35MHz

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
Ron.
Ben vorig jaar op een watervliegmeeting weer het slachtoffer geworden van een vergissing. De veroorzaker, een ervaren vlieger dit keer, zakte zowat door de grond(water? ;->), hij verzekerde me dat de schade a 1400,- tot de laatste cent vergoed zou worden, zo niet door de verzekering, dan wel door hemzelf.
Enkele weken later keerde de eerste echter zonder morren de schade uit, zo hoort het.

Het ongeluk in Rosmalen was extra lullig omdat die F40 door mijn zoon als eerste (en laatste!) model gebouwd was, hij was er apetrots op.

Ook hier in Oss werken we met een scanner, zelf heb ik een nogal prijzige Alinco voor eigen gebruik in locaties zoals bij helling en bergvliegen. Maar het is een scanner, dus als iemand zijn zender tóch aanzet heb je aan 100 scanners ook niks.
Het blijft riskant en fouten worden er nu eenmaal gemaakt, dat is een feit. Alleen, hoe reageert de veroorzaker is bepalend voor de afloop.
Nou ja, er zijn ook mensen die na een ongelijk met dodelijke afloop wegspurten.....

Hierbij de reactie die ik op 12 november 2002 kreeg van Peter Disseldorp van het agentschap Telecom.

Peter Disseldorp zei:
Geachte heer van Sommeren,

U vroeg per email aan mijn collega de heer Tilstra wanneer de 35 MHz exclusief gereserveerd is geworden voor radiobestuurde modelvliegen. In november 1999 is de vrijstellingsregeling gewijzigd en toen is de 35 MHz band bestemd voor besturing van vliegende modellen. Een overzicht van de vrijgestelde toepassingen is te vinden in bijgaande nieuwsbrief, die ook op onze website staat (Home - Agentschap Telecom ) onder Informatie, publicaties. Het gebruik van de 35 MHz voor besturing van vliegende modellen is overeenkomstig de Europese aanbeveling ERC/REC 70-03 van de Electronic Communications Committee te vinden op de website van European Radiocommunications Office (ERO) onder ECC deliverables, recommendations.

Ik hoop hiermee u voldoende geïnformeerd te hebben.

Vriendelijke groeten,
Peter Disseldorp
Projectmanager Landmobiel

ministerie van Economische Zaken
Agentschap Telecom
Afdeling Frequentie Infrastructuren en Systemen
Tel.: 050 -58 77 219
Fax.: 050 - 58 77 400

edit: 12 november -> 12 november 2002

Laatst bewerkt:
Ik zag dat POWER PEET ook regelmatig op dat forum rondwaard, misschien kan hij daar een wat aanslingeren?

Ernst Grundmann

ik begrijp dat bij veel vliegers nog steeds de gedachte leeft de 35 MHz is voor ons bedoelt, en zo staat het ook omschreven, maar Ron geeft in zijn verwijzingen aan, en dat zijn booteigenaren, dat ook deze groep met de 35 MHz vaart.
Misschien is het ook wel beter dat de regels strenger worden gehanteerd maar helaas het schijnt dus niet te werken.
En blijft er dus nog maar een ding over goed opletten wie er bij je in de buurt staat met een zender want ook een collega vlieger of vaarder kan op jou frequentie zitten, want of je nou vliegt of met een speedboot vaart als het verkeert gaat, nou ik hoef daar niemand wat over te vertellen.
piet kuiper

@ Ron, bedankt voor je antwoord op het Xtreme forum, enneuh ik heb een draadje uit je bericht gehaald vond ik niet echt relevant voor deze discussie..

@ ernst, klopt dat is mijn andere passie :? :?

@Allemaal, hieronder mijn uitleg die ik op het xtreme forum heb gegegeven

leraar.gif

En inderdaad heeft hij gelijk, al een hele tijd is de 35 mhz weer alleen voor vliegtuigen, het jammere is alleen dat nu niet is opgenomen dat de 40 dan ook exclusief voor varen en rijden is, hoe het juridisch in elkaar zit weet ik niet, het lijkt mij moeilijk hard te maken als er wat gebeurt, dat de veroorzaker van een evt ongeval en die dat door dit geheel heeft veroorzaakt aansprakelijk is, er wordt al her en der geroepen dat de winkelier dit is, maar dit is dus klinkklare onzin !!! het is voor een winkelier op geen enkele wijze te controleren waar welke besturing voor gebruikt wordt !!!, de winkelier kan in dezes alleen maar adviserend optreden.

Maar goed ik denk dat de hele discussie wel los zal lopen, alleen moet je er rekening mee houden dat als je een nieuwe zender koopt je deze het beste op de 40 kunt kopen, wil je een altijd vrij kanaal kun je het beste een multiplex of een Futaba zender kopen daar die ook 41 mhz kristallen leveren die je zonder problemen er zo in kunt zetten.

Alleen houdt hier dan wel rekening mee dat als er een evt controle aan de waterkant komt (evenement oid) dat je dan illegaal bent met de evt gevlogen van dien.

OK ik kom weer van die stoel af nu................
new_all_coholic.gif

..................................Peet.................................8)

Even nog ter toelichting, diegenen die nu 35 gebruiken van ons kluppie vliegen ook nog eens een keer.... Nu kun je alleen niet verwachten dat de mensen speciaal voor de bootjes een 40 Mhz zender gaan kopen omdat dat zonodig regelgeving is (Ich hab es nicht gewusst) en wat is er nu nederlandser dan eens ff lekker tegen de draad in te gaan...

Met deze gevallen zullen we dan ook moeten leren leven..
In ieder geval houden we het heel goed in de gaten, we willen ook niet dat er een speedboot vandoor gaat omdat jantje met zijn slowflyertje op het weilandje naast de plas gaat staan wildvliegen op de (toegestane) 40 Mhz en dat er dan een speedboot met 100+ de kant op vliegt en kleine marietje die daar in het zand zat te spelen torpedeerd !!!!

Dus we kunnen het van 2 kanten bekijken, laten we wel wezen het is zooooo simpel om even naar iemand toe te lopen om eventjes het kanaal te vragen en daar dan sluitende afspraken over te maken..

Ik dank U...................Peet.........................8)

Peet,

Ik ben het met je eens dat het gaat om de bekendheid met de regel. Er zijn nog vele mensen die het niet weten of zeggen het niet te weten. Het probleem is wel dat als er iets mis gaat met een speedboot of race auto dan is dat een ramp voor de eigenaar maar verder voor niemand. Misschien als er een speedboot een jacht binnen knalt dat er dan meer problemen zijn.
Helaas geldt dit niet voor vliegtuigjes. Die dingen kunnen tientallen kilometers ver bij het vliegveld vandaan neerkomen als er iets mis gaat met de besturing. Lang geleden is een model van mij er vandoor gegaan en weken later op een kilometer of 12 afstand in een boom terug gevonden. Het probleem is dan waar komt hij (op) neer? Hier zijn de ergste dingen mogelijk, mijn zwever hing "veilig" in een boom maar hij had ook een huis binnen kunnen gaan.
Nu wil ik niet beweren dat zoiets altijd gebeurt maar het is mogelijk. Ik moet er niet aan denken dat ik zoiets op m'n geweten zou hebben. Dat is waar ik diegene die op de 35MHz blijven varen of rijden op wil wijzen en ik hoop dat ze er goed over nadenken.
Dan de vraag waarom de 40MHz niet voor boten en auto's? Tja waarom niet? Dit zou een goede scheiding van interesses zijn die in ieders voordeel zou kunnen werken. Dan moeten er vele vlieger overschakelen naar de 35MHz net als bootjes en auto's moeten overschakelen naar de 40MHz. Ieder even veel "pijn". Maar ja als dat wettelijk door "Den Haag" geregeld moet worden, dan hoef ik niet veel meer te zeggen denk ik!
Overigens wordt de 30MHz band heel weinig gebruikt (gebrek aan apparatuur op de markt?) daar zouden de boten en auto's ook nog naar toe kunnen gaan maar dan krijgen die mensen alles op hun brood.
Stof genoeg voor discussie maar is die wel zinvol? Misschien moeten we de KNVvL en de vergelijkbare organisaties van de bootjes en auto mensen hierover aan het werk zetten!

Ernst Grundmann

Ernst Grundmann zei:
... Dan moeten er vele vlieger overschakelen naar de 35MHz net als bootjes en auto's moeten overschakelen naar de 40MHz. Ieder even veel "pijn"...
Bij ons vliegt vrijwel iedereen, ondanks het feit dat de reservering een aantal jaar niet bestond, op de 35MHz. Het is niet reëel om te verwachten dat mensen hun spullen stante pede gaan verkopen. Pas bij een nieuwe aanschaf zal men, mits men op de hoogte is van de regelingen, een zender op de goede band kopen. Er zal een paar jaar overheen gaan voor de banden 'gezuiverd' zijn.

Zaterdag bij Shamrock nog getuige van de onwetendheid van de verkoper. Klant wilde grote auto kopen en daarbij een 35 Mhz zender omdat die in de aanbieding was. Nadat ik hun erop wees dat dit niet toegestaan was veranderde de verkoper een en ander.

Bij m'n laatste aanschaf (x-cell helicopter) zat een vrijwel nieuwe futaba fc-18 met een module voor de 41 ????Mhz, tesamen met een pcm ontvanger.
weet iemand waar het de 41 MHZ nog meer voor wordt gebruikt ?

thanx, Cor

:(
Is dit een gevolg van de "open markt" in de EEG???
Er worden dus spullen elders (Frankrijk) ingekocht omdat ze daar goedkoper zijn zodat de winkelier er wat meer winst op heeft of om met een koopje klanten naar zijn winkel te lokken.
Daar is natuurlijk niets mis mee, zij moeten hun brood ook verdienen! Het enige probleem is dat er apparatuur hier in de winkels komt te liggen die hier NIET GEBRUIKT MAG WORDEN. Een oproep naar al die winkeliers is misschien op z'n plaats om hier goed op te letten.
Zij zijn in heel veel gevallen de "expert" waar de beginnende modellist om advies komt. Als zo iemand door een verkeerd advies met, eigenlijk, illegale apparatuur aan de gang gaat zit hij/zij met de gebakken peren.
Een ander probleem vormt het kopen via het internet. Het is heel makkelijk geworden om rechtstreeks in Japan of in Amerika spullen te kopen. Daardoor kunnen mensen ook verkeerde apparatuur hier krijgen. Dus hier moeten we als clubs ook goed op letten dat ook via die weg zenders op "verboden" frequenties binnen de club kunnen komen.
Zoals in de thread over de 72MHz als wordt gezegt zullen alle serieuze clubs de zender controleren op het gebruik van het juiste kanaal. Als er dan b.v. een 41MHz of 72MHz of zelfs 900MHz zender wordt gebruikt kan, nee MAG, hij/zij die spullen NIET gebruiken.

Ernst Grundmann

De handelaar mag deze "illegale" sets best verkopen, je mag ze alleen niet gebruiken in nederland.

Dit geld natuurlijk voor veel meer artikelen, denk hierbij aan blue lights voor auto's, opvoer setjes voor brommers, 27 mc apparatuur. etc...

Via internet is het natuurlijk erg gemakkelijk geworden een zender te bestellen. Een ongeinformeerde beginner die via een amerikaanse site
spullen besteld, heeft al snel een 72 Mhz setje thuis liggen.

Dus waakzaamheid is geboden bij clubs, het is een kleine moeite om
even de zender te openen en het kristalletje te checken......

we raken nu trouwens wel een beetje
:offtopic:

Johan

Back