3 D print en airbrush in truckbouw van Rolf

Discussie in 'Model truckers' gestart door trialrolf, 18 dec 2019.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, na het succes van mijn filmpje ga ik hier ook weer verder met mijn algemene 3D print perikelen. Zoals jullie weten ben ik ook een trailer aan het printen. Die heeft elders op het forum als bouwverslag zijn plekje.

    Ik print echter tussendoor ook weer andere zaken. Ik was opeens een aantal zaken "kwijt" dus inmiddels heb ik al weer 2 generatoren voor mijzelf geprint.

    [​IMG]

    Ook is er al weer een setje plaskruizen. Hiermee ben ik ook aan het experimenteren geweest. Het ging nog niet eens om het materiaalverbruik maar vooral de printtijd die ik wilde verkorten. Ik ben dus gaan spelen met de infill, de opvulling binnenin dus, en de wanddikte. Dit ook met de gedachte dat het geen gewicht zou moeten dragen en ook niet zomaar om zou waaien zeg maar.

    Toch merk je dan dat er iets mis gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een heel gedeelte van de wand was niet goed gedrukt. De print heb ik gestopt en wat mij opviel was dat mijn filament toevoer haperde. Deze liep niet soepel. Ik heb toen dit gedeelte van de machine losgehaald en alles gereinigd. Dat was het euvel. Daarnaast was de wanddikte denk ik gewoon te dun.
    Dit was best een groot object om mee te gaan experimenteren maar ook dat moet je eens een keer gedaan hebben. Reken wel dat ik met deze " foute" instelling 5 uur printtijd zou hebben gespaard als het wel was gelukt.

    Ook de infill was te weinig van het goede. Deze had ik nu op 10%. Dat is voor een dergelijk iets te weinig. Het was ook zo dun geworden (dat ook vanwege het toevoerprobleem) dat ik alles eigenlijk zo in elkaar kon drukken en breken.

    [​IMG]

    De les is in ieder geval de printer niet alleen van buiten schoon te houden maar ook regelmatig de toevoer van filament te demonteren en schoon te maken.
    Ook voor aanvang van een grote print de soepele toevoer checken in ieder geval!

    Een ander leuk ding vond ik op Thingiverse (of al places ;-) ) Omdat ik ook aan het kijken was of ik mijn bagger als een soort kraan kon inzetten leek me dit ook wel een handig dingetje. Tevens is een vriend van mij een grote bouwkraan aan het printen en die kan deze ook wel gebruiken.

    [​IMG]

    Op advies van de maker heb ik deze pallethaak (heet dat zo?) massief geprint. Dat zou ik ook gedaan hebben als hij dat niet zou adviseren. Inmiddels heb ik wel geleerd dat je bij kleinere produkten met geprinte gaten er rekening mee moet houden dat je de gaatjes op moet boren dan wel moet opschonen.
    Als je ze op moet boren met een grotere boor dan is het risico van happen aanwezig zeker wanneer de infill niet 100% maar bij voorbeeld maar 20% is. Als dan het gat zo ontworpen is dat de wanddikte erg dun is dan gaat het al gauw mis.

    [​IMG]

    Ook hier bleek opboren noodzakelijk. De gaten waren net geen 5 mm terwijl de buisjes die je erdoor moest doen 6 mm waren. Ik heb nog overwogen om 6 mm alu buisjes te gebruiken. Dit kan alsnog want er is niet verlijmd.

    [​IMG]

    Ook hier zie je aan de vorken dat een deel in de lucht zwevend is geprint zonder support. Hier had ik niet voor gekozen. Met een beetje vijlen kom je echter al een heel eind. Het materiaal (PETG) in dit geval is echt hard.

