3D geprinte Hexapod

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Q Brand, 16 nov 2018.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Geïnspireerd door tandarts verhalen in de 3D vliegtuigen sectie dacht ik dat ik hier ook wel een soort van tussen hobby project kan posten.

    In merendeel voor de leuk heb ik laatst namelijk een Hexapod gemaakt. Een hexapod wordt b.v. Bij grote flight simulators gebruikt om de beweging van het vliegtuig na te bootsen of ook als Nederlands product op zee door Ampelmannn:



    Om even reclame te maken voor Nederlandse bodem ;-).

    Op internet valt er best veel te vinden over dit soort speeltjes met die het zelf pakketjes etc. Gaaf is het dan om er een te maken die net als de Ampelmannn een bepaalde positie kan vasthouden. Maar zo ver wilde ik niet gaan. Ik had alleen een hexapod nodig die met de zender aansturing de 6 verschillende bewegingen man maken.

    Met behulp van een schuifmaat en Onshape ben ik begonnen met tekenen. 2 uur later was het ontwerp een feit:
    9234F8F0-3D66-44F3-93FC-02C660B622B8.jpeg
    2294D415-DB49-49C2-B8E4-DF5D0D525063.jpeg
    A4089FF6-8B90-4DE1-AC43-F86AACC39946.jpeg

    Het doosje, dekseltje en platform kunnen daarbij met 3D printen gemaakt worden. De Servos zijn van Bluebird, HV en werken naar grote tevredenheid op m'n Puma.

    Een clubgenoot heeft een 3D printer en was zo aardig om de onderdelen in het weekend te printen:

    29C5DCA1-D2AA-4ADC-A5C3-63FE73A50BB9.jpeg 9D2909C5-D6A9-4B95-8030-EDD4EB9AE0B4.jpeg EFC0013C-2436-428B-B570-362E098DA970.jpeg 83C82C5C-41A2-4DCF-926C-81E38CA5E3AE.jpeg

    Hartelijk dank aan de clubgenoot, Mooi vel rood is niet lelijk ;-)!

    De passing bleek super, met de Servos geklemd tussen de uitsparingen ontstond een vast geheel zonder lijm of schroef. Mooie mazzel want ik had al stress hoe ik later de Servos er weer uit zou gaan halen ;-).

    De aansturing kan prachtig met een Taranis van FrSky. Alle vrijheid om de aansturing te mixen over alle 6 Servos tegelijk. Maar ja, hoeveel van welke Servo voor een bepaalde beweging in X, Y, Z, RX, RY, RZ? Geen zin in een hoop wiskunde kwam ik op het idee om de beweging in Onshape te simuleren in een assembly. Dit bleek prachtig te kunnen. In Onshape een bepaalde beweging maken, b.v. 5mm naar rechts en dan de hoeken van de Servo hevels uitlezen. Helaas kan dit niet automatisch, het gaat een grote excel sheet worden van curves die ik dan via Compagnon in de Taranis zal moeten ingeven. Hier ben ik nog niet klaar mee en ongeduldig heb ik alvast de makkelijke Z beweging ingegeven.

    Ik ga nu even proberen de filmpjes te plaatsen voor wat meer inzicht.

    Groet Q
     
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hier wat filmpjes, de eerste even wat kiekjes van het ontwerp:



    De tweede laat de beweging simulatie zien in Onshape:



    En het laatste filmpje de eerste beweging van de hexapod in Z. Er is nog wel wat fijn afstelling nodig omdat de Servo hevels niet allemaal horizontaal staan in 0-positie:



    Best geinig toch ;-)

    Groet Q
     
    Artiso, Jan Weststrate, coen_l en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina