wel.

Ik denk nog steeds dat de ESC niet goed ingesteld is, danwel mogelijk stuk is. Als je de handleiding mag geloven, dan zou die de throttle range automatisch instellen, dat kan best fout gaan. Vandaar het idee dat een reset naar fabrieksinstellingen dat misschien verhelpt, maar ik moet wel zeggen dat ik de indruk krijg dat de ESC sowieso helemaal weigert.

Die piep tonen als bevestiging van nieuwe of oude instellingen, kan ook betekenen dat de ESC in een bepaalde modus staat (letterlijk de 'instel modus'), vaak kan er dan ook niet mee gevlogen worden. Echter is dat wel wat apart, want volgens de handleiding hoef je slechts te wachten om daar weer uit te geraken.

Succes.

terug zetten naar fabrieks instelling lukt niet, als ik nu de bladen er op zet spint de motor alleen nog maar op een constant toeren. en krijg niet eens genoeg lift om op te stijgen.

Denk dat ik maar gewoon een orgineel setje ESC en motor ga bestellen!

Thanks voor al het advies!

Toch maar orginele ESC en motor(3900) besteld!
En er al weer veel vlieguren op zitten!

Back