3d vliegen

hey mensen

wie heeft er verstand van 3d vliegen met vliegtuigen? of een link oid.....
ik vlieg al zo'n 6 a 7 jaar met heli's 3d en ben sinds deze week in het bezit van de slick 3d 480 van e-flite......het leek me geinig om eens een plank te proberen..... het bouwen zal wel goed komen alleen vroeg ik me af, hoe dat zit tijdens het vliegen met half gas enz... ik heb mijn leven lang nog nooit een vliegtuig de lucht ingestuurd dus vandaar deze vraag......we gaan de reacties zien.....alvast bedankt mannen.......

Hier is echt maar één goed advies mogelijk, ga naar een club en ga daar eerst proberen om met een vleugelvliegtuig te vliegen.
We kunnen je hier van alles en nog wat uitleggen maar als je een middag bij een club bent geweest heb je meer geleerd en vooral ervaren dan gedurende een maand lezen en schrijven hier op het forum.
Verwacht overigens niet dat je met dat vliegtuig direct al 3D kan vliegen. Dat kon je met je heli ook niet. ;) Je zal eerst nog heel wat moeten oefenen.

Ik vermoed dat je een gezonde dosis eigenwijsheid hebt :rolleyes: dus een tip is om een flightsimulator te installeren en daarop te oefenen. En dan nóg is het verstandig in het begin iemand mee te laten kijken zodat je op de juiste manier bochten leert en het starten/ landen.

hey mensen

wie heeft er verstand van 3d vliegen met vliegtuigen? of een link oid.....
ik vlieg al zo'n 6 a 7 jaar met heli's 3d en ben sinds deze week in het bezit van de slick 3d 480 van e-flite......het leek me geinig om eens een plank te proberen..... het bouwen zal wel goed komen alleen vroeg ik me af, hoe dat zit tijdens het vliegen met half gas enz... ik heb mijn leven lang nog nooit een vliegtuig de lucht ingestuurd dus vandaar deze vraag......we gaan de reacties zien.....alvast bedankt mannen.......

Probeer de stuurfuncties hetzelfde te houden als van je helie, anders ga je geheid de fout in. Dus roll=aill nick=up en down en heckrotor wordt rudder.

Dan kun je het prima wagen, maar laat er iemand naast staan die zegt wat je moet doen ! (die er verstand van heeft liefst) Het is zonde als je hem bij vlucht 1 in bonken vliegt. Maar met je vlieg-ervaring zou je zo`n kistje wel moeten kunnen vliegen. Houd ons op de hoogte !

Dat bedoel ik rhelie....... kleine tips en tools...bedankt.............daar ging het mij om.....
En oja een sim? Is 400 uur simmen ook voldoende? Ik snap wel dat jullie aandringen op een club en een ervaren iemand, dat is allemaal duidelijk,het ging my gewoon om kleine dingetjes, een club zie ik niet zitten,te ver rijden elke x, ik heb een groot weiland achter huis dus vandaar......

Hoe bedienen jullie gas eigenlijk? Bij heli is het een vast toerental wat je kan variëren met idle switch.

Je zegt dat je vrouw het beter weet, maar jij hebt er ook wel flink van...

Waar zit je pitch? Waarschijnlijk op je linkerstick. Zet je gas dan ook op je linkerstick.

Gas zit bij vliegtuigpiloten overal.
Linkse of rechtse stick. Getrokken of geduwd gas. Sommigen zweverpiloten zetten het gas op een schakelaar en bedienen remkleppen met de gasstick.

Je ziet, vanalles mogelijk.

Normaalgezien zul je snel weg zijn met vliegtuigen, je weet immers wat sturen is. Maar de eerste keren zal het toch onwennig aanvoelen.

Gewoon hetzelde als je gas/pitch bedient. Simmen helpt wel en waarschijnlijk kan jij dat kistje vliegen. Let wel op de snelheid, want als je die teveel afmaagert valt hij uit de lucht .

Gas heb je gewoon op de stick die je wilt, van 0 naar 100 % en kijken of er niks klemloopt.
Met de trim kun je dan stationair afstellen en met de kill-switch kun je hem uitzetten

haha dries goeie.......maar idd bedankt ik zal het eens toepassen in mijn sim...... en zo oefenen......en thx rheli voor je 2e tip,hier heb ik wat aan.

edit: nog zoon tip: een heli kan achteruit vliegen, planes niet

edit: nog zoon tip: een heli kan achteruit vliegen, planes niet

Meestal duurt het bij helicopterpiloten even voor ze nose-in kunnen vliegen, bij vliegtuigpiloten gebeurt dit bij de eerste landing ;-)

(jaaaa, en zo kunnen we nog even doorgaan :-D )

Nu zal het met dat kistje nog meevallen om traag te vliegen. Lichte constructie, relatief groot vleugeloppervlak.
Hou de uitslagen laag in het begin, zet er wat expo op en komt wel goed.

Ook het opstijgen is even wennen. Het is een staartwiel. Staart laag houden met hoogteroer, gas stelselmatig verhogen, tijdens het op snelheid komen je hoogteroer naar 0 brengen, eens op snelheid terug hoogte trekken om op te stijgen.

succes!

