3d printer voor net € 300

Zelf getekend in designspark mechanical.
Het is wel handig als je een beetje handig bent met een 3D tekenpakket, maar ook dat is te leren.
Daarnaast staat er ontzetten veel op bijvoorbeeld thingiverse of youmagine.
 
Naar mijn mening heeft 3D printen alleen zin als je in staat bent om in 3D te modelleren. Ben je dat niet dan wordt de 3D printen uitsluitend een 3D kopieer machine.

MVG
Arnold
 
Laatst bewerkt:
Deels mee eens.. Maar toch kom je soms unieke oplossingen of ontwerpen tegen. Dan is het mooi dat je dat kunt gebruiken.
 
Haha, als je in de normale componenten zit wel.
Ik heb heel wat gezocht, maar ik kwam geen baggeremmer tegen die echt op een emmer leek.
 
Na de eerste rol van 1kg PLA door de printerkop gestuurd te hebben, vandaag toch eens een E3D v6 besteld. Ik lees daar heel veel goede ervaringen mee en omdat afgelopen weekend ik ineens gedonder had met het printen van PETG toch de knoop maar doorgehakt.
Nadeel: de printhoogte wordt kleiner, maar daar ga ik nog eens goed naar kijken, er is iemand die beweert dat het zonder hoogteverlies kan.
(ohja, en blunder eerste klas: een ronding opgemeten met de schuifmaat, uitgeprint, past voor geen meter, 10mm te groot.. Nog een keer getest.. weer 10mm te groot.. rotding, waarom nou ineens van slag... totdat ik er achter kom dat de schuifmaat niet goed op 0 gesteld staat.. en de printer maar de schuld geven:rolleyes:
(ohja, de fabrikator staat weer op 400 euro.:()
 
De Fabrikator heb ik ook. Print goed, maar er zijn toch nog wel wat zaken die er geleerd moeten worden als het om instellingen gaat.

Dit lijkt mij een mooi raadje om instellingen te delen.
 
Ik ben maandag weer bij mijn printer en bouw dan eerst de kop in met die cm hoogteverlies en dan wat extra kennis opdoen.
Ik ga dan wat spullen printen om de bowden conversie te doen. Ik krijg dan in ieder geval de hoogte weer terug.

Iemand in de rcgroups thread had het een en ander gedaan met de z-as en de motor die daar zit en kon zo ook hoogte winnen. Lijkt me nog steeds interessant... Ook na de bowden conversie.

Er is een paar keer gevraagd ook foto's.
Ik zal het nog eens doen.
 
Iemand in de rcgroups thread had het een en ander gedaan met de z-as en de motor die daar zit en kon zo ook hoogte winnen. Lijkt me nog steeds interessant... Ook na de bowden conversie.
Ik heb vandaag die 'conversie' gedaan. Ik heb de onderkant er uit geschroefd, en via die kant ook de 'anti backlash' constructie losgemaakt van de bouwplaat, en aan de bovenkant gemonteerd.
Nu krijg je aan de bovenkant meer ruimte (en ik heb de sleuf voor de sensorverstelling nog verder naar beneden uit moeten vijlen). Met een beetje stellen komt dat nu precies uit, en zit ik strak tegen de bovenste bevestiging van de z-as aan. Naar beneden toe heb ik ook de z-stappenmotor 180 graden gedraaid zodat de draden niet klem komen te zitten. Nu kan de bouwplaat zakken tot op de bodem, en dat is ook meteen de andere limiet van de z-as. Totaal kom je dan uit op 110 mm, en dat is dan meteen ook de maximale ruimte die de z-as kan hebben. De enige manier waarom je nog meer ruimte kunt creëren is de boel echt grondig verbouwen.

Als je een bowden conversie doet is dit niet nodig, kan het zelfs nadelig uitpakken, omdat je niet meer ver genoeg naar boven kunt met je bewegende bouwplaat.
 
Ik ga vanavond eerst maar eens die E3D-V6 monteren met direct feed en dan die verminderde Z-hoogte voor lief nemen.
Ik weet ook niet of die bowden feed al binnen is.

Als ik het goed begrijp verlaag je het bed met 2 cm en verhoog je het bereik met 1 cm.

Ik zou er graag waar foto's van willen zien.
 
Eigenlijk is het heel simpel: je verplaatst die zwarte blok van onder naar bovenop je bed. En voor de zekerheid heb ik de z-motor gedraaid. Zal als ik klaar ben nog wel eens foto's maken.
 
Het lijkt me dat je dan i.c.m. een bowden de maximale Z kunt krijgen.
Dezelfde truuk uithalen, maar dan de extruder wat lager plaatsen.
Jij weet precies hoeveel hoger die nog kan om nog wat winst te behalen. Of is dat niet veel meer?

De bowden-feed waren ze vergeten in het pakket te doen, dus ik moet nog even wachten.
 
Onderaan.. het printbed staat volledig op de bodem, lager kan dus niet.



Bovenaan.. De zwarte dop drukt de plexiglas plaat zelfs 0,1 mm omhoog.. hoger kan dus niet.



Volgens mij max-max. alleen als je die anti baklash aan gaat passen is er nog wat in hoogte te halen, als je de printkop dan ook wat hoger zet. In mijn geval is het precies pas, heb het bed zelfs iets hoger (0,2mm of zo) moeten schroeven om bij de printkop te komen..
 
Aha, dus inderdaad heb je het maximale Z-bereik al gehaald en zou ik bij bowden-conversie de kop even laag als nu moeten zetten.

Dat wil voor mij dus zeggen dat ik alleen naar bowden moet gaan als ik daarmee het gewicht kan verkleinen van de X-koets.
Het terugwinnen van Z-hoogte kan ik op deze manier. Sterker nog. Ik krijg meer bereik dan met de originele fabrikator.

De andere voordelen van de bowden-feed heb ik al omdat ik met een kort stukje teflon het filament in de E3D-v6 leidt.
 
De afgelopen tijd had ik een paar maal dat de horizontale aandrijfriemen versprongen waardoor de print mislukte.
Spanning op de riemen verhoogd maar dat maakte het alleen maar erger.
Schroeven van de poelie aangedraaid dat was ook niet de oplossing.
Dus de assen van de aandrijving eraf gehaald. Toen bleek dat de assen verkeerd om zaten.
Op de assen zit aan 1 kant een plat geslepen stuk en die moet aan de kant van de poelie.
Bij mij zat hij aan de kant van de motor waar het geen enkel nut heeft. De assen omgedraaid en het probleem is opgelost.
Hij print nu zelfs beter en schokt minder omdat nu de verbinding tussen de motor en de poelie werkt zoals het moet.
Deze verbinding werkt als een schokdemper. De montage Chinees heeft dus een foutje gemaakt.
 
Toevallig hoorde ik vandaag de tandriem ratelen over de aandrijving, imdat de printkop klem liep tegen de achterwand.. de as zit dus vast genoeg, alleen de voieste sensor had ik dus niet goed afgesteld.
 
Back
Top