35MHz

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
Ernst >> Kan goed zijn dat het spulletje van mij uit Frankrijk komt, ik vlieg dan ook momenteel bij een vliegclub dicht tegen de Franse grens, enuh hier in Belgie worden de regels niet zo nauw genomen....

Hij zei dat hij het van de importeur gehoord had.
Als ik het goed brgrijp zijn de kanalen 51 t/m 54 dus vrijgegeven voor modelvliegtuigen, terwijl ergens anders weer staat dat deze kanalen ook vrijgegeven zijn voor andere doeleinden...Wat is nu waar, en wat niet???

rogier zei:
Hij zei dat hij het van de importeur gehoord had.
Als ik het goed brgrijp zijn de kanalen 51 t/m 54 dus vrijgegeven voor modelvliegtuigen, terwijl ergens anders weer staat dat deze kanalen ook vrijgegeven zijn voor andere doeleinden...Wat is nu waar, en wat niet???

de kanalen 51 t/m 54 waren al vrijgegeven voor RC gebruik (niet alleen vliegtuigen) maar zijn recent ook vrijgegeven voor andere rotzooi als babyfoons etc, wat die kanalen in mijn ogen de status "beter te vermijden kanalen" geeft om ellende en storing te voorkomen.

en dont worry, de 40 mhz gaat er niet uit, dat is grote kwats.
1000-den mensen werken op de 40 mhz, zij het niet met bootjes, danwel met autos of vliegtuigen, dat blijft gewoon.

als nu alle verkopers nu nog iedereen het juiste spul verkocht (autos/boten op de 40 en vlieggerei op de 35, dan kwam alles in orde.

dan kunne niels (51) en ik (52) dus beter andere kristallen kopen.

Hoe zit het eigenlijk met de gebruikte frequenties in de hal, komen die wel buiten de hal terecht?

Mij valt het op dat er dus meer storingen zijn als er in een hal gevaren, gereden wordt. Zal wel liggen aaan het feit dat de frequenties niet "weg" kunnen of iets dergelijk.

Vaar zelf binnenkort waarschijnlijkzelf ook op de 35 mHz, door aankoop van een 2e-hands F-18 op 35mHz. Mij was persoonlijk niets bekend dat het nu dus niet meer mag na dat het eerst wel weer mocht. Gelukkig ligt er in omtrek van enkele kilometers geen modelvliegveld.

Wel valt het mij op dat er bij demonstraties de vliegers te vaak ervan uit gaan dat zij alleen op de 35 mHz zitten. Misschien is voor navraag ook een pre om problemen te voorkomen. Zeker gezien het feit dat het in het verleden dus wel toegestaan was.

Trouwens hoe werd het toen onderling geregeld??

André Bouwens

Beste mensen,

ik heb alles gelezen, maar ben een beetje in de war,
mag je nu alle kanalen op 40mhz gebruiken voor bijv. heli`s?

mvg,
Dave

:wink:
Ja Dave, in principe mag je alle toegestane kanalen gebruiken om met je vliegtuigen en/of heli te vliegen.
Er zijn wel clubs waar ze kanalen hebben gereserveert voor helivliegen. Ga dus even informeren bij de club waar je naar toe wilt gaan en als je alleen wilt gaan vliegen (wat ik je sterk afraad) vraag dan wel even rond of er andere modelvliegers in de buurt zijn. Dit om storingen voor jou en de andere vliegers te voorkomen.

Succes,
ernst Grundmann

Bedankt Ernst en Roland,
ik zal even in de buurt rondvragen hoe dat dat zit!
En Roland, ik heb het even uitgeprint om nog even goed (en makkelijker) door te lezen, enne :!: welkom :D

mvg,
Dave :D

DreBo zei:
Hoe zit het eigenlijk met de gebruikte frequenties in de hal, komen die wel buiten de hal terecht?

Mij valt het op dat er dus meer storingen zijn als er in een hal gevaren, gereden wordt. Zal wel liggen aaan het feit dat de frequenties niet "weg" kunnen of iets dergelijk.

Vaar zelf binnenkort waarschijnlijkzelf ook op de 35 mHz, door aankoop van een 2e-hands F-18 op 35mHz. Mij was persoonlijk niets bekend dat het nu dus niet meer mag na dat het eerst wel weer mocht. Gelukkig ligt er in omtrek van enkele kilometers geen modelvliegveld.

