:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RCvliegen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ron van sommeren, 8 jun 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dus jij mag in het centrum van welke stad of dorp gewoon opstijgen met je vliegtuig??
    Dat denk ik niet: Je bent daarom als vlieger dus wel degelijk gebonden aan bepaalde gebieden om te vliegen!
    Ik heb nog nooit ergens foto's gezien van een vliegshow waarbij er meer als 5 modellen tegelijk in de lucht waren.
    En dan denk ik dat 5 ook nog nooit gehaald wordt.
    Terwijl als jij bijvoorbeeld de foto's bekijkt van van de Werkschepen dagen zul je zien dat er met gemak 10 of meer varende modelen tegelijk op het water kunnen zijn.
    Als M@ilLine groep alleen al brengen wij met gemak 8 varende schepen op het water.

    Er worden nu ook 35Mhz zenders geproduceerd voor de "kleine groep" vliegers. Ik durf hem namelijk wel aan dat er meer vaarders als vliegers zijn, en dan neem ik nog niet eens de rijdende mannen mee.
    De 35Mhz zal daarom niet zo gauw uitsterven als deze ook toegankelijk wordt voor andere groepen.
    Sterker nog, er zouden juist meer potentiele klanten komen voor deze frequentie.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Krom voorbeeld. Midden in de stad: nee inderdaad. Daarbuiten is het vrij, mits je je aan de wet houdt.


    De 40Mhz loopt van kanaal 50 t/m 92, dus je argument is nonsense. Er zullen ook niet snel 42 boten tegelijk aan het varen zijn.

    Je moet beter lezen. De rijdende mannen stappen ook over op 2.4Ghz, de oppervlakteschepen eveneens. Dus blijven alleen de duikboters over, en dat is echt een kleine groep.

    Sowieso wil ik wel eens aangetoond zien dat er meer vaarders zijn dan vliegers in NL, ik geloof er helemaal niets van.
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Hezik, als je wat beweerd moet je je huiswerk wel goed doen ... de 40 MHz kent maar 22 kanalen, waarvan de eerste 4 ook voor andere (niet RC) toepassingen zijn toegestaan ...
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Code:
    50 40.665 
    51 40.675 
    52 40.685 
    53 40.695 
    54 40.715 
    55 40.725 
    56 40.735 
    57 40.765 
    58 40.775 
    59 40.785 
    81 40.815 
    82 40.825 
    83 40.835 
    84 40.865 
    85 40.875 
    86 40.885 
    87 40.915 
    88 40.925 
    89 40.935 
    90 40.965 
    91 40.975 
    92 40.985 
    
    Ik had even te snel gerekend. Dan nog.. het argument blijft staan.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    het probleem is wel dat er ook gevlogen wordt op 40Mhz
    dus de band is niet alleen voor boten en auto's maar wordt gewoon ook door de vliegtuigen gebruikt
    dus jij eventjes wild vliegen (zo heet het toch)en dan wij storing hebben
    want je gaat er vanuit dat alleen een vliegtuig stukken krijgt bij storing maar bij volledig funktionele modellen kan er ook aardig wat stuk geraken
    kranen die werken gaan over hun eind punt
    sleep lieren draaien heel de tros naar binnen onvoorzien (komt je dek lekker van bol staan)
    en een funktie boot kost meer tijd en geld om te bouwen
    ankers die of vallen (gelukkig)of helemaal naar binnen getrokken
    en zo zijn er nog wel een 1.000 tal voorbeelden

    ik heb ook gevlogen en bij een vliegtuig is het eenvoudig
    dat gaat gewoon klap en het is terug een bouw paket

    groetjes raf
     
  6. hezik

    hezik Guest

    En hoe wordt dat verbeterd door de 35Mhz vrij te geven? Het wordt er eerder erger van..
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nee niet waar
    als de vliegtuigen alleen maar op die zo verschrikkelijk goeie 2.4 Ghz vliegen die een paar 10.000 kanalen heeft dan is er geen probleem
    de mensen die nog over een 35Mhz beschikken en die vliegen die krijgen als ze die gebruiken een boete (net zoals dat wij die nu kunnen krijgen) en schakelen zo over naar de 2.4 Ghz
    en het probleem is opgelost

    en niet zeggen dat het niet kan want voor de 35 Mhz aan de vliegtuigen toe te kennen kon ook
    al zal daar wel heel zwaar in gelobied zijn door sommige mensen

    groetjes raf
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Goed plan.. grofweg 7500 man dwingen om te investeren zodat er op een botendag meer boten tegelijk het water inkunnen.. dat gaat vast werken ..
     
