3d vliegtuig met fietsbel

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
IMGP2477.JPG

IMGP2478.JPG

Het plaatje is 3mm. Ik maak het nog wel iets korter maar niet te kort want ik weet nog niet hoe het zwaartepunt precies komt. Een bandje in de lengte erover zou wel kunnen nu ik zo bekijk, maar dat wordt dan wel een lang bandje, want ik wil nog wel met de accu kunnen schuiven.

Een bandje erover is denk ik toch wel handiger want dan hoeft er minder klittenband onder de accu en dan kan ik hem makkelijker los halen.

Ik heb ook nog bison montagekit, zou ik daar ook de klittenband mee kunnen plakken? Of bison kit? want die konstructie lijm heb ik niet.

Robert

Montage kit wil ook wel lukken. Zelfde verhaal: Flexibel.

Even uitproberen op proefstukje.

No ik die fot's zie denk ik dat je beter het klitteband via gleuven aan de zijkant onder het hout door kan laten lopen. Dan zit het nog beter. Hoef je eigenlijk niet eens te lijmen dan en de accu zit strakker tegen de plank aan.

Klitteband wil alleen als de bovenkant open is / kan. Vast zetten met een blokje piepschuim is het beste :)

zoals ik het nou bedacht had kon de motorkap ook open. Dan hoeft de kokpit er misschien niet eens af te kunnen, want ik kan ook door het vleugelgat bij de servos en ontvanger.
Maar als je de motor kap vast heb zitten, hoe kom je dan nog in de neus? Als daar de regelaar zit (waarschijnlijk wel) dan kun je er niet meer bij.

Piepshuim kan ook, hoewel ik dan wel veel verschillende diktes blokjes moet hebben om te schuiven.
Maar met piepschuim zit er dus boven de accuplaat van nu nog een plaat en dan met een deurtje of zoiets ervoor?

Opzich is piepschuim wel handiger voor de accu er in en uit te doen.

Is de 3mm balsa plank niet een beetje te veel, kunnen hier niet beter gaten in? Want dat gaat wel weer beter met piepschuim.

Robert

Ik was net wat aan het tekenen voor de klitteband optie, maar al doende tot de conclusie gekomen dat klitteband niet zo een goed idee is,

Piepschuim, dus.

Klitteband geeft alleen maar troubles omdat je dat niet fatsoenlijk vast kan zetten. Dat geklieder met lijm op klitteband blijft bijna nooit goed zitten, omdat het zo vaak beweegt en best wel zwaar belast wordt bij het loshalen/vastzetten.

Bovenop een luikje maken zover mogelijk naar voren, dat je de accu er schuin in steekt en dan naar achteren schuift, stukje piep er voor, luikje dicht en hij kan geen kant meer op.

Marco

BIj mijn andere elektrovliegtuig gaat het inderdaad ook moeizaam met de klitteband. Die zat in eerste instantie gelijmd met secondelijm en daar waar hij los ging zit nu epoxy.
Een vakje vind ik eigelijk ook wel een mooiere manier. De gaten in het accuplaatje maak ik ook maar niet, want het gewichtsverschil zal toch minder dan een gram zijn.

Groeten Robert

Het voordeel van klitteband dat ergens omheen gaat (door gleuven bijvoorbeeld onder het plankje door) is dat je het kan lijmen aan de binnenkant en bijvoorkeur dan aan de "fluffy" kant. Dat houd prima met diverse lijmen.

De achterste bovenkant zit erop.

IMGP2493.JPG

IMGP2495.JPG

Ik ben vandaag ook naar w en w modellbau geweest en ik heb daar ook oralight gehaalt en wielen (en andere verjaardags dingen).

De kokpit en de motorkap maak ik uit een stuk zodat hij er op en af kan. Dan kan ik overal goed bij.

Het zwaartepunt komt zo goed met de servo's in de staart, dan komt er ook minder speleing op de roeraansturing.

Ik laat het nog wel aan een elektrovlieger van de club zien en dan begin ik met bespannen. Daarna maak ik pas de kokpit/motorkap want dan weet ik hoe strk de folie krimpt en dus hoe stevig ik de kap moet maken.

Groeten Robert

Ik ben van plan om een koolstof landinsgestel er onder te doen maar kun je koolstof buigen? Of moet je dan hoekstukjes hebben?