Wel valt het mij op dat er bij demonstraties de vliegers te vaak ervan uit gaan dat zij alleen op de 35 mHz zitten. Misschien is voor navraag ook een pre om problemen te voorkomen. Zeker gezien het feit dat het in het verleden dus wel toegestaan was.

Trouwens hoe werd het toen onderling geregeld??

André Bouwens

Jou was niets bekend, maar nu je deze thread helemaal hebt gelezen kun je dat toch moeilijk volhouden. Nu je weet dat het niet meer is toegestaan, mag ik toch aannemen dat je geen gebruik zult maken van vliegfrequenties?

De demovliegers die je aanhaalt hadden volkomen gelijk, dus ik begrijp je verwondering niet...

Binnen kilometers geen modelvliegveld... Ja, nou en?
Het fijne van regels is dat ze onnodige risico's tot een minimum beperken.
Gebruik je verstand en blijf weg van de vliegfrequenties!

Drebo:
Ja ze komen buiten de hal terecht, zie mijn crash op "Rosmalen". Hooguit in een gebouw waar een fijnmazig kippengaas in de gehele muur plus dak verwerkt is (kooi van Faraday) zou het binnen moeten blijven.

Als nieuwe gebruiker meteen op je kop krijgen op een forum is natuurlijk niet leuk, maar je ziet gelijk wel, wat ik eerder aanhaalde, dat de vliegende gemeenschap érg huiverig is van storingen, zeker als die vermeden kunnen worden door separatie van kanalen. We zijn vrijwel allemaal vroeg of laat het slachtoffer geworden van storing, als dat later blijkt door gemeenschappelijk gebuik van één frequentie is dat erg navrant.

Het is ook niet verwonderlijk dat botenvarende (ik heb het even niet over zeer snelle speedbootmannen want die weten wel beter) en autorijdende collega modelbouwers minder geshockeerd zijn als een clubmaat een foutje maakt en zijn zender aanzet op dezelfde freq. De gevolgen zijn meestal niet desastreus.
Bij vliegende modellen volgt een wisse "dood" voor het model binnen enkele seconden, gewoon ziekmakend als je weet hoeveel honderden uren er in die modellen zitten. Vandaar dat er binnen vliegclubs een grote frequentie discipline heerst, en dan nog worden er ook daar fouten gemaakt.

Vandaar dat ik, net zoals Bruno, je verzoek de zendermodule van de 35Mhz te wisselen met één van 40.
En draag het verder uit binnen die vaarwereld dat het getuigd van begrip voor de medehobbyist dat men niet op elkaars frequentiebanden moet gaan zitten. Als vliegende gemeenschap trekken we nl altijd aan het kortste end in deze.

Hallo Richard,

ik zou graag die module willen wisselen, maar helaas is dit nu net die versie zonder module.

Ik zal eens gaan kijken of er niet iemand( liefst een vlieger) is die een 40 Mhz( mag ook een F14 of F16 zijn) wil ruilen tegen mijn F18 met ontvanger, misschien iemand uit het forum

Ben het wel eens dat deze zaak ook in de verenigingen en tijdschriften een onderwerp is dat meer toelichting cq voorlichting nodig heeft.

Maar ook voor de winkeliers ligt hier een belangrijke taak..

André

André.
Ik ben "helaas" een FC28 gebruikert! Dus ik kan je niet helpen. In ieder geval een goede houding dat je er zo over denkt, prima! Als ze er nou zo allemaal over dachten...

Ik denk dat we er wel uit komen, er kijken ook winkeliers op dit forum, misschien strijkt er eentje over zijn goede hart...

Anders zet hem bij tekoop/gevraagd, helaas, een ruilafdeling hebben we niet

Ik heb m'n 35 mHz zender verkocht, en ga voor de zomer nog een 40mHz zender weer terugkopen.
Ik ben toendertijd de discussie begonnen en weet inmiddels zoveel dat ik het toch niet meer verstandig vondt om door te blijven gaan met m'n oude zender.
Maar blijft nog steeds de stelling, altijd met elkaar overleggen op vaarwaters en vliegvelden op welke frequentie men bezig is.
En ondanks dat het verboden is op de 35 mHz te varen is er nog steeds niemand van rijkswege wie mij verteld heeft wat de straf is op het gebruik van een verkeerde frequentie.
Maar goed dat is mijn mening en die mag ik ook hebben.
Groetjes Piet Kuiper.

