3D printerbouw tbv TRUCKS schaal 1:14 van Bv3l

Discussie in 'Model truckers' gestart door Bv3l, 31 jul 2017.

  1. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Hallo modelbouwers ik sta op het punt om een zending uit China binnen te krijgen met een zelfbouw 3d printer.
    Ik ben sinds 1972 bekent met de ICT soft- en hardware, maar 3d tekenen moet ik nog helemaal eigen maken.

    Als belangrijkste is natuurlijk de bouw, daarom wil ik jullie middels deze topic mee laten genieten van mijn gestuntel en na veel geduld het succes.

    We gaan het meemaken.

    Ps. Als er bouwers zijn die al wat verder zijn hoor ik het graag even, alvast dank daarvoor.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo bas,
    als je een goed en betaalbaar programma zoekt voor 3d tekenwerk zou ik fusion360 adviseren.
    Dit is voor hobbyisten geheel gratis, maar is een professioneel programma met zeer goede uitleg video's op youtube.
    En daardoor ook snel te leren omdat alles vrij eenvoudig werkt, niet met allerlei tekst commando's maar gewoon met menu's en functions in je menu balk.

    Met zelfbouw 3d printers is wel de grootste uitdaging om alle uitlijningen goed te krijgen van de machine.
    Dat is echt essentieel voor de printkwaliteit.
     
  3. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Fusion 360 is idd een heel mooi programma, ik teken daarnaast ook nog veel met pytha 3d, omdat ik dat ok voor me werk gebruik.
    ik ben nu fusion aan het leren, hier gaat wel veel tijd in zitten maar ik heb al wel gemerkt dat er heel veel dingen vrij makkelijk kunnen die met andere programma's veel meer tijd kosten.

    Wil je simpel beginnen kun je ook sketch up nemen maar mogelijkheden zijn vrij beperkt vind ik zelf.

    Groet koos
     
  4. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Dank jullie wel, Alwin Koos. Ik zal er zeker even naar kijken, nu ben ik Freecad & Blender aan het bestuderen, nou en dat valt niet mee daar zitten zoveel mogelijkheden op. Beide zijn overigens gratis te downloaden voor hobbyisten.
     
  5. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Dinsdag de 3D printer A8 van Anet ontvangen, gelijk alles uitgepakt en gecontroleerd op compleetheid. Moest wel aan de postbode 52 euro bijbetalen voor administratie, BTW en Invoerrechten, dus kwam dit bouwpakket op totaal 164+52=216 euro, maar ja dan heb je ook wat.

    De verpakking:
    IMG_0625.JPG

    De inhoud, bestaande uit 3 lagen:
    IMG_0626.JPG IMG_0627.JPG IMG_0628.JPG
    Alle papieren bescherming er van af halen, is echt een gepriegel:
    IMG_0641.JPG
    Dan alle schroefjes even in een montagedoosje:
    IMG_0645.JPG
    En na een paar uurtjes hier het eerste resultaat:
    IMG_0640.JPG IMG_0646.JPG IMG_0647.JPG
    Vanavond verder volgens de handleiding:
    IMG_0644.JPG
     
    Cor en ahop vinden dit leuk.
  6. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Heb een vraagje, heeft er iemand ervaring met de software installatie. Ik krijg nl een error op de bijgeleverde stick.
     
  7. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    zag vandaag bij action 3d printerpen met staafmatriaal erbij 20 euro,zeg t maar voor diegene die t wil proberen
     
  8. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    wat bedoel je precies @Bv3l ?
    bedoel je de printsoftware zelf?

    groet Koos
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Bas,

    Mochten de bestanden beschadigd zijn, hier heb je een dropbox link, met daarin alle info en software die nodig is.
    Zelf gebruik ik Cura (daar ik zelf een Ultimaker II gebruik en hun daarvan de maker zijn).
    Overigens vind je in die Dropbox mappen ook diverse G-code files, die je direct op je MicroSD kaartje kunt plaatsen en kunt gaan printen.
    (zonder dat je de printer via de USB moet verbinden)

    Je hebt overigens alleen de driver nodig, als je de firmware wild gaan updaten.
    Geen idee of dat er inmiddels een betere firmware is, daar ik jouw gekozen printer niet ken.
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
  11. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Dank je Marten. Ik heb de printer nu compleet opgebouwd, moet nu het bed nog kalibreren, en de de eerste print er uit draaien. Ik hou jullie o de hoogte. @Koos82, ik bedoelde de software die op de stick staat, maar middels marten z'n link zal dat zeker gaan lukken.
     
  12. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    @marten77 ik heb zojuist alles goed kunnen downloaden, dank je voor de tip en link.
     
  13. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Zeer benieuwd als alles goed werkt en je ook de software van het apparaat kent wat er dan voor moois uit komt :koud:
     
  14. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Valt me qua prijs nog mee.
     
  15. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Gisteren het hot-bed gekalibreerd en kreeg daarbij toch wat probleempjes met de z-motoren. De rechterkant liep telkens stroef net voor het eindpunt, als ik de maat nam verschilde het telkens 3 mm. De oplossing na 2 uurtjes gevonden: als eerste beide montagebussen op de juiste hoogte afgesteld dmv 2 blokjes, daarna de bovenste afgesteld op 2 mm speling in de nok-houder. als 2e de rechter loopmoer losgedraaid (4 schroefjes) en je zag het draadeind gelijk recht springen, daarna de 4 schroefjes weer vast gezet. En ja dat hielp heel goed beide z motoren lopen nu soepel. Ik zal foto's maken hiervan, deze volgen later.
     
    arm1948 en Ed Moret MAN26.540 vinden dit leuk.
  16. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Zou je mogelijk ook zo een bootje op schaal 1/18 kunnen printen of ga je enkel voor de truck modelbouw gaan ?

    Mvg,
    Steve
     
  17. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Steve ik moet eerst een 3d tekenpakket in de vingers krijgen en bootjes zijn dan niet de eerste plannen.
     
    adrie van gerwen vindt dit leuk.
  18. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Ik had nog wat foto beloofd van de bouw van de Anet A8, kijk even mee:
    IMG_0648.JPG
    Frame zit in elkaar.

    IMG_0655.JPG
    Nadat alle elektronica was gemonteerd, gelijk een 1e test van een nieuwe ventilator mondstuk. Ik vond het allemaal nog wat rafelig en heb de print afgebroken en daarna opnieuw gekalibreerd.
     
    Cor vindt dit leuk.
  19. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Even nog een filmpje van het printen van het nieuwe ventilator mondstuk.
     
    Cor vindt dit leuk.
  20. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Nog wat foto's van het resultaat.
    IMG_0662.JPG

    IMG_0663.JPG

    IMG_0664.JPG
     
    Cor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina