35MHz verkopen aan vaarders/rijders

klopt, maar PCM of PPM maakt voor mij niks uit. Daarnaast heeft Multiplex ooit eens een PCM zender uitgebracht en daarna nooit meer en bleven ze PPM gebruiken.

Wat ik in al mijn jaren modelvliegen heb bemerkt is dat velen hun ontvangst problemen op PPM niet opgelost kregen en dan maar uit nood/luiheid overstapten naar PCM onder het motto dat het dan weg was. Alleen als ze dan crashten wisten ze niet waardoor, want die ontvangst problemen bleven bestaan ook al werden die door het PCM gebeuren iets beter weggefilterd.

In de bijna 40 jaar dat ik de rc-modelsport beoefen heb ik pas een keer ontvangst problemen gehad die ik niet direct weg kreeg en waarvan ik de oorzaak nog steeds niet weet. Pas na het wisselen van de zender waren de problemen ook weg.

Dus al bijna 40 jaar zeer tevreden over Multiplex.

We hebben het nu over 2011. Als iemand nu, in 2011, met een dergelijke kist vliegt zónder PCM of een ontvanger met Berg-achtige functionaliteit (een DSP), dan is ie, naar mijn mening, onverantwoord bezig.

Neemt niet weg dat iemand met een bootje geen 35Mhz mág gebruiken, laat dat duidelijk zijn, maar als er in zo'n situatie, in 2011, een crash optreed zoals jij eerder beschreef TC01, dan vind ik (mijn mening, dus geen feit) dat beide partijen wat te verwijten valt.

Bij PCM of 'berg-achtige ontvangers' is het nagenoeg ondenkbaar dat iemand met een veel zwakkere zender, jouw toestel gaat verstoren. Zelfs met een zender met 'dezelfde sterkte' en op 'dezelfde afstand' en 'op hetzelfde kanaal' is het al lastig om zo de boel permanent te verstoren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back