Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. andre van der weide

    andre van der weide Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Helmond Netherlands
    Hallo ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die onderdelen voor vrachtwagens 3d printen.
    zoals een plaats voor electronica of servo houders.
    grt Andre
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Sp1987 en Hans2020 vinden dit leuk.
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    ik gebruik de 3d printer voor van alles en nog wat. van wielophangingen tot ruitewissers
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hier vooral functionele zaken: houders, steunen, servohevels, flenzen, motorsteunen, ...
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    een 2 tal voorbeeldjes

    voor een daf 2600 op wedico basis.
    de messing laadbak met ruimte voor een loodaccu wordt vervangen door een geprinte laadbak met hulo kraan
    hulotang1.jpg
    de tang het gaas is acceptabel. had iets dikker mogen zijn

    hulobak1.jpg
    de laadvloer bestaat uit 3 delen. het kopschot is deel 4
    de kraan bestaat ook uit meerdere delen. de motoren en overige eletronica moet ik nog bestellen.
    het hout voor de vloer waren ooit deel van een aantal sigarenkistjes
     
    Langedijker truckertje en Marker vinden dit leuk.
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb nog geen eigen printer maar maak wel gebruik van Shapeways, als ik zeker weet dat mijn ontwerp goed is, of printers van modelbouw collega's, in ruil voor een rol Filament.
    Voor deze DAF https://www.modelbouwforum.nl/threads/daf-1600-brandweer-den-haag.267200/ heb ik gebruik gemaakt van een 3D geprint front, van Shapeways en vele kleine onderdelen die ook daar geprint zijn. Zoals de deurgrepen, richtingaanwijzers, koplamphouders, Storzkoppelingen en de slanghaspel aan de achterzijde. De velgen zijn op een Dremel geprint door een modelbouwcollega. Voor meer info lees "de Modelbouwer"of kom aanstaande zaterdag naar Houten.
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ook hier een gebruiker van een 3D printer, o.a. achterbumpers maar ook vele hulpstukken zoals servo-pulley's
    Volvo_Verkerk_AchterBumperV2a.jpg
    Volvo_Verkerk_AchterBumperV1.jpg
    pulley.jpg
     
  7. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    mooie achterbumper,al dacht ik eerst dat 1e foto chrome velgjes waren
     
    marten77 vindt dit leuk.
  8. John laumen

    John laumen

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Netherland
    Alles bij elkaar is het heel erg mooi gedaan met al jouw 3D printwerk.
    Als je op de markt kijkt zie je al kleine 3d printers voor een 200 euro.
    Dan wil ik meteen een vraagje stellen, is het moeilijk om in 3D te printen of is dit redelijk te doen met enige computer kennis ???
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    3D printen vergt toch wel wat kennis van zaken.
    Het is niet dat als je de 3D file opent en je dit door de slizer haalt, dat er gelijk iets uitkomt wat perfect is.

    Je moet goed begrijpen hoe dat een printer te werk gaat tijdens het printen.
    Niet alles is namelijk direct uit te printen, zonder enige support, of andere aandachtspunten.
    Ook de snelheid en temperatuur plus koeling zijn belangrijke zaken.
    Daar deze zaken van belang zijn, bij je materiaalkeuze.

    Als jezelf kunt 3D tekenen en je begrijpt de printer, dan kun je rekening houden met het ontwerp.
    Soms kan het niet in 1x geprint worden en kun je het ontwerp verdelen in meerdere onderdelen en na het printen verlijmen, of vastschroeven.

    Verder is het wel prettig als je wat snapt van elektronica en mechanica.
    Mocht de printer defect raken, dat jezelf de printer weer kunt herstellen/kalibreren etc...

    Bij dit laatste, haken de meeste al snel af en staat de printer stil te staan en word dan meestal aangeboden op MP.

    Ik zou zeggen, zoek vooral eens op YouTube naar HowTo, daar vind je inmiddels veel info en voorbeelden/tips.
     
    N.P.S. en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik ben nu ook toegetreden tot de 3D printende modelbouwers. Ik heb wat budget gecreëerd door de verkoop van mijn ambulance. Ik heb na rijp beraad en advies gekozen voor een Creality Ender 3 Pro. Deze was op Black Friday voor ca € 170,00 inclusief verzenden te koop.

    Ik heb hier veel You Tube filmpjes van gekeken.

    [​IMG]

    Echter je bent er dan nog niet. 4 rollen met filament, het printmateriaal, kosten ook al gauw € 100,00. Maar met een kilorol doe je wel even denk ik.

    Mijn eerste print was een voorbeeld van Creality zelf. Om te testen.

    [​IMG]

    Ik moet zeggen voor een eerste print....retestrak!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende prints zijn voor de printer zelf. Grappig dat je een printer koopt en er vervolgens onderdelen voor kunt printen. Ik wil de rol filament naar beneden verplaatsen ivm de hoogte op de tafel en het gewicht. Dit is de steun ervoor. Zo zijn er nog een paar onderdeeltjes. Niet noodzakelijk maar wel leuk en leerzaam. Vooralsnog download ik het van Thingiverse. Eerst maar eens de printer begrijpen en het zogenaamde slicen. Slicen is een voor de printer leesbaar bestand maken. Hier stel je de diktes, temperaturen etc etc in.

    De volgende stap is wat onderdelen maken voor trucks en trailers en voor Bruder ombouwsels. Zelf tekeningen aanpassen volgt daarna en dan misschien wel eens zelf wat tekenen. Ook spullen voor langs de baan zijn bijvoorbeeld goed te maken. Denk aan de beroemde dixie, transformatorhuisjes en putdeksels. Ook lading en hulpmiddelen voor lading. Denk aan een steun voor mijn boot.

    Ik hoop hiermee mijn modellen weer net een andere finishing touch te kunnen geven.
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Helicor en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Gaaf hoor !
    SMILEY APPLAUS (2).gif

    Maar je weet het hé, totaal geen verstand van het tekenen van onderdelen in Auto Cad
    Dit wordt niks !
    SMILEY HUILEN - kopie (2).jpg SMILEY HUILEN - kopie (2).jpg

    Misschien een cursus volgen bij de Expert in de Achterhook !
    SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg

    Misschien kan je wel een chauffeur uitprinten van jou zelf.
    SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    AutoCad en 3D is zo wie zo een drama, fusion van dezelfde firma gaat stukken beter.
    En voor het vlugge eenvoudige werk online https://www.tinkercad.com is ook van dezelfde firma.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dit is best een interessant onderwerp.

    Ik heb even wat filmpjes bekeken.
    De mogelijkheden zijn echt legio.
    Het materiaal lijkt me ook behoorlijk sterk.

    Zo te zien gaat het printen behoorlijk snel, maar volgens mij worden alle filmpjes van het printen versneld gefilmd.

    Hoelang heb jij over het witte hondje uitprinten gedaan ??

    Trouwens nog geen modellen kunnen vinden van modelvrachtwagens (cabines in de schaal 1:14)

    Rolf, welk teken/print programma gebruik jij ?

    Ik blijf dit onderwerp met belangstelling volgen.
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik werk er net 2 dagen mee. Als slicer gebruik ik Cura. Gratis programma. Tinkercad was mij ook al aangeraden. Je hebt ook nog fusion oid. Moet me er nog helemaal in verdiepen. Printen duurt best lang. Hond was kleine 3 uur geloof ik. Oranje steun was ruim 3 uur. Kan sneller maar dan is de kwaliteit of sterkte ook minder. Op thingiverse vind je leuke gratis dingen. Denk niet dat er veel mensen zijn die files van complete cabines oid gratis afgeven........ zul je moeten kopen. Als ik mijzelf zou kunnen scannen........
     
    Ghossie en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Rolf dat kan. Er zijn Fab Labs of andere onderwijs verbonden bedrijven waar studenten gebruik maken van fotoscanners. In Zoetermeer kun je een scan van je zelf laten maken, de file laten bewerken zodat je een printbaar geheel krijgt. Collega heeft zichzelf al als bestuurder in zijn trucks.
    Wat betreft tijd die de print nodig heeft, schakel over van massief naar hol printen van bijvoorbeeld je hondje, scheelt materiaal en tijd.
    Truck cabines in 1:13 tot 1:16 zijn wel al als 3D te koop, zie mijn DAF A1600.
    https://www.shapeways.com/shops/ssmcollection?li=pb
    Let op de prijs, maar dan heb je wel iets unieks.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Bedankt voor je antwoord.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hall Fred,
    Bedankt voor je anteoord.

    Je kan ook een chauffeur van je zelf laten scannen en laten printen in Amsterdam.
    Martin (Modelbouwer) heeft dit ook laten doen, deze chauffeur ziet er heel mooi uit, lijkt precies op Martin.
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Denk dat die scan wel ook de nodige pecunia zal kosten. Dat hondje is met 20% infill. Standaard instelling. Wel verder hoge kwaliteit. Moet daarmee ook experimenteren. Een soort standaard vorm nemen en dan de instellingen veranderen zeg maar. Hele winter de tijd en tussentijds wat voor de modelbouw uitprinten.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    SMILEY APPLAUS.gif
     
  20. andre van der weide

    andre van der weide Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Helmond Netherlands
    Ben mijn nieuwe aanwinst aan het testen een 3 kleuren printer met mix mogelijk heden. Hier en daar nog wat fine-tuning nodig. 20191214_130510 (Groot).jpg 20191214_144101.jpg
     
    Emile Pas, Bv3l, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina