35MHz

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
J o h a n zei:
Jammer genoeg mag er op 40 Mhz ook gevlogen worden.
en wel op kanaal 50, 51, 52 en 53.

Er mag op ALLE kanalen gevlogen worden in de 40 Mhz.

De genoemde zijn nou juist de kanalen waar je NIET op moet gaan vliegen, deze kanalen zijn namelijk ook vrij gegeven voor babyfoons en dergelijke.

Citaat uit modelbouw aktueel november 2002:

Wij ontraden U voorlopig sterk gebruik te maken van kanaal
50,51,52 en 53 voor het besturen van een modelvliegtuig. Recent
is 40.660 to 40.700 Mhz vrijgegeven voor ander gebruik.

Dit heeft in de praktijk bij modelvliegclub Nijverdal al tot een tweetal
crashes geleid. De storing is volgens het Agentschap Telecom afkomstig
van een aangrenzende woonwijk op hemelsbreed zo'n 1200 m afstand.

einde citaat.

als je op kanalen 50,51,52,53 je dure modelvliegtuig bestuurd.

http://www.babycare.nl/default.html?target=p_67.html&lang=nl

http://www.babywinkel.nl/Pages/Article.asp?Id=8201

http://www.strichcode.com/gerrflasers.html

De overige kanalen in de 40 Mhz kunnen en mogen gebruikt worden
door modelvliegers. Deze worden echter ook gebruikt door boten autos
e.d.

http://www.modelvliegsport.nl/service/handboek/07.htm

Johan

Daar komt misschien de storing die ik had vandaan, het was nl van de een op de andere dag afgelopen. Daardoor heb ik dus een heel seizoen niet kunnen vliegen!

pak zei:
Ik heb mijn zender gekocht op 5 november 2000, dit is dus voor dat de nieuwe regelgeving van kracht zou zijn.
Maar wat ik dan niet begrijp, de RDR en de KNVvL zullen daarvoor toch al wel aan het onderhandelen zijn geweest over de de 35MHz om deze alleen voor de vliegerij toe te laten...
Het heeft in Bouwen & Vliegen van de KNVvL gestaan. Niet iedere vlieger is lid van de KNVvL, de rijders en vaarders zijn ook niet allemaal bij een overkoepelend orgaan aangesloten.

Ik weet niet of de regeling op 5 november is ingegaan, het zou ook de datum kunnen zijn van een brief in antwoord op de vraag van http://www.helifun.info/SubRubrieken/0902.htm

Net een bericht gekregen van Henk van www.Helifun.info (een buitengewoon goede site voor vliegtuig- en heli-beginners, por dios, veel technische informatie), 10 november 2000 is de datum van de brief die hij ontvang. Ik heb een bericht gestuurd naar de RDR voor de exacte datum van ingang van de nieuwe regel.

pak zei:
Plus dat er nergens bekent schijnt te zij wat er eventueel voor sanctie op staat op het gebruik van de 35MHz voor andere doeleinden, mocht dit anders zijn maak het dan bekend.

zover ik weet geen sancties wel ben jij aansprakelijk als er een vliegtuig schade maakt doordat jij op die frequentie zend

Ongetwijfeld zal er een boete staan op het ongeoorloofd gebruik maken van een frequentie, misschien zelfs inbeslagname van apparatuur. Dat gebeurt met muziek-etherpiraten (radio 'De Zwarte Roos' e.d.) ook. Of de geschetste situatie te constateren en te bewijzen valt is een tweede.

Als deze thread uitgewoed is, zal ik winkels/boot- en vaarclubs/bladen/overkoepelende organisaties een berichtje sturen met de relevante informatie uit deze thread. Uiteraard op de van mij bekende subtiele, diplomatieke manier ;) Is geen klusje voor Niek lijkt mij ;). Iemand nog suggesties voor de verspreiding? Waar vind ik winkel-adressen bijvoorbeeld? Liefst een rijtje kant en klare e-mail adressen.

Ik neem aan dat de sanctie, dezelfde is als voor alle andere illegale zend activiteiten. Het was altijd een boete van zo'n 100 euro.+inbeslagname van apparatuur.Voor de eerste overtreding. Ik denk hierbij aan illegale cb apperatuur,zenders etc.

