3D Geprint FPV vliegtuig

Hallo,

Mede door dit forum heb ik mijn zinnen gezet op het ontwerpen en 3d printen van een FPV vliegtuig.
Zie de het onderstaande filmpje voor de huidige status:

Het doel van mijn project is vooral om uit te zoeken of je met een 3d printer voor thuis gebruik een vliegtuig kan printen. Hierbij is de grootste uitdaging om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Omdat de meeste hobby printers geen vliegtuig met een spanwijdte van 2 meter kunnen printen is het gehele model in secties geprint die later aan elkaar gelijmd of gemonteerd zijn.

groetjes!

Erwin

Wow, heb het filmpje bekeken en als ik het goed begrijp is de volgende stap: the maiden-voyage. Erg indrukwekkend. Als ik het vliegtuig zo bekijk, zou ik bijna zeggen 'wat kan er nog misgaan'. Het is opgebouwd rond carbonbuizen, dus qua stevigheid moet het ook goed zitten. Ben je een ervaren piloot?

Hallo Erwin. Een heel mooi project, goed om carbon buizen zo te gebruiken om de delen aan elkaar te zetten en tegelijk de sterkte te geven.
Op L&R van de TU Delft hebben we ook wat toestellen geheel of gedeeltelijk in 3-D printing.
Hoe ben je tot dit aerodynamisch ontwerp gekomen, eigen werk of overgenomen van een ander project.
Als ik het zo vanaf het filmpje bekijk heb ik twijfels bij de stabiliteit. De staart lijkt me tamelijk klein in combinatie met een vrij korte staartboom (bomen).
Daarbij zijn de staartdelen omdat ze los van elkaar zijn een stuk minder effectief, omdat de slankheid maar de helft is van een aaneengesloten staart.

Graag lees ik dat ik hoer fout zit, maar het zou zonde zijn van het toestel als mijn indruk juist is.

Groeten,
Rick

@ eric: tja, ik denk dat er maar één ding mis kan gaan... vertical landing...
Ik heb 20 jaar geleden wel model gevlogen, en ik heb het twee maanden geleden weer opgepakt met een kant en klaar vliegtuigje, ik kan mezelf dus geen top piloot noemen...

@Rick: Ik heb me voor de layout wel laten inspireren door bestaande UAV's . Onder andere door nasa's ARES project (http://marsairplane.larc.nasa.gov/). Maar de belangrijkste keuzes voor het uiteindelijke ontwerp komen voort uit de beperkingen die het 3d printen met zich mee brengt (en mijn aeronautische kennis). Wat betreft de korte staart; ik had hem zelf ook graag wat langer gemaakt, maar dan wordt het model "tailheavy". Iets waar je met een duw prop al snel last van hebt omdat de motor achterop zit. Vandaar dat ik de neus al een stuk verlengd heb. en nog moet er waarschijnlijk extra gewicht in. En dat terwijl het al niet een veder licht vliegtuigje is....

Erwin

Wat is het gewicht en hoeveel bedraagt de oppervlakte (dm²). Dat risico van 'vertical landing' kun je wel enigszins beperken. Mijn experimentele modellen start ik altijd met een leuke headwind (3 Bft) en met voor me een grasveld met hoog gras. Ik vlieg zelf delta's en plankies met pusher configuratie en laat 'm onderhands opstijgen met behoorlijk veel gas:

Je moet het vliegtuig wel ergens beet kunnen pakken uiteraard. Zit je ergens in de buurt van Zwolle?

Vraag: waar heb je het beoogde zwaartepunt zitten?

Ik moet het gewicht van mijn toestel nog bepalen nadat hij uit getrimd is, maar het zal tegen de 2.7 kg aan zitten. De vleugelbelasting is dan 56 gr/dm^2

En om het veilig en gecontroleerd de lucht in te krijgen, heb ik uit pvc pijp al een bungee lanceer inrichting gemaakt.

Zelf zit ik in de kop van Noord Holland, dat is op de kaart van Europa vlak bij Zwolle ;-)

Eindelijk! Gister was het prima weer voor de maiden-flight van van 3d geprint vliegtuig!