  9. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Deze discussie loopt een beetje scheef. het gaat nl alleen om de duikboten! De rest van het varende spul kan prima over op 2.4Ghz en dan lekker met 100 man tegelijk het water op. Kwestie van even investeren...
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ja dat probeer ik ook al een tijdlang over te brengen.. ik zie niet in waarom vliegers verplicht zouden moeten worden om allemaal naar de 2.4 Ghz te gaan om een probleem op te lossen wat de botenmensen zelf al kunnen oplossen vanwege die 2.4Ghz.

    Laat alle oppervlakteschepen 2.4Ghz gaan gebruiken, kunnen ze met een meeting met 100 man tegelijk varen als ze willen.. en dan kunnen er ook nog 27 duikboten tegelijk gaan varen (5 op 27Mhz en 22 op 40Mhz).

    Dat allemaal zonder frequenties vrij te geven of grofweg 7500 man te dwingen een andere zender en ontvangers te gaan aanschaffen..
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    jullie zien het op een veel te korte periode
    ik zie het over een paar jaar
    jullie spreken over het dwingen van 7500 man om een investering te doen
    al eens gedacht dat de regering miljoenen dwingt om te investeren
    en als je de vorige postings had gelezen dan zal je zien dat de 2.4 GhZ minder geschikt is voor boten
    het team van belgie dat naar polen was vertrokken om deel te nemen aan het Wk speed vaart hier ook op 2.4GHZ
    wel gelukkig hadden ze de oude 40Mhz installaties ook nog bij want anders hadden ze voor geen meter kunnen varen van de storingen
    alleen de 2.4GHZ installaties hadden last van storingen de andere installaties niet
    begrijpen wie kan maar het was toch zo
    het kan natuurlijk een lokaal probleem geweest zijn
    maar de 2.4ghz wordt over al afgedaan al een product zonder problemen
    maar blijkbaar klopt dit toch niet en zitten toch hier en daar wat probleem gebeiden
    we hebben nu iemand in de club die op de 2.4 Ghz vliegt en daar ben ik nu een bootje voor in orde aan het maken
    we gaan eens kijken hoe het zich gedraagt op onze vijver
    het gaat geen snel ding zijn maar wel goed genoeg om te testen
    als het ooit al water gaat zien want het bevind zich in een heeeeeeeeeeeeeeel slechte staat

    groetje sraf
     
  12. hezik

    hezik Guest

    In de toekomst (en dan heb je het over 10 jaar ofzo) zal de 35Mhz ongetwijfeld helaas wel vrijkomen.

    De regering dwingt inderdaad miljoenen maar dan is er dus ook een grote groep bij gebaat. Het is een kosten/baten iets. De baten wegen ruimschoots niet op tegen de kosten in dit geval. 7500 man dwingen om, wat, 50 man een voordeel te geven.

    (nogmaals: het gaat alleen om de duikboot-vaarders)

    Botenbouwers moeten nog leren hoe e.e.a. in te bouwen. Als jij jouw 2.4Ghz ontvanger onderin een romp legt, geloof ik best dat die het niet optimaal zal doen.
     
  13. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Grrrrrrrr

    Er zijn nog geen zenders 2.4 met uitbreidingsmogelijkheden (schakel kanalen etc.) dus voor oppervlakte schepen geen optie.....nog (die uitbreidings setjes kosten nu en toen een vermogen) een simpele 5 of 6 kanaals 2.4 heb je al voor onder de 100 euri. maar een lampje aan doen is lastig. Wat moeten we met twee kanalen hoog/laag?? liever
    16 schakel functies!!!

    Dus als de fabrikanten met bv een leuke F14 op 2.4 uitkomen waarbij de oude setjes mooi werken, ben ik over naar 2.4 graag zelfs. tot die tijd helaas.

    Daarbij de 2.4 die nu uitkomen zijn specifiek bedoeld voor vliegen of de pistool grepen voor auto's............DUS hoezo een oplossing voor boten?????????
     
  14. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Als je bv een assan 2.4Ghz module in je oude pult zender steekt zul je zien dat die oude multi switch het gewoon blijft doen. Op dit forum zag ik al meldingen langskomen van iemand die soortgelijks gedaan had. Dat hoeft dus het probleem niet te zijn. De "hack" module kun je in iedere PPM zender met trainer aansluiting inbouwen, dus ook in een F14. Je hebt dan max 8 kanalen beschikbaar.

