3600 mA batterij laden met Robbe Reflex charger LCD (1-8147)

Voor het laden van zender en ontvangerbatterij gebruik ik reeds een aantal jaren een Robbe Reflex charger LCD (1-8147) zonder problemen.
Nu heb ik twee batterijen van 3600 mA gekocht voor een rotostarter. Op mijn lader moet ik het aantal cellen en de capaciteit van de batterijen instellen. Ik kan dus kiezen voor 6 Cellen 7.2V maar de maximum capaciteit die ik kan kiezen is 2000 mA. Kan ik deze batterijen dan nog laden met deze lader? Krijg ik ze vol als ik de stand 2000 mA kies?

Je kunt de accu met deze lader opladen maar het duurt alleen langer. Nu kan het zijn dat je lader een beveiliging ingebouwd heeft die de lader afschakeld als het laden te lang duurt. Dat is om te voorkomen dat de accu beschadigd raakt door overladen. Het zou dus kunnen gebeuren dat die tijdbeveiliging de lader afschakeld voordat de accu helemaal vol is. Dat geeft op zich niets maar je gebruikt dan niet de volledige capaciteid. Als dat gebeurt dan kan je de accu gewoon nog een keer aan de lader hangen en het laadproces opnieuw starten. Omdat de accu al bijna vol is zal de lader het laatste restje er nog in stoppen en dan op de normale manier afslaan, niets aan de hand.

Er is inderdaad ook een tijdsveiligheid aanwezig waarbij de lader overgaat van het normale laden (600 mA) naar het onderhoudsladen. De batterij zal dus niet volledig geladen worden bij de eerste laadbeurt.
Wat ik me ook afvraag is het volgende: ik moet de capaciteit van mijn te laden batterij instellen en dit is maximum 2000 mAh. Waarschijnljk zal dit voor het afslagdetectie systeem zijn. Wat zal de lader dan doen bij het laden van een 3600 batterij? Altijd stoppen en overgaan naar onderhoudsladen wanneer er 2000 ingeladen is? (Dan geraakt ze nooit vol)

hoi

ik heb ook deze lader en ik laad ook 3000mah nic-cad zonder problemen,hij laad mooi naar ongeveer
3350mah.geen probleem,echter wel als je ze eerste keer laad kijken tot hoever hij ze laat eenmaal goed kun je ze gewoon laden zonder problemen.je moet wel de schakelaar op 2000ma zetten

gr ron

De lader stopt niet als er 2000mAh in is geladen. De lader stopt als de accu vol is OF als de veiligheids timer verlopen is. Lees DIT stukje maar eens dan snap je waarschijnlijk ook wel waarom dat zo is. De schakelaar die je op 2000mAh kan zetten is alleen om de laadstroom in te stellen en waarschijnlijk ook om de maximale tijd in te stellen. Dus zoals al gezegd gewoon de accu ermee opladen en als hij te vroeg stopt omdat de timer hem uitschakeld gewoon de accu nogmaals opladen. Als de accu vol is zal de lader dat detecteren en stoppen met laden.

Back