De kans dat je "gepakt" wordt, is volgens mij trouwens nihil.

Het Agentschap Telecom rukt echter wel uit bij meldingen van storing
of oneigenlijk gebruik van frequenties. Ze hebben daar een aparte peilwagen voor.

Wat betreft aansprakelijkheid, de vlieger in kwestie zou moet bewijzen dat de crash door jou zou zijn veroorzaakt. Dit is altijd een moeilijke kwestie.

Je hebt nu een mooie 35 Mhz zender, mischien een aanleiding om een vliegtuig aan te schaffen.............. :D :D :D

Johan

J o h a n zei:
... Je hebt nu een mooie 35 Mhz zender, mischien een aanleiding om een vliegtuig aan te schaffen.............. :D :D :D ...
Dat heet nu een 'win-win' situatie ;) Johan heeft duidelijk diplomatieke gaven, misschien nog wel meer dan ik ...

Berichtje voor Ron van Sommeren

Met betrekking tot scheepsmodelbouwverenigingen:
De Haagse Scheepsmodelbouwvereniging heeft op haar (zeer uitgebreide) site een lijst met zowel winkeliers als verenigingen staan, inclusief Email en internetadressen.

http://www.hmbc.nl/nedframe.html

Sterkte met je subtiliteit!! :wink:

Roel.
(Overigens: Interessante discussie.....)

Daar komt misschien de storing die ik had vandaan,

Zou best kunnen als je op een van de eerste vier kanalen werkt van de
40 mhz.K'heb net even een "frequentie sweep" gedaan, en zie de grote piek storing aan het begin van de 40 Mhz.

fd111f6a.jpg

[/quote]

Johan

nou een vliegtuig bouwen dat hoeft voor mij niet ik vaar al meer dan 40 jaar, een keer een zweefvliegtuig gebouwd toen hij klaar was gegooid, tegen de glaswand en weg was het vliegtuig, geef mij maar boten.
misschien is er iemand die nu een 35 MHz zender wil kopen ik heb er een in de aanbieding.
ik moet het nog even bekijken maar je zult de zender zeker nog een keer op de rubriek aanbod vinden.
ben deze discussie een beetje gestart en ben toch blij met zoveel reacties misschien dat we hierdoor toch weer een beetje beter op de frequenties gaan letten.
piet kuiper

Vond in de Conrad modelbouwcatalogus een info over frequenties, 27MHz voor alle modellen, 35 MHz alleen voor vliegende modellen en de 40 MHz kanaal 50,51,52 en 53 voor alle modellen en kanaal 54 tot en met 92 voor alle modellen behalve vliegende.
over de 30 MHz wordt daarin niet gesproken.
piet kuiper

Klopt dat er niet over 30 Mhz word gerept, die is in een duister verleden, gedurende een paar jaar verkocht.
Nu praat ik over de tijd van de Robbe mars, luna, enz enz.

R. Petersen

ruud48 zei:
Ik heb twee jaar achtereen de frequeties op het RC Modelbouw Spectakel
te rosmalen bewaakt. Daar kwam in de hal vliegen, rijden en varen voor.
De 35 Mhz hield ik uitsluitend voor de vliegerij.

Beetje offtopic misschien, maar Ruud, ik ben enkele jaren geleden in datzelfde Rosmalen, op die manifestatie "uit de lucht geschoten" door een of de andere vrachtwagentjes k@@@@kop die op onze frequentie zat.
Ondanks het feit dat de man op heterdaad betrapt werd bleek hij later opeens niet bereid meer te betalen (de h@@ter bleek niet verzekerd!!!!) Ook de organisatie van dat spektakel had zowel geen verzekering noch daarna enige belangstelling het model, wat inclusief de motor en diverse delen van de besturing total loss was, bij elkaar dik 500 euro, te vergoeden.
Dus poneer hier svp geen stelling dat op deze manifestatie de zaak "waterdicht" geregeld is. Manifestaties waarbij alle drie de disciplines bij elkaar komen hebben een inhaerent risiko in zich.
Mij zien ze er in ieder geval nooit en te nimmer meer terug.!!!!

Richard, je kunt zo'n organisatie niet kwalijk nemen dat iemand zich niet aan de regels houdt. Als het een fout van de zenderbewaking was, mag je ze het wel aanrekenen. In beide gevallen zijn ze m.i. wel verantwoordelijk/aansprakelijk want ze zeggen dat er zenderbewaking is. Ik vind dan ook dat ze hadden moeten betalen, al was het maar uit coulance. Zij hadden het dan moeten verhalen op de onverlaat. Ze verdienen toch ook aan het evenement?

Ron.

Je hebt daarin gelijk, er valt onmogelijk alles te controleren, maar verklaar het dan ook niet "waterdicht", zoals er gesteld werd.

Ondanks vele pogingen, (inmiddels een 1cm dik dossier) het geld van zowel die aso of de organisator terug te krijgen (de sukkels waren niet verzekerd!!!!) heb ik de hoop opgegeven er nog ooit iets van terug te zien.
Er rest mij dus niets anders dan deze incompetente ballentent waar ik maar kan alle medewerking te weigeren, vanuit onze club doet in ieder geval niemand meer aan dit "festijn" mee, alhoewel het om de hoek is.

Zoals je ziet komt de stoom weer uit mijn oren over zoveel oneerlijkheid.

Even een reactie vanmijn kant. Ik heb in 2001 en 2002 het gehele weekend in rosmalen de zender bewaking gedaan.
Nadat in 1999 of 2000 een vliegtuig op de hal neer was gekomen, bij mijn weten een B24. Het verhaal van de verkeerde trucker is mij bekend, de afwikkeling van het hele gebeuren, is mij onbekend en heb daar ook nooit wat over gehoord.
Ik heb in die twee jaar dat ik dit nu gedaan heb, alleen maar klachten gehad over het fijt, dat men af en toe lang moest wachten omdat de gevraagde frq. niet vrij was. Maar sta open voor elke verbetering in deze materie. Het fijt is dat ik te horen krijg als ik kom met, alle maar dan ook alle zenders moeten ingeleverd worden, bij deze grote evenementen, dit kost teveel tijd en de vliegers houden het in eigen hand. dus?????

ruud48

Ruud.

Het klopt, was voor "jouw" tijd en het was een "Four Star Forty". Niettemin dezelfde gastheren en dus ernstig in gebreke gebleven, een voorbeeld hoe je NIET met elkaar omgaat in de hobbysfeer.
Extra wrang omdat er geen sprake was van twijfel, zelfs de man waar om het ging gaf het volledig toe, dus aanvankelijk had ik volledig vertrouwen in een goede afloop.

Het in bewaring nemen van de zenders is inderdaad op dit soort manifestaties moeilijker maar niet ondoenlijk, en het is een stuk veiliger. Als het echt niet kan dan kom je toch op wat ik al eerder zei, het combineren van deze drie disciplines is een "accident waiting to happen".
Omdat bvb de consequenties van een vergissing bij langzaam rijdende trucks veel lager ligt, hebben deze mensen een veel slechtere discipline dan vliegers die maar al te goed weten dat binnen enkele sekonden een vergissing "fataal" wordt afgestraft.
Overigens "geluk bij ongeluk" dat het model het dak trof, was het een metertje of zo hoger geweest dan was het dicht bij of ín de rij wachtende mensen voor de kassa terecht gekomen.

Richard, fouten maken is menselijk maar ik kan me heel goed voorstellen dat je ziedend gefrustreerd wordt van de 'afhandeling' van deze zaak. Het kan ook anders.

Tijdens een parawedstrijd in Someren crashte de grote Piper Cub van een van mijn clubgenoten. Schade aan vliegtuig en Quadra/Zenoah. Wat bleek? In Someren deed men bij de zenderinname een echte frequentiemeting, helaas werd de meetapparatuur niet goed bediend en werd een verkeerde frequentie gemeten. De club heeft de schade netjes vergoed. Zo hoort het, terwijl het géén commerciële activiteit was.

Het idee van een echte frequentiemeting vind ik heel goed, daarmee sluit je uit dat de eigenaar van de zender een verkeerde opgave doet van zijn frequentienummer. Bij onze elektro fly-in loopt altijd een scanner+computer mee die alle frequentie-activiteiten vastlegt.

Jouw opmerking over de combinatie rijden, varen en vliegen tegelijk is terecht: je kunt dat risico (nog?) niet nemen.

Back