3D printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Skoglund, 7 okt 2020.

  1. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Hallo forumleden

    Is deze printer goed om te beginnen.....
    Ik ben nu nog een leek ?
    Creality Ender-5 Pro 3D-Printer
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Wat wil je. Wil je een machine die moet werken en goede resultaten moet opleveren zonder tijd erin te steken of wil je een machine welke je tijd en aandacht nodig heeft, en ook hetzelfde goede resultaat oplevert?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook een Ender 3 Pro nemen, scheelt een stuk in prijs maar kwaliteit is gelijk.

    GJ
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Beide zijn printers waar je heerlijk aan kunt sleutelen met een enorme community die de wereld aan mods hebben ontwikkeld.
    Wil je vooral printen zonder er een hobby van te maken (ik ben eigenlijk alleen maar aan het sleutelen en ontwerpen en vliegtuig bouwen ho maar) dan kan je net zo goed een Prusa kopen. Na wat mods op de Creality ben je met zekerheid hetzelfde of met geld kwijt.

    Lekker een creality kopen! Prachtig om aan en mee te knutselen en hobby mag wat kosten toch
     
    coen_l vindt dit leuk.
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou ik heb zelf een Creatily CR10 en daar die is op het printbed na orgineel. Het printbed heb ik voorzien van een spiegel van de Ikea want de orginele glasplaat werd hol.

    Verder print dat ding prima. Zolang ik hem niet verplaats dan kan ik 1 x handmatig het bed levelen en dan gewoon sd kaart met Gcode erin en printen. Heb denk ik al wel 30 of 40 prints gedaan zonder ook maar iets aan te passen.

    Zou niet weten wat ik er aan verbeteren moet. O ja ik heb een ledstrip onder het portaal geplakt voor wat licht op het printbed.
     
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Anycubic mega S i3 of de X uitvoering ,zou ook een optie kunnen zijn deze zijn bijna direct uit de doos te gebruiken alleen ff levelen , en printen gebruik deze nu meer dan 2jaar en hoef geen ander waar veel bij gesleuteld moet worden , gewoon een makelijke printer die doet .

    gr rexonamen
     
  7. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Het ligt er een beetje aan wat je wilt maken en in hoeverre je het leuk vind om te tweaken. Als je dunwandige prints wil maken zoals de 3Dlabprint vliegtuigen, en wilt printen zonder tweaken en sleutelen zou ik een (originele) Prusa Mk3s adviseren. Je kunt dan direct de gcode gebruiken. Het prijsverschil is fors maar zoals Q Brand schrijft ben je na wat mods (als die nodig zijn)ook in die richting.

    Mocht het printen je niet brengen wat je ervan verwacht kun je hem waarschijnlijk voor een goede prijs verkopen. Kijk maar eens wat een 2ehands Prusa doet...
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Creality heeft geen dure mods nodig, alleen tijd. Je leert er erg veel van, dat is ook wat waard.
     
  9. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Bedankt, dat is veel informatie waar ik wat mee kan.
    .wat ik wil is allebij, dus wordt het wel even kiezen de prijs maakt niet zoveel uit maar moet wel een goed apperaat zijn .
    Wat het geworden is laat ik nog wel horen.

    Die creallity daarvan zijn veel verschillende types van zie ik maak dat wat uit ?
    Vriendelijk bedankt alle.
    Joop
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Wat is goed? Als hij niet bij de eerste keer aanzetten ontploft of als het eerste printje direct goed is? Als hij na 2 maanden nog steeds print zonder onderhoud? Goed is nogal een ruim begrip :) Uit elke 3D printer is een goed resultaat te halen. Bij de goedkopere kost het vaak alleen veel meer tijd. Wil je zonder gezeur goede prints: Prusa. Wil je een goedkope printer welke wat aandacht nodig heeft voor een goed resultaat: Creality.
     
  11. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Ik denk dat het deze gaat worden
    Creality CR-6 SE 3D-Printer

    De prijs is hier gunstig denk ik komt op ongeveer omgerekend op zo'n € 480,-
    wat vinden jullie hier van ?
     
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Dacht me te herinneren dat je ook het één en ander aan modificaties uitgevoerd hebt aan je Cr10? Wil natuurlijk niet zeggen dat het noodzakelijk of duur moet zijn.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja, aardig wat :)
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik denk dat je met een Creality Ender nog beter bezig bent vanwege de community en mods.

    Aanrader: kijk nog even wat op YouTube naar Teaching Tech... Die doet veel goede reviews, tips etc.

    En zoals gezegd, modden is erg leuk! Evt kijken bij de nieuwe Creality Corexy?
     
  15. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik breek even in dit draadje.

    Hoe fijn of klein kan je met een dergelijke printer printen?
    Zoals bijvoorbeeld kleine functionele bootpropjes van om en nabij de 10 a 20 mm en of ander kleinschalig detailwerk.

    Ben me nog steeds aan het oriënteren op een dergelijke printer, maar dan voor de wat meer kleinere werkzaamheden.

    Alvast bedankt.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    0.5mm details ongeveer.

    Voor kleine details is een sla altijd beter
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  17. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Oké dus kleine props of schroeven e.d zou dus willen?
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Zoals Tadango al schrijft, voor gedetailleerd printen is een SLA-printer meer geschikt. Google maar eens "sla vs fdm" bij afbeeldingen. Dan kun je het verschil zien.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  19. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zojuist efkes gegoocheld en gejoeptjoept.
    Wat een chemicaliënfabriek.
    Maar idd wel mooiere prints, maar zal het zijn doel voorbijschieten.
    Het merendeel zal toch gebruikt worden voor mechanische doeleinden en als het nodig zou zijn wat gedetailleerd werk.

    Maar we zijn nog niet uitgelezen.
    De chemicaliën is wel iets waar ik terughoudend in ben.
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Als je een nozzle met een kleine diameter neemt komt het de details ten goede. 0,4mm is een beetje standaard. Met een 0,25mm nozzle zijn de details "scherper", het kost echter wat meer tijd.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina