:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RBvliegen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door ron van sommeren, 8 jun 2004.

  1. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    JAwel corrien aan België

    Wallonië bij Frankrijk en Nederland bij Vlaanderen (en niet anders om hé :wink: ) en het probleem is opgelost. Zodoende kan Oranje ook niet meer op zijn donder krijgen tijdens een vriendschappelijk wedstrijdje voetbal 8)

    Stevo
     
  2. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Stevo solliciteert openlijk naar een officiele IP-ban begrijp ik? :wink:

    Ik denk dat de boodschap over kanalen en frequenties inmiddels duidelijk is, alle auto-jongens hebben mij metde hand op het hart bezworen alleen nog maar gebruik te maken (in Nederland) van de 27 en 40 Mhz.
     
  3. KevinS

    KevinS Guest

    Eigenlijk zouden de frequenties compleet gescheiden moeten zijn... Iemand zonder fail-save in z'n autootje kan natuurlijk ook in de problemen komen als er iemand op 27 of 40MHZ vliegt.


    ----------OFF TOPIC-----------
    WIJ GAAN NAAR PORTUGAL!
    Sorry...
    -----------ON TOPIC-----------

    :wink:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mee eens :) , anders krijg je allemaal storingen enzo.. prettig voor niemand !


    ----------OFF TOPIC-----------
    Maar Nederland (dat zeg ik als nederlander :() komt niet verder als de eerste ronde , met dat slecht spel van ze ;)
    -----------ON TOPIC-----------
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het verschil tussen storingen met een modelauto en een modelvliegtuig is natuurlijk, dat de laatste op iemand's hoofd terecht kan komen. Dat er bij allebei schade kan ontstaan is uiteraard zonde, maar door het grotere gevaar-aspekt is het alleszins redelijk, dat er voor modelvliegen een aparte frequentieband is gereserveerd.

    Dat er voor scheep- en automodellen geen aparte frequenties gereserveerd zijn, is natuurlijk wel een redelijke vraag. Als je bijvoorbeeld naar Duitsland kijkt, zie je dat daar op 40MHz de kanalen 50 t/m 53 nog door iedereen gebruikt mogen worden, terwijl de kanalen 54 t/m 92 uitsluitend zijn gereserveerd voor auto's en schepen. Waarom dit bij ons niet zo is? Waarschijnlijk levert dit te veel praktische problemen en is dit door de overheid vrijwel niet te controleren. Mogelijk ziet men ook de noodzaak niet zo erg...
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de praktijk vliegen de meesten op 35MHz dus die scheiding is er in feite al, maar nog niet volledig.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hierbij de reactie die ik op 12 november 2002 kreeg van Peter Disseldorp van het agentschap Telecom. Ga maar eens naar de vernoemde nieuwsbrief vrijgestelde toepassingen

     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dus op 27mhz kan een CB ons storen of omgekeerd ?
     
  9. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ja, een cb-er kan je het het sturen erg lastig maken.
    De kanalen van de 27 Mc voor modelbouw vallen precies in
    de 40 toegestane bakkie kanalen.

    Zoek maar eens op alfa kanalen 27mc.


    Johan
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die CB op de 27 Mhz kan alleen storen als er iets niet goed zit in de cb-zender. In de begin tijd van de 27 MC was ik daar ook zeer actief in en heb nooit storingen gemerkt op mijn modelbouwapperatuur. In die tijd reed ik met autotjes en deed ik een beetje klooien met speedbootjes. Mijn mobiele CB bak bezat een eindtor van 5 watt :oops: en deze stuurde een lineare versterker aan met een output van 25 watt, :D en dit ging allemaal via een K-40 antenne naar buiten. Ik heb zelf nooit iets van storing op mijn modelbouwzenders gemerkt. Dit heb ik regelmatig bewust uitgeprobeerd om ook aan anderen te laten zien dat dit niet gebeurde.
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik schreef "kan".

    de kanalen van de modelbouw vallen precies tussen de 40 kanalen van de cb zenders. De cb kanalen meeste kanalen liggen 10 khz uit elkaar.
    echter sommige 20 khz.

    Daar liggen precies de modelbouw kanalen tussen.
    Een gemodifeerde cb zender, ( die dus de zgn. alpha kanalen kan bereiken) kan ernstige storing veroorzaken.

    Ook het opdraaien en andere ongein kan natuurlijk nadelig werken.

    Jij had dan een opgedraaid bakje met een 25 versterkertje,
    tegenwoordig verkoopt men zonder blikken of blozen 350 watt versterkers. En als je dan naar de componenten kijkt.....
    Nou veel aan "bescherming" voor ongewenste signalen zit er niet in.