Na vele uren ontwerpen, printen, her-ontwerpen, en her-printen, kon ik het toch niet langer uitstellen....

Dat is jammer! Maar wel mooi dat je meteen doorgaat met een nieuw vliegtuig en je niet laat ontmoedigen. Het nieuwe vliegtuig (swept wing) kun je ook eerst 's even aan een hellinkje proberen om wat meer gevoel bij de afstelling te krijgen. Wat ik zelf doe bij dit soort experimentele projecten en maidens is altijd een beetje 'up'. Just in case...

Wat wordt de spanwijdte van het nieuwe vliegtuig? En, welk profiel?

Nou ja, ik wild met het vliegtuig spectaculaire video's maken.... en dat is gelukt!

Wat betreft mijn volgende project, de nurflugel / delta / swept wing;
De bedoeling is deze keer dat het vliegtuig veel makkelijker en sneller te printen is, en heeft daar om een spanwijdte van "slecht" 80 cm. Als uitgangspunt heb ik het hs522 vleugelprofiel gebruikt.

Swept wing is wel een aardig precieze aanduiding ;). Die 80cm is prima, mits je de motorisering erop aanpast. Een klein buitenlopertje zou al ruim voldoende moeten zijn (<35gr). Heb je een indicatie van de kleinste en grootste koorde van het ontwerp van deze wing?

Hij loopt van 230mm in het midden uit naar 100mm aan de wingtip.
Kwa vermogen zet ik hoog in met een 2826-6 2200kv outerrunner (350 watt)
En daar om zit er ook een beste 3s lipo in van 1800 mah.

Prima motor en die zal het ook prima doen op de swept wing. Je hebt ook voor een snel profiel gekozen, zie ik :).

Ik schreef dit ook in het 3D-printendraadje over dit project:
Als je het filmpje zeer langzaam afdraait (snelheid = 0,25) dan vraag ik me serieus af of de genoemde oorzaak (niet ontkoppelen bungee) wel terecht is.
Op het moment dat de kist de neus naar beneden richt, kun je het bungee-elastiek nog zien, en die wijst dan nog naar voren. Die hoort op die positie nog niet ontkoppeld te zijn (dat is normaliter pas vanaf het moment dat de bunge-haak zich (bijna) boven het grondanker (haring) bevindt, of nog verder.

Ik denk dat je een beetje down stuurde (want hij ging best wel fors omhoog), en dat het gewicht van het elastiek, gecombineerd met de inderdaad niet al te hoge vliegsnelheid, de neus naar beneden trok (wat jij onmogelijk op tijd kon corrigeren).

Een ander puntje:
de startrails staat vrij hoog, het releasetouwtje houdt het elastiek laag, daardoor staat het verbindingstouwtje tussen elastiek en vliegtuig vrij stijl omhoog. Na release kan het elastiek eerst 30-40 cm snelheid opbouwen terwijl er nog nauwelijks aan het vliegtuig zelf voorwaarts wordt getrokken, dan opeens staat de boel strak en krijgt de kist een knal vooruit. Dat is niet echt goed voor de constructie.
Ik zou de rails minstens 2/3 lager leggen of uit de hand starten (zoals [URL='
[/URL] te zien is, hoef niet zo hard als ik doe ...).

En (als je dat nog niet gedaan hebt) probeer eerst eens een handstart op een dag met een beetje tegenwind. Dan heb je wat meer zekerheid over de vliegbaarheid en stuuruitslagen (die zouden ook wel eens te groot kunnen zijn als ik zo naar het filmpje kijk).

Verder: complimenten over dit project. Leuk om zo een kist te ontwerpen en bouwen. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Dirk: is het niet zonde de swept-wing relatief zwaar te motoriseren? Doe je daarmee juist niet af aan de moeite die gestoken is in de airfoil (met 3D-printen) ten opzichte van een vlakke plaat?

?????
Ik heb het niet over project-2 (de swept wing) . Ik heb het over die gecrashte UAV!
Ik zeg ook niets over een motor/motorisatie, dat doet Eric....

Laatst bewerkt:
Back