35MHz

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
P

piet

Guest
Ik heb hierover een nieuw onderwerp geopend.
De heren vliegers hebben gelijk, mijn excuses over de eerdere discussie.
Ik heb contact gehad met het callcenter Telecom in Groningen en het schijnt zo te zijn dat de 35 MHz alleen voor vliegen gebruikt mag worden, maar dit schijnt nog niet zo lang te zijn hooguit één jaar, vroeger was dit ook al zo maar toen zijn de frequenties weer vrijgegeven en dat is nu weer terug gedraaid.
Het blijkt dus ook verboden te zijn, alleen kon niemand mij vertellen of het ook zodanig in de wet staat beschreven.
Maar als iemand dat regeltje kan vinden wil ik het wel graag weten en kunnen misschien meer mensen welke een verkeerde zender hebben hun voordeel er mee doen.
Dus mijn volgende zender zal dus een andere frequentie zijn.
Maar mocht een van de leden van dit forum in staat zijn mijn zender, een Graupner MC10 om te bouwen naar een andere frequentie hou ik mij aanbevolen.
En tot die tijd zal ik gewoon mijn zender blijven gebruiken.
Groetjes Piet Kuiper

Piet, voor discussies hoef je je echt net te excuseren, dan blijven we hier aan de gang, deze site is per slot van rekening voor discussies bedoeld. Zoek jij een wetsartikel, met hoofstuk en paragraaf, subparagraaf waarin de frequenties en hun gebruikers opgesomd worden?

Dit is wat ik Piet eerder antwoordde in de andere 35 MHz discussie:
ron van sommeren zei:
pak zei:
... het gaat er niet om of het beschreven staat het gaat er om of het wettelijk verboden is want dat is nergens terug te vinden ...
Piet, de RDR is de wet (in de zin van: 'around here, I'm the law'), valt onder ministerie van Economische Zaken. Dergelijke frequentie-details worden niet in een wet gespecificeerd, daartoe worden directieven door de ministeries uitgevaardigd.

Het volledige link traject:
http://www.minez.nl/ Ministerie van Economische Zaken
-> link "organisatie"
-> link "directoraat-generaal Telecommunicatie en Post"
-> link "deze website"
-> link "Agentschap Telecom"
Citaat van de homepage van deze site:
Agentschap Telecom is verantwoordelijk voor de uitvoering en handhaving van het beleid op het gebied van draadloze telecommunicatie.
De drie hoofdtaken zijn het verwerven, uitgeven en beschermen van frequentieruimte.

Verder via "informatie" en "frequenties" kom je bij het Nationale Frequentieregister uit, een direkte link naar deze frequentietabel:
http://www.agentschaptelecom.nl/nfr/tpl/main_nfr.html
Kies als toepassing "modelbesturing", ga naar frequentierange 34.995 MHz - 35.225 MHz en selecteer 'i'. Er verschijnt een pop-up met de mededeling "Alleen voor vliegende modellen".
En op al die sites vind je ergens wel het symbool van het ministerie van Economische Zaken, die strepen met een rood potlood o.i.d., erg toepasselijk in deze dagen van bezuinigen ;)

Nog een adresje...

Zie ook divisietelecom...zelfde verhaal (zelfde site!, sorry Ron, ik val in de herhaling)

http://www.divisietelecom.nl/nfr/index.html

En selecteer bij toepassing: "modelbesturing".
Je ziet nu een lijstje en bij de 34.955Mhz (35 dus) zie je een rondje met een I. Als je hier op klikt krijg je de mededeling dat deze frequentie ALLEEN voor "vliegende" modellen toegestaan is...

pak zei:
Maar mocht een van de leden van dit forum in staat zijn mijn zender, een Graupner MC10 om te bouwen naar een andere frequentie hou ik mij aanbevolen.
En tot die tijd zal ik gewoon mijn zender blijven gebruiken.
Groetjes Piet Kuiper

Helaas is ombouwen geen optie. Als het al mogelijk is zijn de kosten hiervan meer als een nieuwe Graupner MC 10 te kopen.

Optie is natuurlijk wel om, als je deze zender pas gekocht hebt, je handelaar ervan te zien overtuigen dat ie fout zat om deze aan je te verkopen.
Probeer hem dus in te ruilen, tenslotte had ook je vakhandelaar beter moeten weten.

succes.

Heeft de mc-12 niet een zend module, zoals bij de futaba serie wel het geval is? Dan is het alleen het uitwisselen vh moduul, en de ontvanger.
(en ja dat loopt dan ook in de papieren)

Als je de zender niet kunt ruilen, de 2 brothers bussum hebben ook een 2e hands verkoop afdeling.

