Van mijn kant een tipje..
Ik ben zelf begonnen met heli's (geen 3d, wel andere gekke dingen). Na een jaar of 6 oid bij een club gegaan, en daar weer na een jaar vliegtuig gaan vliegen.
Dus +/- 7 jaar helivlieger..
mijn ervaring is dat opstijgen meestal niet zo moeilijk is.
Neus in de wind, gas erop, en vlak houden na dat de wielen los komen.
Niet meteen recht omhoog, eerst het vliegtuig laten vliegen. Die motor vliegt zowieso wel ;-)
zenderindeling is bij mijn vliegtuigen en heli's hetzelfde, mode 2.
dus gas en roer links, elevator en aileron rechts.
daarna het vliegen zelf.
vanuit de heli ben ik gewend gewoon exact zo snel te vliegen als ik wil. wind of geen wind, waar deze ook vandaan komt.
bij een vliegtuig werkt dat een stuk minder goed. die valt op een gegeven moment nl uit de lucht.
Wordt dan met de wind meegenomen etc etc.
Een vliegtuig heeft ook meer last van turbulentie etc, dus je moet wel eens bedacht zijn op een toestel wat spontaan op zn zij gaat liggen. extreem voorbeeld, maar kan
Maar, als je begint met voldoende hoogte allemaal zaken waar je met een vergevende kist !!!! met wat trial and error wel uit komt.
doe je dit met een warbird (zwaar tov vleugeloppervlak) is een stall vaak ook meteen boem, andere toestellen kunnen een stuk vergevingsgezinder zijn.
trainers zijn erg vergevingsgezind.. kunnen tegen een stootje, wat je met de eerste landingen vaak wel nodig hebt.
Landingen..
Waar bij een heli landen juist een rustpunt is, is dit met vliegtuigen juist het spannendste van de vlucht (uitgaande dat je de grond goed mis kunt vliegen ;-))
heli's landen is rust.. automatisch. eerste wat je geleerd hebt, dus simpel.
bij een vliegtuig is het een zeer tricky punt.
richten, over welke lijn komt het vliegtuig binnen (en vlieg ik mezelf/iets anders niet aan )
snelheid, te weinig is een wegvallende vleugel. te kort bij de grond en hij land zichzelf.
wind, zijwind, tegenwind.. vlagerige wind beinvloeden je landingssnelheid nogal. soms landen zonder gas, soms juist met wat sleepgas..
Moet je een beetje gevoel voor krijgen.
en voldoende ruimte hebben.. mijn eerste vlucht met mn tweede toestel heb ik er een kwartier over gedaan om hem neer te zetten. ding zweeft goed, maar schoot continu over het veld heen.
tip, bij landen elevator op het laatste stukje net voor de grond iets up houden, tot je de grond net aantikt. dan elevator 0, en uitrollen.
qua 3d voor vliegtuigen, zoek s op snap roll, harrier etc. ook voor vliegtuigen zijn er 3d wedstrijden.
zoek you tube eens af naar fervent 3d merken, zoals bijvoorbeeld pilot rc. Kom je vanzelf bij wedstrijden uit, en zo weer op figuren..