3D geprinte luchtvloot

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Owen, 19 aug 2018.

  1. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Niet een bouwverslag, maar leek mij leuk om mijn 3D print ontwikkelingen en ervaringen van de afgelopen maanden te laten zien. Sinds januari aan het printen en ondertussen een behoorlijke luchtmacht aan het opbouwen. Ondertussen behoorlijk wat ervaring opgedaan met het printen van vliegtuigen en onderdelen zoals wielen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Welke printer heb je ?
    Hopelijk gaat nr 33 de komende tijd niet hetzelfde doen als jouw nr 33..;)
     
  3. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ha ha. Tja vreemd genoeg zijn beide Edge's mid air in stukken gebroken. Lees dat er meer mensen last van hebben bij dat model.
    Ik print op een Prusa i3. Begonnen op de Prusa MK2S, en vorige maand de upgrade naar de 2.5 gedaan. De Spitfire is eerste model op de 2.5
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelf heb ik de Mk3 sinds mei.
    Inmiddels meer dan 2000 meter filament erdoorheen.
    Prima printer.
    Als eerste vliegtuig heb ik Dusty geprint. Het plakken van de onderdelen is fout gegaan.
    Moet de romp denk ik opnieuw printen. Van de winter ga ik daarmee door om wat te doen te hebben.
    Heb jij plak tips ?
     
  5. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Mijn tip is vooral: 7 keer kijken, passen en proberen en dan pas lijm ertussen. En zelfs dan gaat het soms mis. Ik gebruik de CA van hobby king wat erg goed werkt.
    Maar ook ik heb meerdere keren een hele vleugel of romp opnieuw moeten printen door lijmfouten. Een complete mustang en een complete Cessna 152 zijn de prullenbak in gegaan door lijmfouten.
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Oefenen dus.
     
    Owen vindt dit leuk.
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Dat zijn goede foto’s met mooie kleurcombinaties!

    D’r zijn nog al wat contactpunten voor de verlijmbare delen.

    Hoe kwam je na het lijmen er achter dat je weer nieuwe delen moest printen?

    Deed je een zelf test of zo?

    Groet:Robin
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Leuk om te zien. Ik heb net de P38 besteld bij 3Dlabprint om te proberen op mijn Creality CR10.

    Viel nog niet mee om de goede instellingen te vinden voor de Cura slicer, maar de eerste proef die nu loopt met een vleugeldeel lijkt goed te gaan.

    [​IMG]
     
  9. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Bedankt! Bij het lijmen gaat het vaak fout dat je de CA aanbrengt en dan de twee onderdelen niet snel goed tegen elkaar krijgt. Dan droogt de CA te snel en daarna past het helemaal niet meer, omdat er een randje opgedroogde CA aan zit. Of precies tijdens het spuiten met accelerator verschieten twee delen en plakken ze scheef tegen elkaar. Eenmaal scheef krijg je nooit meer goed los. Soms gebeurd dat met een vleugel/romp terwijl er al drie delen goed verlijmt waren. Dan kan alles de prullenbak in. Die parelmoer blauwe Edge was de grootste ramp. Denk dat ik voor drie kisten aan onderdelen heb weggegooid. :-( Na een paar kisten krijg je er echt handigheid in, maar zelfs dan gaat het nog wel eens mis. Bouw al 30 jaar, maar dan met balsa, dat is veel meer vergevingsgezind. Maar deze nieuwe techniek is wel heel erg interessant.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Die P38 is inderdaad heel erg mooi. Heb mij er nog niet aan gewaagd, maar gaat er ook zeker een keer komen. Ik gebruik Simplify 3D. Veel betere ervaringen mee dan met Cura. Maar is natuurlijk een betaald product en met Cura moet het ook kunnen.

    Mijn ervaring is wel dat je vleugels altijd met een aansluitende brim moet printen, anders warpen ze. Mijn settings voor de brim zijn: 9 lijnen breed en 0,3mm tussen model en brim.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2018
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Op mijn Prusa mk3 gaat het goed met de "kant en klare" bestanden.
    Wel steeds je handen goed wassen en zoveel mogelijk met fingers van het bed afblijven, het bed goed afnemen met Alcohol en niet even een licht lapje er over. En ik stel steeds het bed in op 60 en begin te printen op 75% snelheid. Na een paar minuten printen verhoog ik de snelheid naar 85%.
    Tot nu toe daarmee uitstekende resultaten met het printen van de Mig 15-bis en nu de Corsair.
     
    onno10 en Owen vinden dit leuk.
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad. Een brim is niet nodig. Gewoon een goed en vooral schoon bed. Dus poetsen en een hecht lak erop, of alcohol als je een hechtend bed hebt. De vleugels doe ik soms de eerste laag 2 wanden, ook voor het verlijmen.... is eigenlijk niet nodig.
     
  13. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Mijn ervaring is dat de vleugels toch rechter worden met een brim. Heb nu het nieuwe PEI printbed van Prusa en ook hier zijn de vleugels rechter met een brim. Ervaar zelfs dat de vleugel na het printen nog strak op het printbed staat en na het verwijderen toch nog iets gewarpt zijn. (0,1 a 0,2 mm voor de grootste koorde)
    Mijn broer print op een glasplaat en hij heeft inderdaad geen brim nodig en vleugels zijn kaarsrecht.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt me meer een temperatuurs / snelheids issue dan printbed :)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    CA lijm heeft (lucht)vochtigheid nodig om uit te harden Owen (polymeriseren). Daarom werkt CA minder goed/snel bij droge lucht, even de hobbykamer met de plantenspuit behandelen dan.
     
  16. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Zonhoven
    Hallo
    Mooie vloot
    Ik heb de kleine Spitfire gekocht van 3dlab prints en heb een originele Prusa i3
    Ik heb geprint met de instellingen die erbij horen en ik ben niet echt tevreden er zitten toch wat fouten in ,ik zal proberen wat fotos te maken
    Beste groeten Danny
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Dag Danny,

    Is het dan een idee dat u een nieuw draadje opent met een bepaalde titel aangaande bepaalde bouw/ontwerpfouten van een 3D geprint vliegtuig?

    Dan kan dit draadje met de hoofdtitel ‘3D geprinte luchtvloot’ in haar eigen hoedanigheid blijven voortbestaan.......

    Groet:Robin
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hum,, hierboven staat een foto van de Spit die er goed uitziet.
    Ben benieuwd naar jouw probleem.
    Overigens is de Spit gratis binnen te halen via de site van Prusa.
    Dat zijn de gcodes voor de Prusa printer. Het linkje ben ik even kwijt.
     
  19. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Wat voor fouten loop je tegenaan dan? De Spitfire was voor mij een erg makkelijk een goed model. Ben geen fouten tegen gekomen. Misschien kan ik je helpen als je laat zien waar je tegenaan loopt.
     
  20. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Je hebt het over recht blijven.

    Ik zie dat de verstevigingen binnenin de vleugel in een boog lopen. Dit is constructie technisch erg slecht. Ook tijdens het vliegen zal bij belasting je vleugel raar torderen.
    Als je dit kunt veranderen in rechte lijnen en driehoeken met hoeken van 45/90 graden dan zat het beter worden.
     

Deel Deze Pagina