38x NiMH (6-cells) accu's balanceren

Ik moet eenmalig 38 NiMH accu's balanceren. Drie maal ontladen en opladen zou genoeg moeten zijn. Echter gezien de capaciteit van deze dingen zou dit proces anderhalve dag per accu in beslag gaan nemen. Om het proces te versnellen zou ik graag meerdere batterijen tegelijk op willen laden. Hiervoor heb ik echter extra laders/balancers nodig.

Wie wil mij hierbij helpen? Ik zou graag (wellicht tegen een kleine vergoeding) een aantal laders/balancers willen lenen.

De accu's komen uit mijn Toyota Prius. Het zijn allemaal identieke NiMH accu's, 7.2V, 6.5Ah, met 6 cellen. Het probleem met de auto was dat 1 batterij een veel lager voltage had dan de anderen (waarschijnlijk een defecte cel). Deze slechte batterij hebben we inmiddels vervangen door een nieuwe. Om ervoor te zorgen dat alle accu's weer in serie geschakeld kunnen worden moeten we er eerst voor zorgen dat de capaciteiten overeen komen. Ik woon zelf in Eindhoven maar het project wordt in Almere uitgevoerd.

De totale accu ziet er ongeveer zo uit:
http://i958.photobucket.com/albums/ae70/tedb3/PICT1454.jpg

Ni-MH cellen worden voor zover mij bekend nooit gebalanceerd. Met in de modelbouw gebruikte balancers gaat dit niet. Die zijn geschikt voor Li-Po of Li-Fe cellen en die hebben een veel hogere celspanning dan een Ni-MH cel.

Als je alle cellen inderdaad een keer cycled (vol, leeg, vol) dan zou je ze in serie moeten kunnen zetten. Dus gewoon met een goede NiMh lader alle cellen af gaan.... duurt idd wel even.

Een balancer zoals bij lipo's gebruikelijk is idd niet mogelijk die gaat uit van een max spanning van 4.2 volt en is vaak gekoppeld aan de lader zijn Lipo programma

Balanceren is misschien niet het juiste woord. De accu's bevatten 6 cellen met een mogelijk ongelijke lading. Door de accu herhaaldelijk heel lichtjes te overladen zouden de cellen langzaamaan weer gelijk worden.

Ik volg trouwens instructies op van deze website:
Gen II Prius Individual Battery Module Replacement | Page 2 | PriusChat

Daar raden ze de volgende laders aan:
- 2x Hitec X4 Multi battery chargers example
- 2x Thunder T6 Multi-liPo Battery chargers
- 8x supermate DC6 DC multi-function balance chargers
Deze zijn allemaal wat moeilijk te verkrijgen. Maar het gaat dus om dit soort type apparaten. Het gaat er met name om dat ze heel instelbaar zijn.

Quote: "Settings:
Charge at 5 amps up to 7250mAhr
Discharge at .7 aMhr down to 6 volts
DSCH<CHG for 3 cycles.
Other settings: I set the timer limit to 720 minute cut off. I also set the cool down period to 5 minutes."

Een pakket met 6 Ni-MH cellen laden met 5 ampère daar heeft zelfs de goedkoopste 50 watt lader geen enkele moeite mee.

Ontladen met 0.7 aMhr (mAh?) begrijp ik niet. Ontladen met een capaciteit gaat niet. Moet dit 0,7 ampère zijn?

Uit je vragen begrijp ik dat je elektrotechnische kennis niet heel erg groot is. Wees daarom voorzichtig. Een dergelijk accupakket is geen kinderspeelgoed en als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis. Het pakket kan in hele korte tijd een enorm vermogen afgeven. Dat leidt dan gegarandeerd tot letsel. Adviseer je dringend hulp te zoeken bij een deskundige.

Je vraag heeft ook niets met modelbouw te maken. De kans dat een moderator dit item sluit is dan ook erg groot...

Aanvulling: In de link in bovenstaand bericht staat inderdaad ontladen met 0.7 aMhr (mAh??). Dat betekent dat de schrijver van dit artikel niet weet waar hij mee bezig is. Weet blijkbaar niet het verschil tussen capaciteit en stroomsterkte. Het zonder achtergrondkennis volgen van een dergelijke handleiding kan ernstige gevolgen hebben. Wie weet welke fouten er nog meer in staan. Nogmaals het welgemeende advies hulp te zoeken bij een deskundige. Zo'n accu is een potentiële brandbom!