Mc 12 misschien wel, maar die heeft ie dus niet.
Hij schrijft dat ie de Mc 10 heeft.
En dan nog is omwissellen te duur.
Zeker als het een verkoopfoutje is.

Eerst gewoon terug naar die handelaar dus.

Over 35 Mhz gesproken. moet nu alles bij wet geregeld worden.
Wij modelbouwers kunnen dit toch wel zelf regelen, of zie ik het te rooskleurig. Een goede model piloot haalt het niet in zijn hoofd om op de 27--30--40--41 Mhz te werken, zij zullen alleen de 35 Mhz gebruiken.
dus er blijven voor ons kanalen zat over. :) :) :)
En wat de winkeliers aangaat die moeten wij stuurlui, (zie de voet tekst!!!)samen met piloten, maar eens goed gaan opvoeden, vooral diegene die verkeerde zenders verkoopt. :evil: :evil: Per slot van rekening bestaan zij door onze hobby.

Ruud48

Piet,

Deze thread printen en ermee naar de modelbouwhandelaar gaan. Is in het telefoongesprek verteld wanneer de nieuwe regeling exact ingegaan is? Volgens http://www.helifun.info/SubRubrieken/0902.htm, is de nieuwe regeling ingegaan op zijn minst voor 10-11-2000 (Ze hebben het daar over een opgave die ze zelf aangevraagd kunnen hebben. Dan is 10-11-2000 de datum van de opgave) . Als je na deze datum gekocht hebt, heeft de handelaar je niet goed ingelicht. Mits jij hem duidelijk gemaakt hebt dat je nieuwe apparatuur voor boten bedoeld was.

ruud48 zei:
Over 35 Mhz gesproken. moet nu alles bij wet geregeld worden. Wij modelbouwers kunnen dit toch wel zelf regelen, of zie ik het te rooskleurig ...
Ik vrees dat je het te rooskleurig ziet Ruud. Toen plusminus 10 jaar geleden de exclusiviteit van 35MHz opgeheven werd, zijn er auto's en boten gekomen op 35MHz. De wettelijke regeling werd dus geschrapt en men heeft niet geprobeerd de oude situatie vrijwillig te handhaven. Een aantal deed dat door onwil, een aantal doordat men het gewoon niet wist. Kapiteins en rijders is niets menselijks vreemd ;)

Een paar jaar geleden, pylonracen op vliegbasis 'De Peel'. Storingen. Wat bleek, vlakbij was een RB autoraceclub die, toen legaal, 35MHz gebruikte.

Nu is het een kwestie van zoveel mensen informeren, op den duur zal de oude situatie zich herstellen.

Ik heb twee jaar achtereen de frequeties op het RC Modelbouw Spectakel
te rosmalen bewaakt. Daar kwam in de hal vliegen, rijden en varen voor.
De 35 Mhz hield ik uitsluitend voor de vliegerij. Er waren daar ook winkeliers en importeurs aanwezig, die op de 72 en de 29 Mhz aan het werk waren.
Maar ja deze jongen nam ook deze zenders in, ik heb de gewoonte, om via internet te speuren naar modelbouw frequenties. De 29 Mhz komt in japan voor, en de importeur moet mij nog steeds, deze lijst met kanalen toesturen. Trouwens de 26 Mhz is in nederland ook gangbaar geweest.
Ik doe dit bewaken, al zo'n jaar of acht, met de lijsten die ik in exell heb gemaakt. en dit zender bewaken al een jaar of 25 d.m.v. zender iname.
Dus als er iemand is die ik hiermee kan helpen roept u maar.
Extreemboats werkt er sinds kort ook al mee.

Ruud, naar ik mij 2 jaar geleden herrinerde (was er toen oa met indoor) waren er ook een paar grote vrachtwagens van de record poging op de 35...

ik vlieg 40mhz, wordt dit dan binnenkort verboden?? en betekent dit dat ik mijn nieuwe zender en al mijn ontvangers moet gaan omruilen??

