3D-SP400

Stevo

Forum veteraan
Ik ben deze middag een beetje aan het knutselen geslagen, de bedoeling is om een "aanvaardbaar" vliegend 3D kistje te maken die wordt aangedreven door de inmiddels voorbijgestreven Speed 400 met reductie (8 cellen) omdat ik na lang zoeken nog steeds niet die ultieme betaalbare Brushless set-up heb gevonden (ze zijn er wel maar ik kan mezelf nog niet motiveren om het bedrag ervoor op te hoesten). Tevens moet alles standaard zijn wat servo's en toebehoren betreft.

Heeft iemand tenandere een idee over de reductie??, 3/1, 2,33/1 oid en de propmaat.

Tevens had iemand op het forum een vraag gesteld over een electro-toestelletje van -+500 gr die met dergelijke motor kon worden aangedreven.

Ik heb mijn Lazer 3D als uitgangspunt genomen, zonder de plannen te bekijken of te verschalen (dan kon ik evengoed een mini lazer 3D hebben aangeschaft). Ik had echter niet veel zin en tijd om alles uit te stippelen en er een uitgebreid plan van te maken dus alles is tamelijk beperkt gebleven tot het uittekenen (met potlood en papier, geen CAD toestanden) van de rompmallen alsook het uitprinten van de ribben (standaard no nonse CAP21 profiel) via profili. Zeer leuk aan het uitprinten met een laserprinter is ten andere dat je de papierenprofielen met een heet strijkijzer op het hout kan strijken.

Ik weet dat er geen delta box aanwezig is in de vleugel maar de vleugel is , zelfs voor het bespannen, reeds zeer stijf.

Ik ben nu een beetje "en parcours" bezig met het uitstippelen van hoe het nu verder moet, nu we komen er wel.

afb13309.jpg

afb13310.jpg

afb13311.jpg

Het toestel heeft een span van 95 cm, de koorde van de ribben zijn 25 cm en ik hoop onder de 500 gr uit te komen. De vleugel weegt nu, onbespannen, 66 gr.

Jorrit,

Bedankt voor de link (ik denk bij deze dat ik de naam zal moeten veranderen aangezien deze blijkbaar al bestaat). De typhoon is inderdaad wel betaalbaar maar ik vraag me af of deze meer "power" zal produceren dan een 400 + reductie. (ik vermoed van wel maar het ziet er zo klein uit al betwijfel ik niet dat het een dapper motortje is).

Tevens ben ik een beetje uitgekeken op die toestellen met een stok als romp, profielrompen enzovoort dus het is wel de bedoeling om er een "echte" klassieke romp voor te maken geheel volgens de balsa methode.

Nu alleen nog aan Oracover light zien te komen want de lokale hobbyboer zat zonder ( en had niet onmiddellijk door waarom ik dat spul wou gebruiken in plaats van de veel sterkere gewone Oracover).

Die 3D-400 II dat is met een speed 400 direct drive niet?

Stevo

Ik weet niet hoe sterk die Typhoon die Jorrit aanhaalt is, maar...

Stevo, voor minder dan 90 $!!!, deze combinatie gevonden...

http://www.balsapr.com/catalog/motors/Feigao130View.asp?ProductId=U320025

afb13356.jpg

Plug dat dappere motortje in een standaard GWS reductie van 6.63/1, en met 3 lipo cellen trek je met een 13*9 GWS prop 5.1 Amp, en 553 g stuwkracht.
Met een 14*10 GWS prop zou dat zelfs 610 g en 6.5 Amp zijn.

Is dat niet genoeg power om je vliegje mee op te tuigen? (en op borstelloos over te gaan...) Ik vind vooral de combinatie met die Phoenix 10 wel erg "on-duur", ik betaalde vorige week nog 60 euro voor de regelaar alleen, in een lokale zaak hier in de buurt. (90 $ is niet veel meer dan 60 euro, je motor is haast gratis, alleen de verzendkosten nog.)
Kunnen we je echt niet overhalen?? Borstelloos??
afb13357.gif
Nee zegt Stevo.

Maar als je met standaard servo's en toebehoren wil gaan raggen, ik zou er niet aan beginnen.
Toch succes met je bouw-proefproject. :lol:

@ Joost,

Inderdaad daar heb je overschot van gelijk in, but what's in a name, iedereen gebruikt een beetje de term 3D door elkaar.

Dat toestel in die link van Jorrit lijkt meer op wat wij enkele jaren terug een Fun Flyer hadden genoemd maar ja 3D staat natuurlijk mooier. Tevens ben ik van oordeel dat ik ook met een speed 400 + reductie niet unlimited vertical zal kunnen gaan. Prophangen zal er ook wel niet bij zijn.

@Raffie;

Inderdaad mooie goedkope combinatie, maar (nu komt ie) is die 10A regelaar niet een beetje te nipt?

Ach man, je doet me weeral twijfelen :roll:

Stevo

afb13425.jpg

afb13426.jpg

afb13427.jpg

Zo, kleine update, rompje bijna klaar, intussen ook reeds de hatch vooraan gemaakt doch nog geen foto.

Romp weegt nu 40 gr en ff een mailtje gezonden naar die jongens in die link van Raffie ivb met die brushless combo 8)

Stevo

afb13425.jpg

afb13426.jpg

afb13427.jpg

Zo, kleine update, rompje bijna klaar, intussen ook reeds de hatch vooraan gemaakt doch nog geen foto.

Romp weegt nu 40 gr en ff een mailtje gezonden naar die jongens in die link van Raffie ivb met die brushless combo 8)

Let maar niet op de troep, dit wordt een echt "kitchen table model" :wink:

Stevo

Nope, echt wel de keukentafel, maar met drie kinderen blijkt opeens het hele huis wel een kinderkamer te zijn geworden 8O

Stevo

Mailtje gezonden er terug gekregen van die Amerikaanse jongens van Balsa Products met de melding :

Sorry but we do not ship outside of the United States or Canada.

Nou, dat was het dan weer :roll:

Verder zoeken naar de ultieme betaalbare combo :wink:

Stevo

Stevo zei:
Verder zoeken naar de ultieme betaalbare combo :wink:

Stevo

Hier misschien??

http://liteflyrc.com/index.htm

Feigao Motors-Feigao 41 Turn Brushless Motor - 2.0mm Shaft (1308441S) $45.00
Brushless Speed Controllers -Castle Creations Phoenix-10 Brushless Speed Controller $52.49

Totaal $97.49 (plus verzendkosten, heb ze pas gemaild over prijs van verzending naar BeNeLux.)

Hello Raf
At this time we are not shipping out side of the US.
Thanks David

Sent: Saturday, January 15, 2005 9:20 AM
Subject: Litefly RC

Dus nog maar even verder zoeken...

Getver,

Altijd het zelfde met die Amerikanen die er nogthans prat op in gaan dat je via "hun" internet alles overal kan bestellen (niet geheel een leugen want niemand houd ons tegen om een bestelling te plaatsen, het verschepen is andere koek) :evil: Het is verdekke gemakelijker om een AK47 via een Russische site te bestellen en aan je deur te laten afleveren dan een onozel electromotortje te laten overkomen vanuit de US.

Zouden die Cowboys nog altijd boos zijn op ons Belgen Rafiie, naar aanleiding van onze politieke houding over een heel ver land?? :roll: :wink:

Stevo

1 manier om dat te weten te komen; een AK 47 bestellen op een amerikaanse site.. :hammer:

Euh, Stevo, ik blijf ijverig verderzoeken hoor. De beste prijs voor het beoogde product.

Ik ga eens op de site van Feigao zelf vragen...

Maar da's ergens in China, benieuwd of en hoe ze gaan reageren.

http://www.feigao.com/

en weer vangen we achter het net; ziehier hun antwoord:

Dear Raf,

Thanks for your interest in our products. We do have a cutomer in Belgium but they don't have the type you need.Their website is www.home-flyer.com. We are also negotiating with a Europe company for distributor representative. Please let me know your comments.

Regards,

Alex

----- Original Message -----
From: <noreply@ebigchina.com>
To: <tradingmate@163.net>
Sent: Sunday, January 16, 2005 5:57 AM
Subject: Information Inquiry #105826230
> web site (http://www.feigao.com).

Dus zal ik maar effe naar Jo mailen, of hij die kan "invoeren" in zijn gamma, desnoods een enkele bestelling...

Maak er maar twee van bijaldien redelijk geprijst :wink: Zo kunnen we die Jo al ergens overtuigen van het feit dat er een afzetmarkt is voor dergelijke motortjes.

Stevo

Hey Jasper, bedankt voor de link/tip, maar spijtig genoeg staat de genoemde motor echter niet op hun site, maar ik heb ze even gemaild of z'm kunnen leveren. Ik laat hun antwoord weten, zodra ik het heb.

Back