Laatst bewerkt:
Excuses dat ik een typefout van iemand anders heb gequote. Ik ben volgens mij heel duidelijk geweest in mijn vraag en antwoorden. De goedkoopste 50 watt lader kan helaas niet gebruikt worden voor het geautomatiseerd cyclen van de batterijen. Ik weet wat ik nodig heb en heb genoeg gezond verstand om dit project veilig af te maken. Het hele accupakket is momenteel "onschadelijk" gemaakt door iemand met verstand van hoge voltage gelijkstroomsystemen. Het enige verschil met accu's die jullie voor modelbouw gebruiken is dat dit er heel veel meer zijn.

Dit forum gaat over accu en laad techniek. Mijn vraag is of hier iemand aanwezig is die mogelijk zijn lader aan mij wilt uitlenen. Ik begrijp dat je bedenkingen hebt over mijn kennis en kunnen. Dat is logisch en ik vind het zeker fijn dat mensen mee willen denken over hoe ik dit veilig kan doen. Maar uiteindelijk gaat het erover of je vertrouwen hebt in een vreemde persoon om je apparatuur aan uit te lenen.

Deze lijkt inderdaad geschikt te zijn. De temperatuursensor is met name een welkome toevoeging. En volgens de handleiding kan hij wel meerdere keren cycli achter elkaar.

Wat ik me wel afvraag is of de laadstroom continue 5A is. Ik zou verwachten dat deze afneemt naar mate de eindcapaciteit bereikt wordt. Ik kan hier echter niets over vinden in de handleiding.

Ik durf het wel aan om 1 accu te proberen te cyclen hiermee. Natuurlijk eerst met een veel lagere laadstroom. Maar daarna zijn er nog steeds 37 anderen die ook moeten (38* anderhalve dag = niet fijn). 8 van deze zou dan weer acceptabeler zijn maar dat is de prijs dan weer niet.

Bedenk dat "gezond verstand" geen kennis van zaken kan vervangen. Als mijn blindedarm ontstoken is, laat ik die er uithalen door een arts die zijn vak kent. Niet door iemand met gezond verstand, maar zonder kennis op dit gebied.

Inderdaad, de lader heeft een cycle programma.

Laadstroom neemt af naarmate het laadproces vordert. Dat is normaal. Veel informatie over het Ni-MH accu's vind je hier: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Voorzichtigheid is goed, maar in de tijd dat volop Ni-Cd cellen werden gebruikt, laadde ik 1800 mAh cellen met 5 ampère.

Een Ni-MH cel met een capaciteit van 6500 mAh laden met 5 ampère is al behoorlijk voorzichtig. Bedenk dat een te lage laadstroom niet goed is. De lader kan dan niet vaststellen of de cellen vol zijn en zal blijven laden.

Laden met 5 ampère zal ongeveer 1,5 uur duren. Ontladen met 1 ampère ongeveer 7 uur.

De meeste tijd kost het ontlaadproces middels de lader. Je kan ook voor een efficiëntere methode kiezen. Laden met de lader en ontladen via een belasting, b.v. een lamp. Dan moet je alleen handmatig de spanning in de gaten houden om diepontlading te voorkomen, maar het gaat wel veel sneller. In 8 uur kan je 5 pakketten laden. Met 5 of 6 lampen kan je 5-6 pakketten ontladen. Elk pakket een eigen lamp. Dan kom je in een continue proces.

Laatst bewerkt door een moderator:
die hype lader lijkt een imax b6 variant en de imax b6 kan wel degelijk cyclus laden. tot max 5 dacht ik.

Deze http://www.hype-rc.de/shop_image/attachment/ccce6c3f7e1d6ee2e58e6f995ac8f50d.pdf lader kost iets van 33 euro. Kan laden en ontladen. Kan dat alleen niet achter elkaar in een cyclus. Als het laden is afgesloten zal je zelf het ontlaadprogramma moeten starten.

Je hebt alleen nog een netvoeding van 12 volt (geen acculader) of een 12 volt autoaccu nodig.

De Turnigy versie heb je voor nog geen 20 euro.....

En die 4-voudige wordt onder vele namen verkocht:
GT X6 4 VOUDIGE NIMH / LIPO LADER
(met zelfs een ingebouwde voeding)

Back