Robert

Jawel, maar dan wel in de nieuwe stand fixeren met dunne secondenlijm, de hars die de koolstof vezels op zijn plek houdt is na verhitten weg of heeft zijn functie verloren.

ik had inderdaad gemerkt dat de hoek niet zo sterk meer is dan, ik heb er nu epoxy op zitten maar dat wordt niks omdat die veel te oud is. Dan zal ik het nou met secondelijm proberen.

Ik ben toch maar vast aan de motorkap begonnen.

IMGP2507.JPG

IMGP2502.JPG

IMGP2501.JPG

Ik vind het wel mooi, ik hoop wel dat het heel blijft met bespannen.

Ik weet ook nog niet precies hoe ik hem vast ga zetten, want misschien komt er toch wel wat druk op de kokpit bij mesblad vliegen

Groeten Robert

Een week geleden ben ik weer begonnen met bouwen. Nadat we terug waren van vakantie. Ondertussen zijn de vleugel, het stabilo en het kielvlak bespannen.

De foto's doe als hij af is in een keer.

Wat ik nog moet doen is de motor en ontvanger erin doen, de romp bespannen en de aansturing van het hoogte en richtingsroer maken. De servo's komen toch in de romp, onder de cocpit. Ik wilde als stuurstang eerst 0,8mm staal met een wit en een oranje buisje erom gebruiken, maar ik heb ook nog 2mm koolstof liggen en dat is toch wel wat lichter. Maar is het ook stevig genoeg? De lengte wordt zo'n 50cm. Met 1,5mm zal het iniedergeval niet lukken denk ik.
AL heb je nog andere sugesties voor de aansturing dan hoor ik dat ook graag.

Groeten Robert

Hij is eindelijk af :banana:

Sommige foto's zijn nog bij het bouwen gemaakt maar de meeste toen hij af was.

IMGP2614.jpg

IMGP2615.JPG

De vleugel bespannen.
De rolroeren zitten vast met folie strips.

IMGP2619.JPG

Het hoogteroer
Het roerhoorntje is verplaatst naar rechts omdat hij anders niet dicht genoeg bij de romp zat.

IMGP2621.JPG

De accu wilde ik eerst boven de vleugel leggen maar dat gaf problemen met het zwaartepunt. Zo heb ik denk ik ook minder kans op storing omdat de regelaar ook helemaal voorin zit.

IMGP2622.JPG

De rolroer servo met daaronder een bakje onder de vleugel.

IMGP2633.JPG

De hoogteroer stuurstang,
is van 1mm koolstof in een buisje. Er zit weinig speling op.

IMGP2643.JPG

De servo's voor het hoogteroer en voor het richtingsroer. Hoogte is een hs 55 en de richting een towerpro 5gram servo. de towerpro is wel sneller als de hs 55.
Je ziet ook nog de magneet om de cokpit vast te zetten.

IMGP2650.JPG

De cokpit ook bespannen.

IMGP2647.JPG

volgens mij is dit recht.

IMGP2649.JPG

IMGP2645.JPG

IMGP2644.JPG

Misschien ga ik hem vanmiddag invliegen, ligt aan het weer.

De spanwijdte is nu 80cm
De lengte is 83cm

Ik heb hem nog niet gewogen maar als ik hem met volgas omhoog houd, moet ik hem tegen houden dus dat zit wel goed.

Als je nog detailfoto's wilt moet je het maar vragen.

Groeten Robert

WOW, netjes gedaan hoor! Toch wel mooi zo'n volledige houtbouw.

Moet wel lekker bestuurbaar zijn met die roeren :D

Ik heb er vanmiddag mee gevlogen. Er was weinig wind, maar het was wel koud dus ik heb het bij een vlucht gehouden.

Met halfgas steeg hij na ongeveer 6 meter op. Ik hoefde niks uit te trimmen en het zwaartepunt was ook goed. Hij vloog mooi neutraal. De uitslagen op de rolroeren zijn ongeveer 3cm, Richting 45 graden en hoogte 2cm. Ik ben opgestegen met een dual rate van 60 procent maar die heb ik snel omgezet naar de volle 100 procent omdat het anders moeilijk was om tegen de wind in te sturen.
Er was voldoende vermogen. Gewoon vliegen gaat met 40 procent gas, ik heb niet eens volgas gevlogen, want ik ga eerst goed wennen aan het vliegtuig. De uitslagen vind ik zo wel goed.

Groeten Robert

Back