Van mijn kant een tipje..
Ik ben zelf begonnen met heli's (geen 3d, wel andere gekke dingen). Na een jaar of 6 oid bij een club gegaan, en daar weer na een jaar vliegtuig gaan vliegen.
Dus +/- 7 jaar helivlieger..

mijn ervaring is dat opstijgen meestal niet zo moeilijk is.
Neus in de wind, gas erop, en vlak houden na dat de wielen los komen.
Niet meteen recht omhoog, eerst het vliegtuig laten vliegen. Die motor vliegt zowieso wel ;-)

zenderindeling is bij mijn vliegtuigen en heli's hetzelfde, mode 2.
dus gas en roer links, elevator en aileron rechts.

daarna het vliegen zelf.
vanuit de heli ben ik gewend gewoon exact zo snel te vliegen als ik wil. wind of geen wind, waar deze ook vandaan komt.
bij een vliegtuig werkt dat een stuk minder goed. die valt op een gegeven moment nl uit de lucht.
Wordt dan met de wind meegenomen etc etc.
Een vliegtuig heeft ook meer last van turbulentie etc, dus je moet wel eens bedacht zijn op een toestel wat spontaan op zn zij gaat liggen. extreem voorbeeld, maar kan

Maar, als je begint met voldoende hoogte allemaal zaken waar je met een vergevende kist !!!! met wat trial and error wel uit komt.
doe je dit met een warbird (zwaar tov vleugeloppervlak) is een stall vaak ook meteen boem, andere toestellen kunnen een stuk vergevingsgezinder zijn.
trainers zijn erg vergevingsgezind.. kunnen tegen een stootje, wat je met de eerste landingen vaak wel nodig hebt.

Landingen..
Waar bij een heli landen juist een rustpunt is, is dit met vliegtuigen juist het spannendste van de vlucht (uitgaande dat je de grond goed mis kunt vliegen ;-))
heli's landen is rust.. automatisch. eerste wat je geleerd hebt, dus simpel.
bij een vliegtuig is het een zeer tricky punt.
richten, over welke lijn komt het vliegtuig binnen (en vlieg ik mezelf/iets anders niet aan )
snelheid, te weinig is een wegvallende vleugel. te kort bij de grond en hij land zichzelf.
wind, zijwind, tegenwind.. vlagerige wind beinvloeden je landingssnelheid nogal. soms landen zonder gas, soms juist met wat sleepgas..
Moet je een beetje gevoel voor krijgen.
en voldoende ruimte hebben.. mijn eerste vlucht met mn tweede toestel heb ik er een kwartier over gedaan om hem neer te zetten. ding zweeft goed, maar schoot continu over het veld heen.

tip, bij landen elevator op het laatste stukje net voor de grond iets up houden, tot je de grond net aantikt. dan elevator 0, en uitrollen.

qua 3d voor vliegtuigen, zoek s op snap roll, harrier etc. ook voor vliegtuigen zijn er 3d wedstrijden.
zoek you tube eens af naar fervent 3d merken, zoals bijvoorbeeld pilot rc. Kom je vanzelf bij wedstrijden uit, en zo weer op figuren..

Ik denk dat Borgo prima begrijpt waarom een plank in de lucht blijft ;)
Ik heb meerdere ervaren vleugelvliegers aan de kabel gehad met mijn Vario Jet-Ranger, en ze konden allemaal de helikopter probleemloos rondfladderen zonder ingrijpen. De helie stond dan wel een paar tandjes naar voren getrimt zodat de vaart erin bleef. Daarna rustig de vaart eruit gehaald op flinke hoogte en dan gaat het toch mis, en waarom ? ze drukken allemaal down om de vaart er weer in te krijgen, een soort automatisme wat is ingebouwd. Niks mis mee en een leuke ervaring rijker. Dus staat Borgo voor een leuke uitdaging. Als hij het koppie er goed bijhoud zal hij het er goed vanaf brengen. Ik vloog mijn RC1 kist zelf in zonder motorkist-ervaring, er stond dan wel iemand naast mij.

Frank,

Zwaartepunt niet te ver naar achter zoals bij de betere 3D kisten gebeurt, maar vrij neutraal. Dan valt er prima te leren met dat vliegtuig lijkt me.

Van jouw originele vraag, een vliegtuig vlieg je meestal niet volgas. Halfgas zou echt voldoende moeten zijn om normaal rond te vliegen, zeker met een 3D kist. Vol gas gebruik je pas bij verticaal opstijgen.

alles valt en staat met de persoon aan de knuppels ;-)
en iemand naast je, die even wat kleine tips geeft tijdens het vliegen is natuurlijk gewoon erg prettig. en zeker een eerste vlucht met een plank

maar ik geloof niet dat Borgo een persoon ernaast aan gaat stellen ;-)
tussen de regels door gelezen :mrgreen:

en qua hoe een plank vliegt..
je ziet toch vaak in de filmpjes op youtube, op wat bijeenkomsten en in mn eigen club dat velen de toestellen met vermogen toch regelmatig eerder als heli behandeld dan als vliegtuig ;-)
opstijgen, haaks omhoog.. heb er toch wel een paar heftig in de problemen zien komen daardoor.

vandaar dat ik het als tip meegeef, dat het een keer gebeurd, ok
maar maak er geen gewoonte van, dan wordt het een keer afgestraft

Haha jullie hebben allemaal gelijk..... ik oefen nu op de sim en idd ik vlieg hem precies zoals mijn helis,wat dus goed uitkomt dat ik sim vlieg want ik zie dat plankie van me in de meestegevallen boemen......gnegne.....maar ik vlieg op de sim altijd al een beetje onrealistisch.....maar goed het vliegen wil wel...3d vliegen ook wel......maar ik merk idd precies zoals rheli zegt....kheb vaak mijn heli nog ingedachten.......maar komt goed mannen.......nooit gedacht trouwens dat ik planken vliegen nog leuk zou gaan vinden......nice!!!

wil je het eens moeilijk maken.. een goed zware warbird pakken..
windkrachtje 3, liefst vlagerig
en dan landen waar jij hem wilt hebben ;-)

Of de gee bee R1, R2 of Z. Ook een kolereding, waarbij je echt op snelheid moet letten ivm stall. op snelheid vliegt het leuk, maar landen...

Back