3D/Aerobatics kist(je)

De Yak heb ik besteld bij Lipoly.de, maar is ook te verkrijgen bij Voltmaster.de en KD-modelltechnik...

De wielen zijn inderdaad bij koud weer heel breekbaar en kan je best vervangen maar het landingstel zelf is meer dan stevig genoeg! En mooi gelakt en al...
Er is een topic gestart over de Yak op dit forum waar je wat meer uitleg kan vinden.... (2 topics om juist te zijn) :)

@ The Stoffel,

de HS-81 servo's zijn inderdaad ietwat te groot voor de servo openingen in de Katana. Om de HS-81 erin te plaatsen moet er een klein stukje (met de dremel) uit de servo opening worden gehaald. Silvestri gebruikt zelf digitale graupner servo's (ongeveer 40 euro ps).

Ik heb voor de HS-81 gekozen omdat deze 2.6kg trekt (op 4,8v) en een steltijd van 0.11sec heeft. De HS-65 is (afgaande op de gegevens, maar wat zijn die waard :wink: ) iets ongunstiger: 1.6kg (op 4,8v) en een steltijd van 0.16sec. Bovendien is de HS-65 ongeveer 8 euro ps duurder :roll: .

HS - 81mg:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?manufacturers_id=96&products_id=34552

HS - 65mg:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?manufacturers_id=96&products_id=61776

PascalvO zei:
Ikzelf zit ook al een hele tijd te kijken naar een Katana S30 E.
mdegans, hoe erg windgevoelig is de S30? Ik had hem vooral in gedachte voor als het voor de shockflyer te hard waait. (windkracht 3 a windkracht 4 zeg maar).

Ze komen binnenkort ook met een grotere 50 size variant, maar net als de yak van mdegans is de aandrijving een veel grotere investering. :(

spring-summer-2007.jpg

Tja, het is een lichte kist met een fors vleugelopervlak..... Windkrachtervaringen zijn zeer persoonlijk, 3 heb ik regelmatig gevlogen, bij 4 stop ik met de Katana.
In de lucht wordt de katana dan echt wel flink opzij geblazen en bij landen moet je goed uitkijken.
De kist is voornamelijk lucht met veel folie :D dus veel klappen kan ie niet hebben.

Ik vlieg met HS85MG op rudder en hoogte en waypoint W-150 op de rolroeren.

De katana heb ik bij een duitse ebay verkoper vandaan (setprijs motor en regelaas rond de 300,-), de grote hyperion YAK54e bij Hollein.
Hollein had met de kerst een actie van 10% korting op Hyperion spullen dus kwam die YAK op 169,-

Het is inderdaad opvallend dat er weinig over gesproken wordt, maar dit soort electro modellen haal je voornamelijk uit het buitenland. Wellicht dat dat de reden is, je moet ze via internet shoppen..

Iedereen veel plezier met welke kist het ook wordt/is. Het is prachtig spul!!

Menno

Cpt. Ed zei:
@ The Stoffel,

de HS-81 servo's zijn inderdaad ietwat te groot voor de servo openingen in de Katana. Om de HS-81 erin te plaatsen moet er een klein stukje (met de dremel) uit de servo opening worden gehaald. Silvestri gebruikt zelf digitale graupner servo's (ongeveer 40 euro ps).

Ik heb voor de HS-81 gekozen omdat deze 2.6kg trekt (op 4,8v) en een steltijd van 0.11sec heeft. De HS-65 is (afgaande op de gegevens, maar wat zijn die waard :wink: ) iets ongunstiger: 1.6kg (op 4,8v) en een steltijd van 0.16sec. Bovendien is de HS-65 ongeveer 8 euro ps duurder :roll: .

HS - 81mg:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?manufacturers_id=96&products_id=34552

HS - 65mg:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?manufacturers_id=96&products_id=61776

Hitec site zegt toch anders :P
http://www.hitecrcd.com/homepage/product_fs.htm

En dan even links Hs 65 hb aan klikke

Er zijn verschillende type hs-65 en ook verscheidene hs-81's. Met metal gears of carbon gears etc. Bij de meeste Duitse shops vind ik inderdaad de prijzen zoals hierboven beschreven.

Heb wat leeswerk gedaan op rcgroups e.d. rondom de Katana en de Yak.
In een review van de S30 staat dat je redelijk wat moet mixen om een strakke meskant te vliegen.
Is dat herkenbaar voor de gebruikers hier?

Ik vlieg met die extra vna new power met een 7.5 cc op ... goed kistje maar electro zal hij toch 5s nodig hebben vrees ik

@ Airbus,

zoals ik al zei 'voor wat de gegevens waard zijn :wink: '

Toch zie ik op de Hitec site dezelfde gegevens voor de HS 65 MG en HS 81 MG (Metal Gear) :o :?: . Oftewel, respectievelijk 1,8 kg en 2,6 kg trekkracht op 4,8V. Awol heeft idd gelijk dat er van deze servo's verschillende typen zijn.

Awol zei:
Heb wat leeswerk gedaan op rcgroups e.d. rondom de Katana en de Yak.
In een review van de S30 staat dat je redelijk wat moet mixen om een strakke meskant te vliegen.
Is dat herkenbaar voor de gebruikers hier?

Ik heb ook wel wat research gedaan naar de s30 (omdat ik het een pracht kist vind en een clubgenoot hem wil halen) wat ik las was dat een rudder hogteroer-mix van zoon 5% nodig was (dat is niet veel) verder niks, wat ik wel las was dat iemand die hem nogal zwaar had gemaakt en ook aileron-rudder mix moest gebruiken.
hangt ook allemaal van je zwaartepunt af (niet alleen die die op "1/3" van je korde licht)

De funtana's van h-9 hebben meer rudder hoogteroer nodig, (de s90 van een clubgenoot weet ik ff het percentage niet meer van maar het was iig meer dan 5% ).

Ok, 5% valt wel mee dus. Ik heb tot nu toe nog nooit gebruik (hoeven) maken van mixers. Dus ik vroeg het me af.
Wil echt bezig gaan met het aerobatics/3D gebeuren maar vind het verdomd lastig om nu de goede kist te kiezen.
Men is op verschillende fora gewoon erg enthousiast over de Yak 54 en de Katana. Vind het beide erg mooie kisten en kan uit de postings en ervaringen hier en op andere fora niet echt duidelijke karakterverschillen halen. Vraag me af of één van beide 'makkelijker' te vliegen is voor een beginnende 3d vlieger??

Anders moet ik ze maar allebei bestellen :evil:

Tja, Moeilijk te zeggen. Wie heeft de 2 kisten? 8)
We zijn momenteel met 3 personen in de lokale club die de Yak gevlogen hebben. En allemaal zijn ze het erover eens dat het een enorm braaf toestel is waar je het volledig 3D programma op kan leren vliegen...
Het zal in ieder geval geen miskoop zijn! Maar dat is bij de Katana zonder twijfel ook het geval.
Ah ja, en de Yak vraagt ook wat elevator/rudder mix voor de meskant. Al is het maar een klein beetje. Ik mix momenteel nog met de duimen dus kan er geen getal op kleven maar ik denk dat het ook in de buurt van de 5% zal zitten...

Weet er iemand wat het gewicht van de Hs-81's metal gear en carbon gear is?
En verkiezen jullie de metal of de carbon? Heb op verschillende forums gelezen dat de carbon's wel eens durven haperen.
Op de Yak staan bij mij de carbon's op de rollen en metal's op de rest... Geen problemen tot nu toe. (Heb het dan wel over de Hs-65)

ikke..
beantwoorden mails zonder problemen, en de dag na dat ze mijn betaling ontvangen hadden om 12u smiddags mn pakketje aan huis, goede shop dus...

Back