3D vliegen

Misschien een heel domme vraag, maar als je wil 3D vliegen moet je dan je zender anders instellen want ik begrijp echt niet hoe je dat kan doen ?
Ik zelf vlieg "normaal" met mijn heli, maar ik heb eens gelezen dat je dan een knopje op je zender moet zetten in een andere positie, is dit waar ?

tja, wat is "normaal" vliegen?

de truc met 3D is dat je de heli ook ondersteboven kan laten hoveren.
Om verwarring te voorkomen is het het makkelijkste om 3/4 stick te hoveren, dan kan je op 1/4 stick ondersteboven hoveren.
maw, stick 3/4 = +6graden en stick 1/4 = -6graden

De "knop" waar mensen het over hebben zal vast je idle knop zijn, waarmee je bv in normal een -3 --> +10 graden range hebt op je stick en in idle 1 een -10 --> +10 graden range hebt, waarbij midstick 0 graden is.

nosmo zei:
tja, wat is "normaal" vliegen?

de truc met 3D is dat je de heli ook ondersteboven kan laten hoveren.
Om verwarring te voorkomen is het het makkelijkste om 3/4 stick te hoveren, dan kan je op 1/4 stick ondersteboven hoveren.
maw, stick 3/4 = +6graden en stick 1/4 = -6graden

De "knop" waar mensen het over hebben zal vast je idle knop zijn, waarmee je bv in normal een -3 --> +10 graden range hebt op je stick en in idle 1 een -10 --> +10 graden range hebt, waarbij midstick 0 graden is.
Met "normaal" vliegen bedoel ik in een acht vliegen zonder ondersteboven te hangen. :)
Dus als je dan je pitch stick omlaag duwt dan gaat je heli heel snel naar onder als die niet ondersteboven hangt , als ik het goed begrijp?
Mijn pitch stick (gas) staat nu al helemaal naar onder als ik start met vliegen.

Je moet zeker minstens 2 flight modes hebben op je zender. De flight mode switch beinvloedt 2 dingen: ten eerste de pitch curve zoals Nosmo al aanhaalde. Bij normaal vliegen staat die op ca -3/+10 graden. Voor 3D vliegen moet je naar ca -10/+10. Ten tweede zal ook je throttle curve aangepast moeten worden. Waarschijnlijk gaat het gas nu helemaal dicht als je de gasknuppel dicht trekt. NIET handig bij 3D vliegen. Daar wil je de gas/pitchknuppel onderin kunnen zetten waarbij de motor gewoon door blijft lopen. Als je 3D vliegt moet de motor ten allen tijde gas blijven geven, bij wat voor knuppelstand dan ook.

Met de knup die je omschrijft switch je dus tussen 2 'flightmodes'. 1 = normaal, 2 = 3D (mijn MX-12 noemt het STUNT). In beide flightmodes heb je andere pitch curves en andere throttle curves. Hoe je dat in moet stellen in je zender moet je opzoeken in de manual of aan iemand vragen, ik ken de Gemini zender niet.

Fotor zei:
Je moet zeker minstens 2 flight modes hebben op je zender. De flight mode switch beinvloedt 2 dingen: ten eerste de pitch curve zoals Nosmo al aanhaalde. Bij normaal vliegen staat die op ca -3/+10 graden. Voor 3D vliegen moet je naar ca -10/+10. Ten tweede zal ook je throttle curve aangepast moeten worden. Waarschijnlijk gaat het gas nu helemaal dicht als je de gasknuppel dicht trekt. NIET handig bij 3D vliegen. Daar wil je de gas/pitchknuppel onderin kunnen zetten waarbij de motor gewoon door blijft lopen. Als je 3D vliegt moet de motor ten allen tijde gas blijven geven, bij wat voor knuppelstand dan ook.

Met de knup die je omschrijft switch je dus tussen 2 'flightmodes'. 1 = normaal, 2 = 3D (mijn MX-12 noemt het STUNT). In beide flightmodes heb je andere pitch curves en andere throttle curves. Hoe je dat in moet stellen in je zender moet je opzoeken in de manual of aan iemand vragen, ik ken de Gemini zender niet.
Ik begin het stilaan te begrijpen. Die Gemini zender is voor mijn auto, ik heb voor de heli ook een mx12 zender. ;)

De MX-12 heb ik ook. Mocht je vragen hebben over instellingen op de zender hoor ik het wel.

Hoi

Ik gebruik volgende modes bij mijn Nitro-heli :

Normal mode : alleen om te hooveren met een pitchcurve -11/+11 met een lineaire throttlecurve !
Ongeveer 1700 toeren (nitro heli wel te verstaan)

Idle Up 1 : 1850 toeren met een V-throttlecurve en een zelfde pitchcurve -11/+11,dit geeft dus de mogelijkheid om inverted te gaan vliegen.

Idle up 2 : 2000 toeren met een V-throttlecureve en een zelfde pitchcurve -11/+11.

Op Nitro vlieg ik ook altijd met een governor, die geeft een constante headspeed !

Bij mijn electro pas ik hetzelfde toe hetzij natuurlijk heel wat meer toeren op de kop.

Ik gebruik altijd in iedere mode dezelfde pitchcurve -11/+11, maar dit is eigen voorkeur.
De normal mode bij electro gebruik ik gewoon om de heli te laten optoeren en direct over te schakelen naar Idle Up 1.

Grtz,
Dirk

Ik vlieg ook nog niet zo lang, ik begreep gewoon niet goed hoe je kon 3D vliegen daarom dit onderwerp, :)
maar dankzij de uitleg van iedereen begin ik het toch goed te begrijpen met die curves etc.
Wat mij betreft, ga ik toch nog wat wachten met 3D vliegen... ;)

@ Fotor: Ik zal het onthouden van die instellingen. ;)

jvthert zei:
Danny van Dijk zei:
IDLE up1 is/was voor gewoon vliegen en is niets minder dan een verhoogde stationair met een toerental voor de motor dat gelijk is aan het toerental bij hoveren. IDLE up 2 is een V-vormige gaskurve. Half gas is pitch 0 en een toerental waarbij de heli zou kunnen hoveren. Tenminste, vroeger toen ik nog erg actief was in de heli's. AUTO: autorotatie, spreekt voor zich, niet doen bij 3D :-) terwijl je ondersteboven hangt.

Ik ga op zoek naar het filpje, maar ik heb iemand een geinverteerde auto to de grond zien doen. Een raptor 50 of een t-rex 600 was dat geloof ik!

Curtis doet dat, en dan vanaf een enorme hoogte vlak boven de grond flipt ie dan de heli weer op zijn pootjes 8O

Back