Ik heb op 2 januari kontakt opgenomen, via de mail, met de betreffende instantie.

hier de inhoud van het mailtje:

Onderwerp: gebruik 35 mhz in modelbouw

Geachte Jarig Tilstra,

als secretaris van een modelbouw club zou ik graag willen weten waar ik de wettelijke regels betreffende het gebruik van de 35 mhz binnen de modelbouw kan vinden.

Er is nogal veel verwarring over het wel of niet mogen gebruiken van deze frequenties bij RC vrachtwagens en boten. In het verleden was het een onderlinge afspraak tussen vliegers en de rest dat deze voor hun zijn, maar het schijnt nu dus wettelijk geregeld te zijn.

Omdat binnen onze vereniging de beperkte 40 mhz freq. bijna allemaal in gebruik zijn zouden onze leden nu duidelijkheid hierover willen hebben.

Om nu alle twijfel hierover weg te kunnen nemen willen we dit dus via de wet controleren.
Mijn vraag is dus waar kan ik deze vinden, of opvragen, en sinds wanneer is deze wet in werking?

Zover wij weten is in ieder geval de vakhandel hier niet van op de hoogte.

Alvast bedankt voor uw reactie,

André Bouwens

Tot op heden, 14 januari, heb ik alleen het bericht gekregen dat de betreffende vraag door gegeven is naar iemand anders.
Als er een antwoord hierover komt dan plaats ik dit wel in het forum.

André

nou dan wacht ik dat antwoord ook maar even af, ben heel erg benieuwd.
groetjes piet kuiper

DreBo zei:
... Tot op heden, 14 januari, heb ik alleen het bericht gekregen dat de betreffende vraag door gegeven is naar iemand anders.
Als er een antwoord hierover komt dan plaats ik dit wel in het forum...
Tilstra zal zo langzamerhand wel knettergek worden van die mailtjes van modelbouwers :). Ik heb hem namelijk ook een mailtje gestuurd, zijn antwoord staat in deze thread. Daarbij staat een verwijzing naar een frequentieoverzicht. Nogmaals, 35MHz was tot een jaar of tien geleden wettelijk gereserveerd voor modelvliegtuigen, dat is afgeschaft. Per november 1999 is die reservering weer ingevoerd. Het is de bedoeling dat de reservering van 35MHz voor modelvliegtuigen binnen de hele EU ingevoerd wordt. Lees deze thread maar eens vanaf het begin, met name mijn posts (in alle bescheidenheid ;)), alles wat je moet weten staat er in.

DreBo zei:
... Omdat binnen onze vereniging de beperkte 40 mhz freq. bijna allemaal in gebruik zijn zouden onze leden nu duidelijkheid hierover willen hebben ...
André, het is voor boten toch niet nodig dat iedereen een eigen unieke frequentie gebruikt, net zo min als bij vliegtuigen? Als we dat zouden doen bij onze vliegclub met 100 leden zouden we snel door de beschikbare 23 beschikbare frequenties binnen de 35MHz frequentieband heen zijn. Gebruiken jullie geen frequentiebord o.i.d.? Bij ons wordt je bij wijze van spreken aan de hoogste boom opgeknoopt als je met frequenties gaat prutsen.

pak zei:
...Maar blijft nog steeds de stelling, altijd met elkaar overleggen op vaarwaters en vliegvelden op welke frequentie men bezig is...
Op modelvliegvelden wordt daarvoor gebruik gemaakt van een frequentiebord met frequentieknijpers. Hoe doen bootverenigingen dat dan?

pak zei:
... En ondanks dat het verboden is op de 35 mHz te varen is er nog steeds niemand van rijkswege wie mij verteld heeft wat de straf is op het gebruik van een verkeerde frequentie.
Piet, ik dacht dat het antwoord ook ergens in deze thread staat, maar aangezien je nu een 40MHz zender hebt, hoef je niet bang te zijn voor een nachtelijke inval door een arrestatieteam ;)

Ron,als het maar agenten zijn van het vrouwelijke geslacht heb ik er geen bezwaar tegen.
groetjes piet kuiper

Hallo Ron,

ik heb de thread helemaal van het begin gelezen maar ik kan nergens een wettelijke bepaling, let wel ik bedoel hier een wet, waarin vaststaat dat de 35 Mhz uitsluitend voor de vliegtuigen is.

