Volgens mij heeft de limiet te maken met wat die milieu-ambtenaartjes vroeger op school geleerd hebben, althans opleiding...
Bij een bepaald aantal db, ik dacht 80, treedt in een paar minuten gehoorbeschadiging op.
Naar aanleiding hiervan een paar opmerkingen over geluid.
Geluid is sowieso subjectief. Wat de een prachtig vindt, vindt de ander uiterst hinderlijk. Dat geldt voor muziek, voor brommers, auto's en modelvliegtuigen.
Die subjectiviteit is dan ook meestal de oorzaak van de klachten rond het veld. De vliegers vinden het geluid van een motorkist prachtig, die ene omwonende die ontbijt met een soepkom azijn vindt het he-le-maal niks en staat om de haverklap bij de club op de stoep. En als hij daar geen gehoor vindt, bij de gemeente.
Maar... er zijn wel een paar dingen die je zou moeten weten:
wetenschappelijk staat vast dat iemand die gedurende 8 uur per dag 80 dB(a) (Decibel) op z'n oortjes krijgt, dat die man gehoorschade gaat oplopen. De een natuurlijk sneller dan de ander, maar dit is het gemiddelde. Dus niet, zoals Jan hierboven zegt, een paar minuten, nee 8 uur.
Maar... dat is ook afhankelijk van de frequentie. Hoog geluid is sneller schadelijk dan lage tonen. Vandaar dat een langzaam draaiende motor als minder "hinderlijk" wordt ervaren dan een motor die op de toppen van z'n kunnen een prop rondslingert. En met lage toeren maken de proptips ook minder snelheid = minder herrie.
Nu het addertje onder het gras:
de eenheid van geluid loopt logaritmisch op.
83 dB = 2 x 80
86 dB = 2 x 83 enz enz
Dat houdt ook in dat het slechts 4 uren duurt voordat je gehoorschade oploopt als je in een omgeving van 83 dB zit.
En slechts twee uur als het geluid 86 dB is. Enz enz enz.
En voor de duidelijkheid: wat is 80 dB?
80 dB is dat geluidsniveau wanneer je, op een meter van elkaar staat en je toch
"met stemverheffing" moet praten om voor de ander verstaanbaar te zijn.
Jan zei:
Ik denk dat het gewoon goed verstand gebruiken is, maar ja men moet een maat stellen...

Zelf vlieg ik met een paramotor en ben blij dat een headset met peltor oorkappen heb, maar hier krijgen we gewoon vergunning voor om bijna overal op te stijgen...tja.
En Jan heeft gelijk als hij spreekt over "gezond verstand", maar nogmaals: emoties spelen ook een rol... Zeker voor een gemeenteraad als het tegen verkiezingstijd aan dreigt te gaan lopen.