3D dream van MH airpromotions

• Topicstarter Topicstarter jetpower
  • Startdatum Startdatum
J

jetpower

Guest
wat vinden jullie van de3D dream met YELLOW-bl borstelloze motor van MH airpromotions zit er namelijk over te denken om hem te kopen voor het indoor 3D vliegen .

www.yellow-bl.de

Ik heb deze combo zien vliegen in Sinsheim. Maakte een zeer slechte indruk op mij en de aanwezige Duitse indoor vliegers. Het motortje maakt een krijsende herrie en vertoont na enkele minuten enorme speling in het tandwielkastje. Door het slechte rendement kun je maar een paar minuten vliegen en dan moet de motor weer lang afkoelen. Een paar exemplaren van de aandrijving zijn uitgedeeld aan de bekende indoor vliegers als promotie, maar geen enkele van deze aandrijvingen overleefde het eerste draai uur....

Het modelletje is duidelijk niet geschikt om mooi strak te vliegen, wendbaar is het wel.

Naar mijn mening zijn er tegenwoordig veel betere en goedkopere indoor modellen te koop voor het indoor aerobatic gebeuren.

hmm dat sucks ja, ik had er mijn oog ook al op laten vallen maar dat is nu dus ook even van de baan.
jetpower, misschien die nieuwe typhoons van rob bulk (rbckits) iets ?

2 typen Typhoon:

Micro 15: Te zwaar voor normaal indoor gebruik.
Micro 6: draait veel te veel toeren om bij normale spanning en stroom een slowfly prop voor indoor aerobatics te kunnen gebruiken.

Een Micro 6 met vertraging zou nog kunnen, maar de grote kracht van een buitenloper is meestal dat ze geen vertraging nodig hebben zodat het lagere rendement van dit soort motoren door het wegvallen van vertragings verliezen enigszins gecompenseerd wordt.

Als ze daar goed wakker zijn realiseren ze zich misschien dat er best wel veel vraag is naar een indoor versie van de Typhoon Micro 6 met wat meer windingen zodat je op 3 Lipo's in serie een 10x4,7 met 7A 5500 rpm kunt draaien. Ik ben benieuwd!!

bert, zou de typhoon dan iets zijn voor op een micro heli ofzo ? dit is tenslotte ook vertraagd (picollo, hornet oid) op 3 lipos ?

eventueel dit modelletje
afb358.jpg

die ben ik nu aan het bouwen Jetpower :)
moet zondag af zijn, voor in Alphen. Ben benieuwd :P

(natuurlijk maar ik wel een mooie 'volle' romp, en niet zo'n 2D plank)

@Gerard over Typhoon micro 6 in mini heli:

Op zich moet dat wel kunnen. Praktisch probleem is wel de dikkere as van deze motor waar de 2mm pinions voor deze heli's niet op passen.

Het grote voordeel van een buitenloper, zoals deze, komt ook in zo'n heli niet tot z'n recht. Je hebt nog steeds een tandwiel overbrenging nodig om het motor toerental aan de hoofdrotoras te koppelen. Het wat slechtere rendement van elke buitenloper wordt in dat geval dus niet gecompenseerd door het kunnen laten vervallen van een vertragings unit met z'n eigen verliezen.

In Duitsland vliegen wat prototypen van electroheli's rond die daadwerkellijk ALLE tandwielen hebben weten te omzeilen door de spoelen van de motor direkt op de hoofdrotoras te laten aandrijven. De magneten van de motor bevinden zich dan in een clutch bell die rechtstreeks aan de hoofdrotoras gekoppeld is en om de spoelen heen draait.

De staart rotor wordt door een aparte motor ook zonder vertraging aangedreven. De spoed van de staartrotor is wel verstelbaar om een snelle yaw reactie te kunnen garanderen.

De enige overgebleven tandwielen zitten in de servo's die dan ook het meeste lawaai veroorzaken bij het vliegen.

Back