3D flatform EPO

Super 3D flatform EPO R/C Plane w/ ESC and Brushless Motor

Heeft iemand ervaring met dit kistje? Ik vlieg al aantal jaar, maar nog nooit met deze kistjes. Ik zoek een leuk kistje voor op grasveld bij ons in de buurt. Is dit met weinig wind goed te doen? Ook met de setup die eronder staat?

Mijn oog viel op deze ivm het vlieggewicht ca 215 gram. Ik denk dat de 125 grams niet geschikt is voor buiten, en de ca 400 grams kisten iets te snel gaan voor op het grasveldje.

Iemand ervaring mee?

Vanaf 200 a 250 gram is aanvaardbaar voor buiten. Dan kan je ook nog met wat heel lichte wind aangenaam vliegen. Onder 200 gr is enkel nog aangenaam vliegen bij windstil of indoor.

Hou er rekening mee dat de vleugelbelasting bepaalt hoe snel een vliegtuig horizontaal MOET gevlogen worden om het in de lucht te houden. Hoe hoger die vleugelbelasting (=totaalgewicht/vleugeloppervlak) hoe sneller je kistje moet vliegen, anders ’valt ie uit de lucht’.

Een toestelletje met een spanwijdte 65 cm en een totaalgewicht van 215 gr ga je snel moeten vliegen. Alles hangt dus af van de beschikbare ruimte en van je vliegervaring en reactievermogen.

Mijn eerste depron kistje was een Graupner Acro UHU met een spanwijdte van 60 cm en een totaalgewicht van 150 gr (toen nog met brushed motor, maar wel met lipo - zij het 3S). Vloog behoorlijk snel en was omwille van het hoge gewicht vrij fragiel. Na een paar vluchten kon ik er acro mee vliegen op een grasveldje ter grootte van een half voetbalveld.

Ik vind 215 gr te zwaar voor zo’n toestelletje.

Een toestel van 400 gr met een span van 100 cm vliegt - raar maar waar - trager en is dus beter geschikt voor beperkte ruimten. Ik zou eerder gaan voor een MPX Stuntmaster of nog grotere Parkmaster (voor deze deze laatste moet je rekenen op een grasveld ter grootte van een voetbalveld) of gelijkaardig: Venus 3D of HK Reaktor

Ja, in principe enkel voor indoor om 2 redenen: héél licht en met folie bespannen. Daardoor is hij heel gevoelig voor wind: bij de minste wind vliegt ie alle richtingen uit behalve in de richting die jij wil en wind zal die folie er uiteindelijk gewoon afblazen.

Dit toestel is ook uit EPS en niet uit EPP waardoor hij weer wat fragieler wordt.

Dit soort van met folie bespannen toestellen wordt vandaag de dag gebruikt in F3P wedstrijden (indoor kunstvlucht).

Een kistje uit EPP met een spanwijdte van 85 cm à 90 cm en een gewicht rond 150 à 170 is perfect om op zomeravonden (windstil of heel zacht briesje) buiten te vliegen.

Dan denk ik meer aan deze (maar heb er geen ervaring mee)
Clik-1 3D EPP - Unbreakable (KIT)
Hesper-1 3D EPP - Unbreakable (KIT)

Deze is zelfbouw (3 mm depron, waardoor ze iets fragieler zijn dan EPP)

[media=youtube]A1NxzC9APKM[/media]
[media=youtube]UmIz7ll_6s4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Een stevig toestel idd. Een beginnende piloot vliegt bij ons met zo'n toestel indoor en dat heeft dus al behoorlijk wat vloer, muur en plafond gezien. En toch vliegt het nog altijd zeer goed ondanks af en toe een herstelling.

En gelijk de eerste vlucht gemaakt op een voetbal veldje vlak bij huis. Ik ben erg tevreden. Ik heb een Dymond AL2730 (1700U/min Indoor) als motor, 850 mHa Lipo. Totaal gewicht is 240 gram.

Filmpje hieronder is verder niet bewerkt, heb alleen nog maar met rolroeren gevlogen, was puur ff kijken hoe ie Uberhaupt ging, maar ik ben te vreden!

Back