3900 motor

Hallo allemaal,

Als je een foam vliegtuig hebt en er een 3900 kv motor in doet zou het vliegtuig dan kapot gaan door het aantal toeren?? (inrunner)

(volgens mij niet)

Graag een reactie!
Bij voorbaat dank.

Dat hangt van meerdere factoren af:

Hoeveel volt is de accu die je gaat gebruiken?
Welke propellor?
Wat voor vliegtuig komt de motor in? (schaal, zwever, stunt etc)

Groetjes,

Andries

Hallo robertboxhoorn.

Ja, ik weet het probleem is dat ik het al gekocht heb@!!!!!
jammer genoeg, maar ik heb toen al aan mensen gevraagd of het goed was en die zeiden van ja!! Vandaag ging ik naar quartel om een spinner te halen en daar zeiden ze dat het (gevaarlijk!!!!) was om zo'n motor er in te zetten.
is dat echt zo (ik heb filmpjes gezien die ook zo'n motor hadden)

bij voorbaat dank

waarom koop je niet gewoon een bixler (ofzo) met motor of nog beter de multiplex easy star 2?
Een bixler is een prima keuze het vliegt net zo goed als een EZ* en ziet er mooier uit (afwerking)
een 3900KV motor kan prima met een 6x4 prop alhoewel ik iets kleiner zou nemen. De motor moet dan de ampères wel aan kunnen. Ook moet je regelaar groot genoeg zijn.
Het kan dan alleen als je een 1S accu gebruikt met een voltagebooster voor de ontvangerspanning.

Vandaag ging ik naar quartel om een spinner te halen en daar zeiden ze dat het (gevaarlijk!!!!) was om zo'n motor er in te zetten

alle motoren met propeller zijn gevaarlijk en moet je met respect behandelen. gebruik de 3900KV nooit op 2S of 3S als je niet weet wat je doet.

RCtechnics

ik zou er een 2s accu in zetten en deze prop gebruiken

het is een hoog rpm maar 1s daar zijn eigenlijk geen regelaars van te koop die die amperages halen

ff een paar tip's:

kijk of je zender een schakelaar heeft waar je het gas pas mee aan kan zetten als je die schakelaar overhaald (throttle cut)

blijf altijd weg met je handen bij de prop (logisch)

vlieg nooit met een beschadigde prop ook al is het een heel klein stukje van de tip die weg is met die rpm dan heeft dat zeer grote gevolgen denk maar dat de motor losbreekt van de trillingen of dat er een blad af breekt en in je oog of nek of wat dan ook komt dan is het einde oefening

als je bezig gaat met je motor doe het dan samen zoodat als het gas per ongeluk toch aan gaat dat iemand je model vast heeft.

zet de timing op je regelaar op low. dat moet bij de meeste inrunners

Laatst bewerkt:
Lijkt me geen strak plan robert..

Product: APC Sport Prop 6.0 x 3.0
Code: LP-SP-060030
€ 2,06

Klik voor vergroting
QUALITY PROPS THAT ARE COMPETITION PROVEN

APC model airplane propellers are the most carefully and accurately molded in the USA. The blade shapes are rated as the most efficient and silent manufactured for model airplane use.

APC Suggested RPM Limits

Glow Engine and Speed 400 Electric Props
Maximum RPM=190,000/prop diameter (inches)
(For example, a 10x6 glow engine prop should be limited to 19,000 RPM)

190.000/6=31666rpm
4900x7.4= 36260 rpm

Oke je mag er wat rpm af trekken door verliezen maar je zit wel aan de uiterste max van die prop. Ik denk te veel risico

18183 rpm zegt de scorpion calculator vanuit daar heb ik het berekend.

efficiëntie is ook zeer laag maar 68.6%

en aanduiken geeft niet echt heel veel extra snelheid met een bixler ;-)

voor kisten als dit is een prop met grotere diameter en lagere spoed beter om dat je je prop anders kan overtrekken waardoor de efficentie geheel weg is en je dus alleen lucht zit te malen in plaats van verplaatsen

verder kun je kijken naar racing props maar die moet je denk ik apart gaan bestellen.....

is het niet een plan om gewoon een goede motor te bestellen en later deze motor te gebruiken in een funjet ofzo voor een bixler is dit echt niet geschikt :-(

Hallo robertboxhoorn en Luppie,

Heel veel dank voor deze adviezen, ik ben zelf naar de vliegclub bij mij in de buurt gegaan en die zeiden precies hetzelfde, dus het beste was een nieuwe motor aan te schaffen en het daarmee gaan proberen. De oude motor kon ik nog in bijv. een funjet
zetten.

Heel veel dank voor de adviezen, ik ga het nu proberen met een andere motor.!!

Back