    2.4 Ghz dringt zeer slecht door water, dus voor grote speed modellen die enorme fontijnen produceren is het minder geschikt als je met meer man tegelijk aan het varen bent. Als je daar een ontvanger met lange antennes in gebruikt die in een spriet naar boven lopen (zoals bij een 40Mhz systeem) dan zul je zien het het probleem (vrijwel zeker) verdwenen zal zijn. Voor alle andere oppervlakte schepen werkt het prima met de antenne in de romp. Ik zeil op 2.4Ghz en dat gaat perfect.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ten eerste is er net een nagelnieuwe 40Mhz zender uitgekomen met schakelfuncties (FC-16 boat/truck)

    Ten tweede is wat je zegt domweg niet waar. Ook op de 2.4 zijn er al zat zenders met zelf in te bouwen/toe te voegen schakelfuncties, bijvoorbeeld de Futaba FX-30, Graupner MC-19, MC 24, MC 32.

    Daarnaast zijn praktisch alle reeds beschikbare systemen, die de botenmensen nu gebruiken, om te zetten naar 2.4Ghz, al dan niet met modules van de zenderfabrikant zelf, of met modules van fabrikanten als Assan.

    Nog meer mensen met drogredenaties? ;)
     
  16. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Jazeker drogredenaties!

    Die Robbe FX 30 kost ff 999,- euri en dan nog steeds geen uitbreidings sets met meerdere schakelaars enkel losse..................kost een vermogen. en die Graupner met ombouw zijn ook niet goedkoop.

    Ja de meeste systemen zijn om te bouwen....... zelfs binnenkort de f14 (150 euri) maar nog geen garanties voor de oude schakelmodules van robbe zelf.

    Om kort te gaan als ik mijn F14 vervang en ik wil dezelfde functies behouden kom ik niet onder de 500 euri met welke set dan ook. Sterker nog niet alle functies zijn nog hetzelfde, moet dus al mijn boten opnieuw ( waar mogelijk ) flink verbouwen om alles weer te laten werken. Kortom we zijn er nog niet.

    De waterspray (storing) is ook een serieuze probleem............!

    Dus elke redenatie dat het voor boten bouwers makkelijk is gaat niet op. Het wordt steeds beter, maar we zijn er nog lang niet.

    Trouwens als het makkelijk was, was deze discussie er niet!

    Die vliegers hebben het daar en tegen wel makkelijk!!!!!
    Zij kunnen met bv een simpele spectrum van 59,- om naar 2.4 gHz
    Als dat voor de boten voor dezelfde prijs zou kunnen................
     
  17. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
  18. hezik

    hezik Guest

    Wederom een drogredenatie. Een F-14 uitgebouwd met schakelmodules koop je ook niet voor 59 euro. Wil ik mijn FF9 omruilen voor een 2.4Ghz zender, moet ik ook een investering doen van rond de 550~600 euro (gelijk aan die Graupner zender die ik ook noemde).

    Met modules kan ik dat goedkoper doen, net zoals de botenbouwers dat kunnen, dus die vlieger gaat niet op.

    Nee.. het is goed om vliegtuigvliegers te dwingen tot een investering, maar als je die zelf zou moeten doen, is het ineens niet goed.

    De mensen met 'spray-problemen' kunnen gewoon 40Mhz blijven gebruiken. Wederom heb je het dan maar over een hele kleine groep, VEEL kleinder dan de huidige groep 35Mhz vliegers.

    Ik zie het ook wel gebeuren. De 35 Mhz komt vanzelf vrij, dat kan bijna niet anders. Maar wat ik tot nu toe aan argumentatie hier kan vinden waarom dat NU al zou moeten, is niets anders dan jaloersigheid. 'De vliegers hebben een eigen band en wij niet, boehoe'.
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Tegen de tijd dat de 35 MHz weer vrijkomt voor "alles" en dat duurt vast nog héél lang, omdat het "vliegen op de 35 MHz" Europees geregeld is, is er ook geen (fatsoenlijke) 35 MHz zender meer te koop (en ook geen 40 MHz) ... fabrikanten hebben alle belang bij "hun" 2,4 GHz ... ten eerste één systeem (bijna) wereldwijd, dus geen gezeur meer over locale frequenties en regeltjes (waarvoor je toch weer aparte "gelokaliseerde" modellen moet fabriceren), wat met type goedkeuringen en op logistiek niveau veel geld bespaard ... en verder hebben alle fabrikanten eigen systemen (die goed tegen "namaak" te beschermen zijn), dus meer klantenbinding ...

    En ja de "onderzeebotenbouwers/vaarders" hebben in de toekomst gewoon pech ... :(
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2009
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nou wordt ik toch echt pissig.

    Met modules kan het goedkoper.............jaaaaaaaaaaaaa
    Werken de schakelmodules...................NEEEEEEEEEEEE

    Dus jij bent goedkoper uit!........Gefeliciteerd!
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina