Thanks, idd mooie modellen. Er zit heel veel uur in zo'n model, ze zijn allemaal gebaseerd op oude tekeningen en foto's.
Mechanische belasting is vrijwel 0 bij deze modelletjes zeker omdat de wanddikte ook maar .75 tot 1mm is. Door het model slim op te delen en als minimum dikte .7mm van loshangende slangen, pijpen etc ontstaat er een stevig genoeg model. In dit model is de ganghandel nog geprint die is erg gevoelig voor breuk, maar in het productiemodel komt waarschijnlijk een geëtste ganghandel
Deze modellen worden voordat ze geschilderd worden eerst een tijd in de terpentine gelegd. Om de wax eraf te weken en om ze niet te laten vergelen. Vaak worden deze modellen eerst nog grondig geschuurd voordat ze geschilderd worden.
Shapeways vraagt nu iets van 32,- voor frosted ultra detail en 52,- voor frosted extreem detail.
Om meteen even antwoord te geven op de vraag van RCJeffret te reageren: Ik heb dit model getekend in 3D max omdat ik dat voor mijn werk gebruike. Mijn hobbycollega gebruikt ViaCAD2D/3D en komt met een totaal andere werkwijze op hetzelfde resultaat.
Dit is het eindresultaat Gooise stoomtram nr18 in HO 1/87.