360° servo voor welk doel?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pompebled, 20 nov 2023.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ik heb een paar servo's besteld en ontvangen; de MG995 360°.
    https://nl.aliexpress.com/item/1005...t_main.46.628a79d2yUNJxO&gatewayAdapt=glo2nld
    Wat de documentatie niet verteld, is dat het geen 'reguliere' servo betreft, maar eentje die stilstaat met de knuppel neutraal en proportioneel versneld naarmate de uitslag groter wordt.
    En blijft doorlopen op die snelheid tot je de knuppel (of draaiknop/schakelaar) weer neutraal zet...

Als gewone servo dus onbruikbaar.
    Ik zit me suf te prakkiseren waar ik zoiets voor kan gebruiken, maar anders dan een in snelheid en draairichting verstelbare radar, of twee stuks in een raderboot, die elk een rad aandrijven (als ze zo'n permanente last aankunnen), schiet me niks te binnen.

Ideeën?

Groeten, Jan.

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De documentatie vermeldt het niet, de aantekening "360 graden" is afdoende. Dat is wat 360 graden servo's doen.

Dat soort servo's worden vaak gebruikt voor zeilwinches, of onder geschutstorens van schaalmodellen o.i.d. en ik gebruik er eentje (maar dan zelf "omgebouwd" tot 360 graden) als aandrijving voor de voedingspomp voor mijn stoomketeltje.

Het zou me helemaal niks verbazen als gewoon het aandrijfstiftje van de potmeter verwijderd is, en als je dat kan herstellen, functioneert het ding gewoon weer als normale servo. Mogelijk is de potmeter vervangen door vaste weerstanden, maar dat is, zeker voor DIE prijs, niet gebruikelijk.

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Dat zijn dan gewoon motoren, kan je gebruiken voor de aandrijving van ieds zoals kleine robots.

Zie het als een motor met ingebouwde ESC

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    In principe wel, ja...

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ik zal er eens eentje open schroeven en kijken of er iets aan de potmeter aandrijving te doen is.

Groeten, Jan.

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Mijn sterke vermoeden is dat er geen potmeter in zal zitten. Voor een dergelijke servo is dat niet nodig en zelfs lastig. Misschien dat er wel een "dummy potmeter" in om de uitgaande as op z'n plek te houden.

Rick NL vindt dit leuk.
  7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De servo die bij mijn Regner voedingwaterpompje zat, was een 360 graden servo, en daar zat nog gewoon een potmeter in, het koppelstukje was verwijderd.
    Het was een sterk vergelijkbare servo als wat Jan postte.

Ik kan me voor die aanschafprijs (en vooral het verschil in prijs met een gewone servo) niet voorstellen dat Regner standaard servo's koopt en de manuren spendeert om ze om te bouwen.
    Dus ik denk dat die er nog wel in zit, eigenlijk...

Maar dat gaan we vanzelf horen zodra Jan de zijne opengemaakt heeft... :D

8. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Daar zal je best gelijk in kunnen hebben. Mijn gedachte was dat dit een speciaal door de fabrikant gemaakte en ontwikkelde servo is. Daar zal die potmeter waarschijnlijk niet in zitten. Hij is niet nodig en minder onderdelen is minder kosten. Maar we zullen het echt weten als die servo open wordt gemaakt.
    Pas op he, niet slopen maar netjes open maken. :D

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Zelfs dat niet; de aansturing print zit rechtstreeks aan de motor, de soldeer eilandjes voor de pootjes van een potmeter zijn leeg, geen potmeter...

Groeten, Jan.

10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ter vergelijking de servo, die eergisteren de geest gaf als roer servo in mijn Voyager zeilboot, een 'echte' Tower Pro MG996R, open geschroefd en daar zit uiteraard wél een potmeter in en op de 360° zit dezelfde uitsparing om de potmeter in te klikken.

Ik ga dus kijken of de potmeter uit de MG996R in de potmeterloze 360° een bruikbare servo oplevert.

Tot mijn verbazing lagen de beide IC's los in de behuizing, die is dus heet geweest, iets dat je ook kunt ruiken.

To be continued.

Groeten, Jan.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat verbaast me eigenlijk een beetje, in verband met de prijs van jouw servo's en het feit dat Regner dan blijkbaar gewone servo's inkoopt en die handmatig modificeert. Het is dat laatste waar ik het economisch nut niet van inzie, vandaar dat ik verwacht had dat ze dat dan ook niet zouden doen, en dus 360 graden servo's een ongebruikte potmeter zouden hebben.

12. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Regner zal geen gewone servo's kopen en daar de potmeter uithalen. Ze bestellen gewoon de servo bij de fabrikant zoals ze hem willen hebben. Er moet ook andere elektronica in. Waarschijnlijk zal hetzelfde IC wel gebruikt worden maar andere weerstanden en condensatoren om de zaak te laten werken zoals beschreven. Het is veel goedkoper om die servo's zo bij de fabrikant, in China of zo, te bestellen dan om zelf te gaan sleutelen.

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Toen werd het gecompliceerd...
    De defecte MG996R heb ik de potmeter heb uitgehaald en los gesoldeerd van de besturingeprint waar de IC's vanaf gesmolten waren.

Helaas zit er een kunststof asje op die potmeter die in het tandwiel deel steekt.
    Deze optie is er niet bij de 360° servo, daar steekt een metalen asje van 1 mm in de ruimte waar de motor en besturingsprint zitten, dat past dus niet.

Bij wijze van experiment de servo aan de besturingsprint van de 360° servo gesoldeerd en deze aan de motor van de MG996R.
    Daar ik niet weet, a) of het werkt en b) hoe de draden van de potmeter op de print moeten, is de eerste test negatief, dus ik moet de draden omwisselen tot het werkt, of ik tot de conclusie kom dat deze Frankenstein constructie niet gaat werken.

Groeten, Jan.

14. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
  15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Yes but, no but, yes but... Ik wil precies de andere kant uit: van 360° naar standaard 90°.

Ik zal het filmpje eens bekijken, wellicht kan ik er uit opmaken hoe de potmeter gesoldeerd moet worden.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina