3 D print en airbrush in truckbouw van Rolf

Discussie in 'Model truckers' gestart door trialrolf, 18 dec 2019.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Als ik Google op Duet3d kom ik alleen uit op moederbordjes?

    Ik snap dat je de computer nodig hebt om hem de instellingen te geven.
    Ik begreep dat je niet kon printen omdat de computer vaak in gebruik was, en voor het printen die verbinding moest hebben met de computer.

    Tijd voor een extra computertje erbij dus voor de printer. Voor weinig geld koop je al andersmans ellende op Marktplaats waar je vaak nog wat mee kan (mits je het in de vingers heb)
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Graag even een eigen topic openen hiervoor. Ik print niets van Gallinger en daar gaat dit topic niet over. Bedankt!
     
    Helicor en Mark300 vinden dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Was weer even stil hier. Weet ook niet of ik hier nog mee door moet gaan nu er een sticky topic is voor 3D printen. Daar moet nu alles in dan?
    Heb daar mijn eigen ideeën over maar goed. Ik maak dit verhaal maar af tot het nieuwe moederbord en stop er dan mee of als de mods eerder ingrijpen zal ik maar zeggen.

    Dat moederbord, weten jullie nog? Al wat over geschreven en veel gedoe gehad. Defect exemplaar, geen reacties etc etc.

    [​IMG]

    Er ligt er weer eentje dus. De relaisschakelaar had ik dus al en ik heb er ook een beeldscherm bijgekocht. Dit is een dual mode scherm. Dezelfde "monochrome" als het origineel te bedienen met een draai/drukknop. De 2e functie is touchscreen.

    Omdat mijn draai/drukknop af en toe een klein steekje liet vallen dacht ik bij het opnieuw bestellen van het moederbord maar meteen op nummer zeker te gaan. Voor ik dit echter allemaal ga inbouwen wilde ik in de oude, originele configuratie een goede print hebben. Omdat de laatste tegenviel heb ik me voor genomen eerst maar schoonmaak te houden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In en op het hot-end hadden zich restanten filament vastgezet. Dit verwijderd. Ook het uiteinde van de tube waar het filament doorheen gaat was wat gaar geworden en er zat een beetje restanten in. De laatste centimeter daarom afgeknipt.

    [​IMG]

    De nozzle was helemaal gaar. Hiervan heb ik er inmiddels genoeg op voorraad. Deze ga ik niet eens meer schoonmaken.

    Toen de proefprint. Dat was echter een tegenvaller. Het lijkt of de doorvoer van materiaal niet goed is. Ik had te weinig tijd om dit verder uit te zoeken en dat zal ook nog even duren.

    Toch moet ik zeggen dat ik blij verrast ben met de duurzaamheid van deze printer. Ondanks de honderden uren printen is al de hardware nog prima in orde. Natuurlijk slijt een tube of nozzle maar dat zijn ook niet de dure onderdelen en afgezet tegen de uren. Jammer eigenlijk dat er geen teller op zit.....

    Misschien tot de volgende update!
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Natuurlijk niet! Dit is toch jouw eigen topic, en dat was er tenslotte ook al voordat Pieter er een sticky bij gemaakt heeft.
    Maar dat zegt verder niets over wat jij in jouw onderwerp wilt schrijven.
    Bovendien krijgen we hier een mooi aaneen sluitend en zinnig verhaal, zonder dat er allemaal ongerelateerde zaken doorheen lopen.

    Dus zonder meer, HIER door gaan
    Bedankt
    Cor
     
    trialrolf en andre van der weide vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,


    Er moet niets hé !
    Ik had jou al eerder aangegeven dat je gewoon met je eigen topic moet verdergaan.
    Het is een interessant topic, wat speciaal door jou is aangemaakt wat jij produceert met jou 3 D printer en jij de belevenissen beschrijft van jouw 3 D printer.
    Je kan dit topic eigenlijk zien als een soort "Bouwverslag"
    Vooral doorgaan !!!

    N.B.
    De moderator gaat zeker niet ingrijpen, dit is jouw topic en dit blijft jouw topic !

    Het 3D topic is bedoeld voor de algemene zaken van/over 3 D printers.
    Dit topic had in eerste instantie een andere naam : Algemeen topic voor 3 D printers.
    (misschien deze naam weer terugzetten ???)
    Dit topic is aangemaakt omdat er anders waarschijnlijk meerdere topics worden aangemaakt, waardoor het onoverzichtelijk wordt en de verschillende topics naar beneden zakken.
    Door het sticky blijft dit topic nu bovenin staan.
     
    trialrolf en andre van der weide vinden dit leuk.
  6. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Leuk topic. Ik volg het al even.
    Vroeger heb ik al eens enkele 3d dingetjes laten printen doch ik heb pas besloten me ook een 3D printer aan te schaffen.
    Daar je zeer positief bent over de Ender 3 en deze toch betaalbaar is heb ik besloten me ook een Ender aan te kopen.
    Het is echter de Ender 3 V2 geworden.
    Hier zouden al enkele verbeteringen tov de ender 3 of de Ender 3 Pro inzitten.
    Hopelijk krijg ik er geen spijt van en ontvang ik de printer snel.
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi werk Johan. De V2 is inderdaad een verbeterde versie. Hierin zitten al wat zaken zoals betere steppenmotordrivers, stiller etc.
     
  8. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Jammer genoeg net nieuws gekregen dat ik No wat moet wachten. Levering is vertraagd:(
     
  9. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Hallo Rolf wat is de status van je Ender? Ik heb die van mij eindelijk werkend gekregen met duet wifi moederbord en bltouch na een lange tijd tobben
     
    andre van der weide vindt dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb er eigenlijk al 3 weken niet meer naar gekeken geloof ik. Weinig tijd en zin in modelbouw momenteel. Beetje werk ik aan de Globe Liner rest niet.
     
    andre van der weide vindt dit leuk.
  11. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Ik ken het probleem ik heb 2 maanden niet naar dat ding gekeken. En naar de trucks ook gelijk niet meer omdat de printer niet werkte.
     
    andre van der weide en trialrolf vinden dit leuk.
  12. andre van der weide

    andre van der weide Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Helmond Netherlands
    Gelukkig werk mijn printer nog steeds zonder problemen:banana:
     
    sebastiaanvonk en trialrolf vinden dit leuk.
  13. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Ondertussen de ender 3v2 ontvangen, in elkaar gezet en enkele proefstukjes gemaakt.
    Ik ben zeer tevreden en kan deze tot nu toe aan iedereen aanraden. Ik merk wel dat ik nog veel moet leren.
    Inkort ga ik enkele onderdeeltjes die ik vroeger extern heb laten printen opnieuw maken met enkele kleine aanpassingen.
    Daar deze thread door trialrolf gestart is ga ik er verder niets over posten. Ik wou enkel laten weten dat deze ender 3v2 denk ik een goede keuze was.
    Dank aan trialrolf voor de info in deze thread. Het was tot op heden zeer leerzaam. Hopelijk volgt er nog meer.
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk dat is mijn bedoeling. Medeforummers informeren en enthousiasmeren.......gelukt!
     
    andre van der weide vindt dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Nou daar ben ik dan weer eens een keertje inhoudelijk in dit draadje. Was even stil. Ik had al wel wat spullen binnen maar wilde ook meteen wat andere zaken doen en alles in 1 keer hier weer plaatsen.

    Allereerst dank voor jullie waardering nogmaals. Ik zal hier dus nog wel even verder bloggen over mijn perikelen al zal het ook minder worden na de afhandeling van deze upgrades. Als het loopt dan is er hier niet zoveel te melden en zal het bij de modellen terecht komen.

    Zo is mijn eerste grote project, de lowboy trailer, inmiddels volledig operationeel. Wat een project was dat zeg. Ups and downs en inmiddels een mooi resultaat. De waardering links en rechts is ook goed en samen met de Globe Liner een aanwinst voor mijn wagenpark....voorlopig ;)

    Even kort op hierboven reageren
    Andre; volhouden :yes:

    Sebastiaan: Truck staat los van de printer al begrijp ik wel dat je bij de bouw de printer gebruikt natuurlijk. De BLTouch heb ik niet en Wifi is voor mij ook overbodig. Even een SD kaartje steken vind ik net zo handig. Ik zet ook meestal een project op 1 kaartje.

    Johan14: Die V2 is een goede keuze denk ik. Het blijft proberen. Eerst met kleine onderdelen etc. Dan een keer zoeken naar wat grotere dingen. Zoals die Generator bijvoorbeeld of een Dixi. Je blijft met elk stuk leren. You tube is ook een goede leermeester al gaan sommigen ook meteen weer in de software rommelen en dan kom ik weer niet mee.......

    Wat heb ik dan gedaan?
    Eerst ook vooral weer schoon gemaakt. Er blijft toch wel het een en ander aan filament aan de strijkstok hangen. Het is dus zaak je nozzle en de achterliggende tube schoon te houden. Het is vooral belangrijk dat er tussen de tube en nozzle geen ruimte ontstaat. Daar gaat het zich ophopen.

    Toen wederom het moederbord ombouwen....

    Dus weer op kop en boutjes eruit

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zowel het moederbord als de display ga ik nu vervangen.

    [​IMG]

    Toch nog even een YouTube filmpje erbij. Deze gast legt het goed uit.



    Kijk er maar eens naar als het je interesseert. Ik heb de hele wissel ook niet verder gefotografeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een ander deel en ook reden van de upgrade was het geluid. Door het andere moederbord zou onder andere het geluid van de aandrijving minder worden. De ventilatoren voor het moederbord en voor de nozzle/hot end stonden ook op het vervangingsprogramma.....

    Bijzonderheid is dat het 24 volt is. Die zijn wat moeilijker te vinden. Via James een setje bij Aliexpress gevonden voor € 1,48 per stuk......incl verzenden!!!

    [​IMG]

    Dus ook in het drukkop een andere. De ventilator voor de koeling van het gedrukte oblect is nu nog origineel evenals die in de voeding.

    Het moederbord en de display zitten erin. Aanzwengelen en........ niets, geen reactie op de display. Ik herinnerde mij de waarschuwing in de video dat je de display niet te vast mocht aandraaien anders werkte het niet. Nu had ik ze niet vast angedraaid maar.......even los en ringetje eronder en het werkt!!!! Handig he, leren van andermans fouten!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooi touchscreen en wat extra functies wat betreft instellingen. En ook in het NEDERLANDS!!!

    En dan moet er wat geprint worden. Tjeempie, staat dat ding wel aan? Ja, zoemt een beetje. Tjonge zou die het wel doen?
    Weet je, dat je een ventilator stiller kunt krijgen door betere lagers en toleranties kleiner te maken begrijp ik. Maar dat je door puur alleen de aansturing, de electronica daarvan en de software de steppenmotors zo stil kunt krijgen? onbegrijpelijk!!! De steppenmotors zijn dus de motoren die de bewegingen van de wagen en de printkop regelen. 3 in totaal, de X, Y, en Z as.

    Je kunt het hier niet horen maar zoiets als het verschil tussen een 3 cylinder Daihatsu Charade 1998 en een S klasse 2015 bij 100 km/h. Alleen de ventilator voor de object koeling slaat aan en die is wat luider. Voor de rest hoor ik buiten de hobbykamer op de overloop al niets meer. De kleinkinderen slapen hier en de printer draait gewoon. Dat was eerst niet mogelijk, dan werden de kids wakker!

    Dus voor iedere Ender 3 bezitter een dikke aanrader.

    2e reden voor mij was de thermal runaway protection. Mocht dus een van de thermistors defect raken en de temperatuurinformatie aan het moederbord buiten de vastgestelde waarden komen schakelt de stroom uit.

    De stroomuitschakeling nadat de print klaar is moet er nog in komen. Omdat deze bij het defecte moederbord ook storing vertoonde wilde ik eerst de printer zonder deze schakeling goed werkend hebben.

    Als laatste upgrade de printplaat. Alhoewel ik met de resultaten tevreden was heb ik op aanraden van andere gebruikers een glasplaat gekocht.

    [​IMG]

    Deze zou een nog mooier resultaat geven. Bij een glasplaat is het zaak dat je deze wel eerst goed laat afkoelen voor je het werkstuk verwijderd. Met de magnetische mat ging dat met kleine objecten eigenlijk meteen.

    [​IMG]

    Wat wel belangrijk is bij de glasplaat is de instelling van je Z as. Die van boven naar beneden gaat. De oude printplaat was 1mm dik. De glasplaat 4mm.
    Doe je nu niets dan heb je dus een 3mm diepe kras als je mazzel hebt of nog meer schade als je pech hebt.

    Dus even de eindschakelaar een stukje hoger zetten.

    [​IMG]

    Een stukje styreen van 3mm ertussen en het werkt. De glasplaat zet je met deze klemmen op het onderbed waar de verwarming in zit.

    [​IMG]

    Beetje lomp, dat wel. De glasplaat kost € 16,00. Een geharde van de schilder had het ook wel gedaan maar hier zit nog wel een soort coating op en hij is mooi zwart. De klemmen zitten op je printbed en dat gaat ten koste van de ruimte bij echt grote stukken. Maar er zijn ook veel kleinere printbare klemmen. Die heb ik inmiddels gevonden. Komen binnenkort ook aan bod.

    Dit bovenstaande vind ik nu zo gaaf aan de Ender 3. Je kunt vrij eenvoudig je apparaat upgraden en up to date houden. Als ik me nog meer zou verdiepen in de software en dat soort zaken dan kon er nog meer. De glasplaat bijvoorbeeld zit er zo op maar binnen 5 minuten ook weer de oude als ik dat zou willen.

    Nu dingetjes op een andere plek aan het apparaat zitten moet ik wat nieuwe onderdeeltjes printen voor de printer. Meer hierover binnenkort.
    En daarna maar weer eens een groter project starten, heb er zin in!!!
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Mooi verhaal weer! Ben benieuwd wat de productie modellen gaan worden van je upgraded model; en inderdaad verbazingwekkend , dat je de stappenmotoren zo stil hebt gekregen.
    Cor
     
  17. Dice

    Dice

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Booischot
    @trailrolf nice build.

    Nice build.
    Dat touchscreen intresseerd me ook wel.
    Ben nog volop in de leer van men ender 3v2. Die heeft het 4.2.2 bordje vanbinnen. En dus heeft de ultra stille steppers. Ondervonden dat de Z as soms wat speling geeft. Heb ik een zetje besteld dat hij langs beide kanten een stepper heeft. 36€ Bltouch kwam zonder de nodige bedrading. Dus ook een kitje voor besteld. 8€
    Idd zoals je zegd. De enders zijn top als je wil veranderen. Heb nog vanalles in men hoofd. Zoals de ball-bearing geleiders. Zijn wel vet denk ik. .
    Een goeie tip. Bangood zijn er veel kitjes te vinden. Voordeel is dat ze een eu magazijn hebben en binnen de week soms kunnen leveren.

    Doe zo verder man. Ik volg

    Grtjs Tom [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dacht dat de V2 een touchscreen had? Van speling op de z as hier geen sprake. Bang Good al een tijdje niet gekeken maar ben voorlopig voorzien maar je weet nooit.
     
  19. Dice

    Dice

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Booischot
    Spijtig genoeg is het geen touch screen op de v2. Ook voor de upgrades zoals de bltouch en sensor voor filament. Hadden ze beter kunnen maken. Maar de andere verbeteringen zijn wel super. Maar this oefenen he.
     
  20. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Al een paar keer bij Creality nagevraagd voor de BLtouch set voor de V2, Deze zou nog komen, doch ze kunnen er tot op heden nog niet zeggen wanneer.
    Als deze uitkomt is dat het eerste wat er opgaat. Er is een aansluiting voorzien op het moederbordje. Hopelijk werkt het dan ook goed.
    Of er een aansluiting is voor een filamentsensor weet ik niet. Deze kan idd ook handig zijn.
    Een touchscreen zou me denk ik minder waarde toebrengen. De draai/drukknop is voor mij voldoende.
    Aan een dubbele Z-as heb ik ook al eens gedacht doch hier momenteel ook geen problemen mee. Zolang dit goed loopt wijzig ik dit dus ook niet.
    Verder zeer tevreden met de V2. Ondertussen uitgebreid met Octoprint. Dit kan ik ook iedereen aanraden.
     

Deel Deze Pagina