In een eerder bericht werd dus ook een link naar de site met regels gegeven. Doch ook hier werd alleen het complete gebied aangeven.

Dus denk ik dat het verhelderend kan werken als wij als modelbouwers, en zeker verenigingen cq bestuur, een stukje wet hebben waarin alles duidelijk omschreven word. Want als bestuur ben je tenslotte verantwoordelijk, en dat wil ik best zijn maar dan moet ik wel een duidelijke regelgeving hebben en die ook makkelijk kan vinden cq opvragen. Verder vind ik dat je als wetgever toch enige duidelijkheid maakt door bij een wijziging van de wet, de betrokkene in te lichten. Dit zou zulke problemen als nu dus kunnen voorkomen.
Voor mij is het dus niet meer als normaal dat eigenlijk alle besturen van modelbouw verenigingen Dhr Tilstra zoveel mogelijk vragen om duidelijkheid in deze zaak. Daarmee word hun misschien ook duidelijk dat ze wel degelijk een taak in de voorlichting hebben, want nogmaals dat heeft gefaald.

Wat het gebruik van een frequentie bord betreft kan ik het volgende zeggen.
Bij ons aan het vaarwater hebben wij helaas geen clubgebouw of iets dergelijks, en dus zal het bestuur steeds een bord moeten meenemen.
Dit hoeft geen probleem te zijn, ware het niet dat het bestuur niet iedere vaardag aanwezig kan zijn. Dan wordt het dus onderling geregeld.
Omdat wij met veertig leden zijn, niet ieder lid vaart, zou het dus mogelijk moeten zijn om ieder lid een vaste frequentie toe te wijzen.

In de praktijk blijkt dit toch redelijk moeilijk te regelen, nieuwe leden hebben al een eigen frequentie en wij verplichten niemand om een nieuwe frequentie te kopen. Wij als schippers hebben het geluk dat de schade door een "foute" frequentie meestal wel meevalt en dus is die noodzaak dus ook niet zo dringend als bij de vliegers.

Als iedereen in de vereniging een eigen frequentie zou hebben is het gebruik van het frequentiebord overbodig en voorkom je dus ook storingen. Verder varen onze modellen, in tegenstelling van de vliegtuigen, rustig enkele uren aan 1 stuk. Wij mogen helaas geen haventje aanleggen in ons vaarwater dus het is een redelijk hoop werk om een model uit het water te halen als je moet stoppen met varen. Het vastleggen aan de kant heeft in het verleden toch schade tot gevolg gehad, dus dat wordt liever niet gedaan.

Verder mogen wij maar drie uur per week gebruik maken van het vaarwater, dus wil iedereen die komt varen ook zoveel mogelijk gebruik maken van het water.

Ik kan het dus best begrijpen als er mensen zijn die naar de 35 Mhz gaan als er in een wijde omtrek, ± 20 km, geen modelvliegveld te bekennen is, om zo hun hobby te kunnen uit oefenen.

Als nu dus daar een duidelijke, zichtbare wetgeving in is kun je daar als vereniging ook tegen optreden.

met vriendelijke groet,

ANdré

Andre,

Er bestaat inderdaat geen wet waarin staat dat de 35MHz alleen voor de vliegende modellen is. Zo gedetaillerd is de wet niet!!!!
Dergelijke regels worden via een Algemene Maatregel van Bestuur geregeld. Dergelijke regels worden in de staatscourant gepubliceerd en hebben dezelfde status als een wettelijke regel!
Deze A.M.v.B is in 1999 in de staatscourant gepubliceerd en geld dus als wet!!!!!!
Kijk ook eens op http://www.d-d-s.nl/rdr1.htm daar is de officiele lijst met alle frequenties te vinden. Als je bij de frequenties tussen de 34,995MHz en 35,225MHzkijkt dan vindt je onder het kopje referentie norm een klein info icoontje. Als je daar met de cursor op gaat staan verschijnt de tekst "Alleen voor besturing van vliegende modellen" bij de cursor.

Toch zou ik iets bedenken om een soort frequentie beveiliging bij jullie te maken. As iedereen voor zichzelf een bordje met zijn/haar naam en het kanaal erop maakt dan kan je dat op een centrale plaats ophangen of neerleggen zodat iedreen kan zien dat een kanaal in gebruik is en door wie, simpel en doeltreffend.

Succes,
Ernst Grundmann.

Back