    Tegenwoordig is ook ssb modulatie toegestaan, naar ik meen met slechts 1 watt pep. En de meeste van deze nieuwe sets kunnen eenvoudig worden uitgebreidt naar 26 tot 30 mhz en 10 khz step.
    of zelfs 1 khz step.

    Aangezien het internet vol staat met modificaties van dergelijke apparatuur, durf ik niet te vliegen met een 27 mc zender.
    ook een dure auto of snelle speedboot zou ik niet doen.

    Een goed afgeregelde, aan de wettelijke eisen voldoende, zou geen problemen mogen opleveren voor modelbesturing. Alleen de realiteit is anders.

    Veel sets zijn gemodificeerd,opgedraaid en kunnen derhalve een grote
    bron van storing vormen.

    Johan
     
  12. KevinS

    KevinS Guest

    Te koop: 3PK 27MHz :(

    Nah, ik durf het wel aan, daar heb ik tenslotte ontvangers met fail-save voor. Hoewel het natuurlijk wel lastig kan zijn. :?
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en voor een autotje is het helemaal niet zo blelangrijk, je zit nooit verder dan pak em beet 150 meter van de zender af, niet in de lucht maar op de grond, dont worry.
     
  14. speedy consales

    speedy consales

    Lid geworden:
    2 feb 2004
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Delden
    maaruh ik vaar met 35mhz en vlieg ermee ik heb 2 dezelfde ontvangers en dezelfde kristallen heb zon computerzender is wel handig kun je meerdere modellen in opslaan, ik rijdt op 40 mhz fm op 27 vind ik schijt stoort veel te veel
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    8O 8O 8O Wil je hier ruzie? 8O 8O 8O
     
  16. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    je weet dat een gemiddelde elektro rond de 70 kilometer per uur gaat en een serpent een top heeft van een kleine 130 kilometer per uur.

    tuurlijk snap ik dat iedereen bezorgd is om zijn model, maar als ik op de club rijde ne krijg storing is de schade niet te over zien, laatstaan als ik op de straat had gereden.

    dus ik vind het niet helemaal kloppen wat je zegt. sorry :oops:

    Groet Robo
     
  17. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Klopt maar er zit toch een heel verschil tussen iets van 2 kg met 70 tegen je benen aan krijgen of iets van 2kg met 70 tegen je hoofd aan krijgen. 't is allebei niet fijn maar dan toch liever tegen m'n benen ;) Om maar helemaal niet te spreken over heli's

    Tevens zal een autotje als hij onbestuurbaar raakt een veel kleinere afstand kunnen afleggen (stoepranden, bomen, enz.) dan een vliegtuig bij zo'n ding weet je nooit waar het neer gaat komen en daarbij heeft het nog de vorm van een projectiel ook.

    Mark
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat nog veel belangrijker is, is dat een auto- of scheepsmodel veel minder signaal oppikt dan een vliegend model en dus veel minder last zal hebben van externe storingsbronnen. Als regel heeft men bij deze takken van modelbouw veel meer last van buurkanaal-storingen en zou de 27MHz door de grotere spatiëring (kanaalafstand is 50 kHz!) en door het geringe gebruik (iedereen zit op 40 MHz) zelfs nog wel eens gunstiger kunnen zijn...Tenslotte is de 40MHz ook grotendeels in deelgebruik met andere toepassingen en is men daar ook niet gevrijwaard van externe ellende.
     
  19. marco_b

    marco_b

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Duiven
    Ook een auto kan op iemand z'n hoofd terecht komen, en laatst zelfs een 1:5 gelukkig draaide de auto in de lucht waardoor de kap het hoofd van de persoon raakte, dus het liep af met een hersenschudding, had erger gekund, want zo'n auto weegt zeker 11 kg, en kan een top halen van 80 tot 90 km/u.
    dus niet alleen vliegtuigen en heli's kunnen gevaren opleveren......
    Het is dus misschien wel handig om ook voor auto's gereserveerde banden te gebruiken........maar ga dat de regering maar eens vertellen, die willen overal geld uit slaan, dus dan zullen we wel weer zendvergunningen moeten gaan aanschaffen, net zoals vroeger voor de 27 mc :wink: :wink:
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    robo, ik bedoelde eigenlijk dat je met je auto niet verder wegbent als bv 100 meter, en dat de kans op oppikken van storing minder is dan met je vliegtuig hoog op 400 meter in de lucht.
     

Deel Deze Pagina