35 Mhz

Nog geen twee maanden geleden heb ik in mijn wanhoop om een multiswitch aan de praat te krijgen overwogen om een andere zender te kopen. Bij gebrek aan een voorradige 40 Mhz (Ik ben een botenman) werd mij gewoon een 35 Mhz aangeboden met de mededeling dat het niets meer uit maakt. Was nog wel het grootste keten van modelbouwwinkels in NL. Wie kun je dan vertrouwen als minder ervaren modelbouwer. :?:

even drie antwoorden.
Andwoord 1
Voor die truck's waren afspraken gemaakt met de piloten. Die de frequenties, in rosmalen altijd zelf in de "toren" regelen. Die afsprken waren water dicht. (Ben en blijf een boten nurd)
Antwoord 2
Jammer genoeg mag er op 40 Mhz ook gevlogen worden.
en wel op kanaal 50, 51, 52 en 53.
Dus zit je op een ander kanaal dan deze vier, even naar de winkelier.(he dat rijmt) Voor een setje kristalen hoger dan kan. 53, en je bent een toppertje.
antwoord 3
Dat is mister Q als me niet vergis? Ga terug en vertel de man, dat het inmiddels weer regel is dat, de 35 Mhz uitsluitend voor vliegtuigen is.
Hij had dat toch moeten weten, er word meer vlietuig verkocht dan boot, kijk maar bij die kruidenier. En als hij aan klanten binding doet mag dat omruilen geen probleem zijn tog??

Jammer genoeg mag er op 40 Mhz ook gevlogen worden.
en wel op kanaal 50, 51, 52 en 53.

Er mag op ALLE kanalen gevlogen worden in de 40 Mhz.

De genoemde zijn nou juist de kanalen waar je NIET op moet gaan vliegen, deze kanalen zijn namelijk ook vrij gegeven voor babyfoons en dergelijke.

Citaat uit modelbouw aktueel november 2002:

Wij ontraden U voorlopig sterk gebruik te maken van kanaal
50,51,52 en 53 voor het besturen van een modelvliegtuig. Recent
is 40.660 to 40.700 Mhz vrijgegeven voor ander gebruik.

Dit heeft in de praktijk bij modelvliegclub Nijverdal al tot een tweetal
crashes geleid. De storing is volgens het Agentschap Telecom afkomstig
van een aangrenzende woonwijk op hemelsbreed zo'n 1200 m afstand.

einde citaat.

als je op kanalen 50,51,52,53 je dure modelvliegtuig bestuurd.

http://www.babycare.nl/default.html?target=p_67.html&lang=nl

http://www.babywinkel.nl/Pages/Article.asp?Id=8201

http://www.strichcode.com/gerrflasers.html

De overige kanalen in de 40 Mhz kunnen en mogen gebruikt worden
door modelvliegers. Deze worden echter ook gebruikt door boten autos
e.d.

http://www.modelvliegsport.nl/service/handboek/07.htm

Johan

rogier zei:
ik vlieg 40mhz, wordt dit dan binnenkort verboden?? en betekent dit dat ik mijn nieuwe zender en al mijn ontvangers moet gaan omruilen??
Het feit dat de 35MHz gereserveerd is voor modelvliegen, wil niet zeggen dat je niet op 27, 30 of 40MHz zou mogen vliegen. Ik weet niets van plannen om deze banden te verbieden voor modelvliegen.

Bedankt heren.
Ik zie dat ik mijn gegevens moet bijstellen. :oops: :oops:
In de Robbe frequentie lijst, die ik bij mijn FC16 heb gekregen, staat het ook vermeld. Ja ik word oud en wat trager daarom vlieg ik niet. :) :roll:

ruud48

Ik heb mijn zender gekocht op 5 november 2000, dit is dus voor dat de nieuwe regelgeving van kracht zou zijn.
Maar wat ik dan niet begrijp, de RDR en de KNVvL zullen daarvoor toch al wel aan het onderhandelen zijn geweest over de de 35MHz om deze alleen voor de vliegerij toe te laten.
Dus als men na invoering van 10 november wat beter aan de bel had getrokken en het algemeen bekend had gemaakt, want zoveel modelbouwwinkels in Nederland zijn er niet, dan had ik gewoon midden of eind november met m'n zender terug gegaan en deze omgeruild.
Het blijkt dus zo als zo vaak de overheid beslist iets en als gebruiker zoek je het maar weer lekker uit, maar gelukkig zijn we zelf wel zo verstandig door als gebruikers op velden en vaarwaters en waar dan ook met elkaar te communiceren en als we dat niet meer doen kunnen ze het beter maar helemaal verbieden.
Vind ook dat we de winkeliers niet helemaal de schuld mogen geven zij hebbben ons nodig wij de winkels want je koopt je spullen nog steeds niet bij AH op de hoek.
Plus dat er nergens bekent schijnt te zij wat er eventueel voor sanctie op staat op het gebruik van de 35MHz voor andere doeleinden, mocht dit anders zijn maak het dan bekend.
Dus ga ik nog maar even door met het gebruik van m'n zender tot ik weer wat geld over heb om wat anders te kopen.
groetjes piet kuiper

Back