    [​IMG]

    Een ander deel van het experiment is dit gedeelte van de vork. De beugel is geprint en gelijmd met secondenlijm op de arm. De ring is ook geprint.
    Bij gebruik zullen we eens zien hoe dit zich gaat houden. Nu zijn de meeste pallets overal wel vrij licht ivm de Carson heftrucks dus dat zal denk ik best wel goed gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buisjes zijn dus ook massief geprint. Wel zaten er al gaatjes in voor het boutje. Natuurlijk nog geen M3 draad dus dat erin getapt en dat gaat prima. Je kunt het zelfs goed aandraaien. Niet volle kracht maar wel vast!

    Nu eens kijken hoe het gaat om mijn bagger als kraan te gebruiken. Zoek nog een mooie universele haak om te printen.....Tuurlijk printen!!!

    De printer draait op dit moment ook al weer en nieuw filament is in bestelling. Als er vragen of tips zijn hoor ik dat graag van jullie!
     
    ozy, modelbouwer, Helicor en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Heel mooi Rolf,

    Het mooiste zou een hydraulisch roterende haak zijn.
    Met een losse draaiende haak ben ik bang dat je eeuwig blijft pielen en klooien.

    Of op zoek gaan naar een lepelbordje wat je kan wisselen tussen een graafbak of lepels eraan!
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Hydraulisch roterende haak is voor mijn bagger onmogelijk. Dan eerder electrisch dmw een servo of N20 motor.
    Het is natuurlijk op zich eerst allemaal spielerei. Eerst maar een beetje pielen en dan komt er vanzelf op het ene of andere een vervolg/uitbreiding.

    Was al een beetje met een losse haak en de bagger aan het klooien geweest met de plaskruisen en generatoren en dat ging best wel ok.
    Eerst een beetje oefenen en dan maak ik wel weer een filmpje ;)
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    De Generatoren zien er mooi uit, ook het plaskruis ziet er heel realistisch uit.
    SMILEY BEDANKT - kopie.jpg

    Je had toch ook nog een Dixie toilet geprint. ?
    Ook weg gegeven ?
     
  5. marcelinets

    marcelinets Guest

    Leuk die aggregaten, kan je die ook kleiner printen?
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Er was pas een gezeur over trucks zonder chauffeur en zo, en nu zie ik plaskruizen, maar zonder de vereiste poppetjes, dat is toch niet realistisch? Zelfs Piet zegt er niets van......:bye:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  7. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    leuke projectjes Rolf. :beer:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  8. volvo/ben

    volvo/ben

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wauw dit is wel erg gaaf rolf!! Maarja jij maakt sowieso leuke projecten tof om te zien!
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  9. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Oei nou ik dit lees moet ik een paar prints maar opnieuw gaan doen. Ik ben ook nog aan het experimenteren met de printer.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Die dixie was ineens ook van eigenaar gewisseld Pieter.

    Denk dat je die aggregaten wel kunt verkleinen. Heb bij deze 2 al onderstel verlaagd. Je kunt alles scalen als je maar zorgt dat de verhoudingen correct blíjven. Wil dat binnenkort ook doen/proberen.

    Ik wacht nog op vleeskleurig filament en die plaskruizen worden meestal snachts gebruikt als wij al op bed liggen Cor.

    Bedankt Jan en Ben!

    Dus je hebt er iets aan? Mooi man!
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Naar aanleiding van die palletvorkhaak werd ik door iemand benaderd die wel een ideetje voor mij had. Na wat heen en weer ge-mail en ge-appt te hebben was dit het resultaat als variant op de palletvorkhaak. De palletvorkbaggerhouder.

    Een houdertje van de snelwisselaar had ik nog en een extra setje vorken was zo geprint. Ik had ook alu buisjes genomen in plaats van de geprinte versies.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het printen was het ook niet helemaal goed gegaan. Je ziet met name op foto 2 een fijne horizontale lijn lopen in het driehoekige deel. Maar ik denk om uit te proberen.......

    Gemonteerd op de bagger en het werkt wel.....maar leuk is anders. Omdat ik geen 3D knuppels heb moet ik steeds schakelen tussen rijden en arm bewegen.
    Dat werkt niet. Door dat je dan teveel met de arm doet steun je op de vork en na een paar keer krak. Op die eerder genoemde lijn. Het kan wel maar dan moet je 3/4D knuppels hebben waarmee je kunt rijden. De palletvorkhaak heb ik meteen getest maar ook dat is niet echt een succes met mijn huidige haak aan een kettinkje. Dat zwiep alle kanten op. De palletvorkbaggerhouder staat dus even in de koelkast tot er een keer 3/4D knuppels zijn.

    Dus moet ik maar eens vaart maken met het ombouwen van deze;

    [​IMG]

    Op thingiverse en You tube heeft RC Modders deze omgebouwd. Hiermee heb ik een hefttruck en kan er ook nog andere zaken mee doen.

    Ik wil ook mijn garagebedrijf dat ik op de baan van MBV Papendrecht opgeven en ombouwen naar een ander bedrijf. Bouw en verhuur. Naam logo etc zijn in ontwikkeling.

    Dus genoeg te doen. Als iemand kleine Bruder bouwmachines heeft of andere bouwaccessoires in de schaal 1:14 /1:16 dan houd ik mij aanbevolen. Geen Bruder vrachtwagens etc dus maar meer het accessoire spul zoals deze.
    [​IMG]
     
    raoul00123, modelbouwer, Mark300 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Ein Trucker

    Ein Trucker Moderator In Memoriam Moderator team

    Lid geworden:
    26 dec 2018
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Jammer, ik vond jou garagebedrijf juist leuk, met al de luxe auto's.
    Kan je er niet een combinatiebedrijf ervan maken ?
    Ik vond het ook al jammer dat je de MB bergingsauto had verkocht.
    SMILEY HUILEN - kopie (2).jpg SMILEY HUILEN - kopie (2).jpg
     
  13. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    kan je met de palletvork ook niet een pallet op paken zonder er in te rijden met alleen de arm bedoel ik dan als ik de palletvork aan mijn 1:1 kraan heb kan ik zo alles op pakken zonder dat ik er onder hoef te rijden
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ja, maar dat is denk het verschil tussen 1:1 en 1:14 , in of naast het voertuig, elke dag of 1x per maand, plastic vorken en bevestiging of staal en een minder fijnvoeligere hydrauliek.
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    We gaan weer even naar de printer zelf. Tussendoor lees ik natuurlijk wel eens wat over de ender 3 en kijk filmpjes op You Tube. Ik kwam er daarbij achter dat er eigenlijk nog iets ontbrak. De zogenaamde thermal runaway beveiliging. Ik dacht eigenlijk dat de Pro dit al had maar niet dus.

    Deze beveiliging voorkomt dat de temperatuur van de nozzle en het bed opgevoerd kan worden door de software/hardware als de thermistor (de voeler) defect is. Als er een abnormale temperatuur afwijking is moet het apparaat stoppen om te voorkomen dat er uiteindelijk mogelijk brand ontstaat.

    Deze beveiliging is dus niet standaard aanwezig. Daarnaast wilde ik graag dat de printer volledig zou uitschakelen als de print klaar was nadat de nozzle was afgekoeld.

    Je komt dan in het geval van de Ender 3 gauw bij Bigtreetech terecht. Net als de printer zelf verkrijgbaar via Aliexpress en ook Ebay en Amazon. Deze hebben verschillende moederborden en electronica voor onder andere de Ender 3.

    Ik heb toen gekozen voor een SKR MINI E3 V1.2 moederbord en een schakelrelais voor de stroom dat ik daarop kan aansluiten. Bijkomend voordeel zou moeten zijn dat de aansturing van de motoren ook anders is en deze dus veel stiller zouden moeten zijn. Binnen 2 weken had ik het thuis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de schakelmodule. Je vervangt hiermee de stroomaansluiting/aan-uit schakel unit en er komt als het ware een relais tussen dat verbonden is met het moederbord. Op signaal van het moederbord moet deze de stroom uitschakelen. Dit als de print 100% is en de temperatuur onder de 40 graden.

    [​IMG]

    Dit is het nieuwe moederbord. Net zoals je bij sommige duitse modelbouwleveranciers gummibaerchen krijgt krijg je hier standaard een gummi eendje.....

    [​IMG]

    De heatsinks worden los meegeleverd. Deze moeten nog opgeplakt worden.

    [​IMG]

    zoals tegenwoordig gebruikelijk is krijg je geen inbouwbeschrijving of enig andere gebruiksaanwijzing. De antistatische waarschuwing op de verpakking is het enige. Het internet biedt dus uitkomst. Op de site van Bigtreetech maar ook bij Ali, you tube en diverse fora. De aansluiting van het relais was wel even zoeken omdat ik 2 versies tegen kwam. Wilde niet een klein foutje maken met 220 volt.......

    [​IMG]

    De printer werd dus op de spreekwoordelijke rug gegooid.....

    [​IMG]

    Het oude moederbord.

    [​IMG]

    Losgeschroefd uit de behuizing. Zo krijg ik met mijn dikke grof motorische vingers er ook alles uit.

    Het nieuwe board aangesloten. Stekkers dus overzetten 1 op 1 behalve die van de ventilatoren. Die moeten omgedraaid worden. Hier heb ik verder geen foto's van gemaakt. Moest me toch wel concentreren en wat zouden die foto's toevoegen.

    [​IMG]

    Hier nog het werk aan de powerplant! Ook hier even het koppie erbij houden.

    Voor het relais kan ik dan via thingiverse een kastje downloaden en zelf printen......Echt doe het zelven dus!

    Nadat ik alles had dichtgeschroefd en de SD card met de nieuwste firmware geplaatst had de printer opgestart. Hij deed dat iets anders dan verwacht.
    Voordeel van dit moederbord moet ook zijn dat je nieuwe firmware zo kunt "flashen" via de SD card. Hij herkent zelf dat er iets nieuws opstaat zeg maar.....

    Dus maar eens door de menu's....Die zijn er en ik kan de steppenmotoren aansturen. e zijn inderdaad erg stil!. Maar alle ventilatoren draaien ook volop?!
    Dan maar wat printen....He hij leest de SD card niet..... Ik kan geen SD card initialiseren.....

    Nu ja, alles checken, andere SD Card, formatteren, uploaden etc etc.....Het werkt niet. De SD card leest ie niet en als ik de preheat functie gebruikt schakelt de printer even uit en stopt het verwarmen. Het relais uitgeschakeld maar het blijft. @#$%^&*** f**k

    Ik ben even ten einde raad en heb de leverancier een berichtje gestuurd. Defect moederbord gekregen?

    Wordt dus nog vervolgd.....
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is even balen Rolf!!
    En dan denk je een upgrade uit te voeren, en werkt het hele ding niet meer.
    Succes, en hoop dat je met Paypal oid betaald hebt!
    Cor
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Daar maak ik me niet zo druk over Cor. Ik heb goede ervaring met aanspraken op garantie via Ali. Tot nog toe maar 3 keer wat gehad. 1x niet geleverd en 2 x defect en altijd geld direct terug ontvangen. Ik heb ook via de Bigtreetech shop besteld dus direct bij de leverancier. Die weten ook het beste of een bepaald defect voorkomt of wat de "monteur"verkeerd heeft gedaan. Ik wacht even hun bericht af en zet dan gewoon het originele bord terug. Overigens lijkt een moederbord duur maar deze kost € 25,00 dus dat valt ook mee. Ik houd jullie op de hoogte!
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  18. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    voorlopig terug bouwen nar origineel een optie, zodat je toch kan printen?
    tegenvallertje :oops:
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Hmmm, Hoge school elektronica, niks voor mij als "nul" op gebied van elektronica.
    Smiley verdrietig - kopie.png
    Succes met de update van de elektronica.
     
  20. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Moet je het niet zoeken in hoe je de sd kaart formatteert?

    NTFS of FAT32?
     

Deel Deze Pagina